Hvordan finne ut om en katt er gravid?

smash

Forumet er livet
VIP
Jeg har to jentepuser på 7 mnd, som jeg dessverre ikke har fått sterilisert enda.
Ho ene har lagt litt på seg, og lurer på om ho er gravid..
Er det noe tegn eller noe jeg kan se etter for å finne det ut helt sikkert?

(Ja, jeg vet det er teit å ikke sterilisere kattene sine, men jeg har nettopp brukt 8000 kr på bikkja som hadde kreft, så da har jeg rett og slett ikke hatt råd, siden steriliseringen kommer på 3000 kr)

sikkert andre som kan svare bedre enn meg,men eg har alltid sett etter forandringer på spenene. dei blir større, som hos mennesker. 

skrive for å se

ms.bonita skrev:
sikkert andre som kan svare bedre enn meg,men eg har alltid sett etter forandringer på spenene. dei blir større, som hos mennesker. 

Da skal jeg sjekke det.
Denne pusen er veldig korthåret, så man ser fort at ho har lagt litt på seg.
Søstra er veldig langhåret, så da er det vanskelig å se..
De er veldig lite ute, men sjangsen for at de blir gravide er jo der forde..

Kan man ikke betale kostnaden ved å ha dyr, så skaffer man ikke dyr. Det er ikke bare teit å ikke sterilisere katten sin, det er ansvarsløst. Dekker ikke forsikringen til hunden veterinærutgiftene hans hvis han har kreft? 

Hvordan går det med Laban forresten? Hva sa prøvene? Når katten jeg hadde før blei gravid så jeg det på puppene blei større og magen vokste selvsagt!

Sicily skrev:
Kan man ikke betale kostnaden ved å ha dyr, så skaffer man ikke dyr. Det er ikke bare teit å ikke sterilisere katten sin, det er ansvarsløst. Dekker ikke forsikringen til hunden veterinærutgiftene hans hvis han har kreft? 

Nei ærlig talt! Du trenger virkelig ikke bli ufin! Hun spurte om et enkelt spørsmål, og forklaring på hvorfor hun ikke har fått sterilisert kattene sine. Hun kan da virkelig ikke styre at hunden fikk kreft, for så må ut med 8000,- for dette. Di fleste av oss har ikke overflod med penger, så ja, jeg forstår virkelig at hun ikke har fått sterilisert kattene sine for penger hun ikke har! Til spørsmålet til trådstarter så er jeg usikker på hvordag en kjenner det så tidlig. Men spenene vil bli større, og selfølgelig magen:-) men hvis du forsiktig kjenner på magen til begge kattene for å se om du kjenner forskjell. Du vil nok fort merke om hun er hard, eller rett og slett ikke lar deg få gjøre dette. Lykke til videre:-)

Puppene blir rosa. Det kan de også bli dersom katten er i løp..
Men de vil også bli hovne og rosafargen vil spre seg mer utover rundt pattene.
Etterhvert vil håret på magen tynnes ut.

Du kan ta kontakt med dyrlege for ultralyd eller røngen..

Det anbefales at katter holdes inne til de er rundt året. Kattunger utvikler rettningssansen over tid og sjangsen for at de skal gå seg bort så tidlig er ganske stor.. 
Da har du jo også en god garanti mot at de skal bli drektig ;)

Dersom det viser seg at hun er drektig anbefaler jeg deg å ta kontakt med veterinær for å vurdere hva som er best å gjøre siden katten er så ung. Om hun får katttunger nå er det ikke sikkert hun klarer å ta seg av/oppdra kattungene slik hun burde.

Jeg hadde tatt katten med til dyrlegen. Er det tidlig i svangerskapet kan han vel ta de bort (og evt. sterilisere samtidig)? 

Jeg hadde også holdt kattene inne til de var sterilisert, så slipper man sånne problem 

Som sagt over her så blir puppene rosa og hovne..
Vil jo selvfølgelig legge betraktelig på seg rundt magen..
Om du ikke vil hun skal få ungene så kan du sterilisere henne nå så fjerner de evt ungene samtidig... 
Du kunne jo gitt de p-piller frem til du fikk råd til sterilisering?

Som nevnt - pattene endrer seg.
Men oppførselen endres gjerne litt også, blir mye mer kosen og sosial. 

Som tidligere nevnt så blir pattene rosa og større og hun vil legge på seg rundt magen. Du kan også følge med på vektoppgangen hennes for å se, de fleste begynner å gå mye opp i vekt fra de er ca 4-5 uker på vei. Du kan selvfølgelig også ta henne med til veterinær for UL eller røntgen, men det koster selvsagt penger.

ta de med til veterinær snarest.  da kan de ta bort evt foster samtidig som de steriliserer,hvis det er tidlig i sv.skap.

og ikke slipp de ut før du har sterilisert!

Jeg skjønte det ikke før det kun var en mnd. igjen. Så jo hun hadde lagt på seg, og hun var veldig kjælen og avhengig av meg. Denne katten hadde bare vært ute en natt, og da blei hun drektig i en alder av 6 mnd. hun fødte på 9 mnd. dagen sin.  Dro til dyrlegen for å ta ul, og han sa da at hun var drektig og at det var et par uker igjen. Ca en mnd. etterpå kom 8 små kattunger, og jeg fikk gitt bort alle sammen. Eller jeg tok en selv. Flere sa jeg måtte ta liv av kattungene med en gang, men det gjode meg forbanna, det var jeg som hadde ansvaret for min katt, og jeg hadde ikke sterilisert hun, så de ungene skulle få leve, om jeg så måtte ta alle selv. 

Annet enn adferd og at hun blei tykkere, så kan man kjenne pusefostrene beveger seg inne i magen, og hun kunne ligge helt rolig og plutselig skrike til. Det  væska også av spenene henens. 

Jepp.. enig med deg at det er dumt å ikke ha sterilisert. Men du hadde jo ikke trengt å slippe de ut da. De bør jo ikke ut før ved 6mnd.. så noen mnd fra eller til hadde ikke gjort mye.

MEN.. om en hokatt er over 5-6mnd, det er vår... og den ikke er sterilisert... så er den eller blir gravid straks. Veldig enkelt. De er så fruktbare at en hannkatt nesten bare kan puste på de. Desverre. Så bestill steriliseringstime så raskt du bare kan(anbefaler ikke kattunger på så unge dyr... mødrene gjør i ganske mange tilfeller en slett jobb med opplæringsbiten av kattungene). Lykke til :)

håper85 skrev:
Jeg skjønte det ikke før det kun var en mnd. igjen. Så jo hun hadde lagt på seg, og hun var veldig kjælen og avhengig av meg. Denne katten hadde bare vært ute en natt, og da blei hun drektig i en alder av 6 mnd. hun fødte på 9 mnd. dagen sin.  Dro til dyrlegen for å ta ul, og han sa da at hun var drektig og at det var et par uker igjen. Ca en mnd. etterpå kom 8 små kattunger, og jeg fikk gitt bort alle sammen. Eller jeg tok en selv. Flere sa jeg måtte ta liv av kattungene med en gang, men det gjode meg forbanna, det var jeg som hadde ansvaret for min katt, og jeg hadde ikke sterilisert hun, så de ungene skulle få leve, om jeg så måtte ta alle selv. 

Annet enn adferd og at hun blei tykkere, så kan man kjenne pusefostrene beveger seg inne i magen, og hun kunne ligge helt rolig og plutselig skrike til. Det  væska også av spenene henens. 

Katter er bare gravide rett over 2 mnd da, ikke 3 foressten. ca. 65 dager.
Å drepe kattunger etter fødsel syns jeg også er ufint, enig med deg. Men hadde vært greit å avlive i livmora og sterilisere selv om det var flere uker igjen til fødsel. Egentlig. Tøfft for en ung katt å fostre opp så mange kattunger også.

Sicily skrev:

Så fint for deg at du driter penger da

mammatil2prinsesser skrev:
Hvordan går det med Laban forresten? Hva sa prøvene? Når katten jeg hadde før blei gravid så jeg det på puppene blei større og magen vokste selvsagt!

Han hadde ondarta kreft dessverre... :(
Fryktelig trist, men jeg var veldig forberedt på det.
Dyrlegen mente de hadde fått fjernet alt, men det var en type kreft (husker ikke navnet i farta) som gjerne kom tilbake...
Så vi må bare følge med..
Men nå er han frisk hvertfall:)

Cec* skrev:

Sicily skrev:

Nei ærlig talt! Du trenger virkelig ikke bli ufin! Hun spurte om et enkelt spørsmål, og forklaring på hvorfor hun ikke har fått sterilisert kattene sine. Hun kan da virkelig ikke styre at hunden fikk kreft, for så må ut med 8000,- for dette. Di fleste av oss har ikke overflod med penger, så ja, jeg forstår virkelig at hun ikke har fått sterilisert kattene sine for penger hun ikke har! Til spørsmålet til trådstarter så er jeg usikker på hvordag en kjenner det så tidlig. Men spenene vil bli større, og selfølgelig magen:-) men hvis du forsiktig kjenner på magen til begge kattene for å se om du kjenner forskjell. Du vil nok fort merke om hun er hard, eller rett og slett ikke lar deg få gjøre dette. Lykke til videre:-)

Det er alltid en eller annen som må spy ut noe, for å virke så mye bedre...
Jeg har sjekket spenene, og de er biiiitesmå, så tror ikke de har vokst noe..
Så da håper jeg ho ikke er gravid.
Får bestille sterilisering så fort lønninga kommer:)

Back
Topp