Hvordan feirer dere 17. mai?

Om min far feire med oss i år så blir programmet slik:
8.00 flaggheis med speideren.
11.00 Går barnetoget. Det slutter rundt 13.30
14.45 oppmøte flaggborg
16.30 Leik ol på skulen til 18.30.
Då skal barna til far.
 
Her så blir vi hjemme i år..har vært på skolen i mange år nå, men mellemstesnupp på 9 år med atypisk autisme trives ikke. For mye lyd, bråk, mennesker og inntrykk. Så vi pynter oss, spiser god frokost, får familie på besøk, griller og spiser kaker:happy:
 
Stress fra vi våkner til begge tog er ferdig. Hu hei for en dag.

Skolen er rett inn og rett ut, for der er så grasalt mye folk at plass finner man ikke å sitte. Å stå i kø å kjøpe en kake tar ort 20 minutt, og ser knapt noen kjente for er så mye folk.

Første tog er barnetoget, stresse å levere to unger på to ulike steder. Så et annet sted å se etter familien vi skal stå med, så se etter barna som som regel går sist av alle de 164 skolene. Er vel mer rundt 30, men føles som så mange. Så løpe videre å hente de, finne bilen og dra hjem..

Hive innpå noe mat før skoleaktivteter og pes.

Haste hjem og se på klokken igjen, bytte klær før igjen å levere unger på nytt sted. Sammen med fritidsaktivitetene sine, de må velge 1. Vente, vente og vente- se på mye "fjas" i folketoget og speide etter barna for å ta litt bilder.

Så endelig hjem å lande i soffen og spise noe enkelt. Mulig en kake og, for det er jo fest"

Nevnte jeg at vi er i byen halv åtte om fuckings morningen for å heise flagg.

JA til 17.mai for b-mennesker hvor ingenting skjer før klokka tolv! Og ja til offentlig fridag 18.mai.

PS! Ungene merker ikke dette stresset, de spiser is og koser seg hele dagen. Akkurat som mor gjorde som barn....
 
Egentlig føler jeg bare 17.mai er et pes, om å rekke x antall tog og stresskoseossihjel! Var mye bedre da vi bodde på bygda med felles tog ig arrangement på skola. Da var det ikke 500 ting som alle i byen forventer at man «må» delta på. Skal egentlig i år klare barnehagetog, skoletoget, arrangement på skola, hjem å spise pølser før borgertog i byen og hjem og trø i seg mer kake eller pølser...synes hele dagen dreier seg om å klare å finne parkeringsplass og løpe etter klokka...kunne gjerne ha reist bort fra alt sammen og hatt en rolig 17.mai, svært lite som er veldig hyggelig med 17.mai i byen...

For all del ungene koser seg og de merker nok lite til at jeg synes hele opplegget er litt for mye plikt enn kos. Men jeg må innrømme at det beste med 17.mai er når klokka er 21 og ungene forhåpentligvis er i seng og jeg kan slenge beina opp i sofan...
 
Last edited:
Jeg pleier egentlig jobbe tidligvakt da, så vet faktisk ikke helt hva mannen og ungene pleier gjøre.

Ser for meg de tar det rolig frem til de blir hentet av svigerfar og tar en tur inn på skolen der mannen er fra, har gjerne møtt de der etter jobb.

Eldste skal være med faren sin, de skal på skolen hennes.

Så tar vi og spiser middag på en bensinstasjon, de har knallgode milkshakes! :)

Også tar vi gjerne en tur til der mannen er fra på kvelden, der har de aktiviteter for barna på ettermiddagen.

Er egentlig en ganske rolig dag, har aldri stresset med 17-mai, verken da jeg var liten eller nå.
Alltid vært en koselig dag :)
 
Vi ser barnetog, leker på skolen, spiser middag og kaker med venner og familie før vi reiser inn til byen å ser borgertog og går på tivoli :)
 
Står opp alt for tidlig for å være i rute :hilarious:
Heldigvis ikke noen skolebarn enda som MÅ være presise.
Men uansett stress dag :rolleyes:

Kler på barna, så meg selv. Finner fram det mannen skal ha på seg så han ikke går som en hodeløs høne og lurer på ''hvor ligger det?'' ''Vet du hvor skoene mine er'' osv :hilarious:

Så er det og dra til togoppstilling , pleier og gå ilag med søster eller broren min :)
Så drar vi alle hjem til mamma og pappa så griller vi :)
 
Vi starter dagen med å henge ut flagget og spise frokost, før vi så tar på oss finklærne og går til byen og ser på barnetoget.

Så spørs ann været, om det er stygt vær så drar vi enten hjem eller til et familiemedlem og spiser lunsj/middag der.

Er det fint vær, hører vi på taler og sang, og ser på det som foregår og skaffer oss is og pølse, før vi så vender nesa enten hjemover eller mot familiens hus med selskap.

Så ser vi ann om vi orker å stikke til byen senere for å se borgertoget, men som regel etter det er det rett hjem.
 
Last edited by a moderator:
Back
Topp