Hvordan får du babyen til å sovne?

liss24

Flørter med forumet
Har en liten gutt som ikke er veldig enkel å få til å sovne, men har til nå tenkt at det er fordi at han er så liten, men begynner å få en del kommentarer på måten han sovner på. Han kan sovne i vogna, i bilen, på puppen eller hvis han sitter i fanget (da må vi noen ganger gynge). Bør jeg "trene" han på å sovne alene, eller er det en egenskap de får når de blir større? Legger jeg han når han er våken og trett ligger han og koser seg til han holder på å sovne, men da begynner han å gråte, og han får ikke gråte seg i søvn.

Ikke la ham gråte iallfall. De som reagerer på måten han sovner på, hvordan mener de du skal lære ham å sovne alene? Jeg synes de er så små enda, og så lenge du selv er komfortabel med måten dere får ham til å sovne på, så ville jeg ikke brydd meg med kommentarer.

Jeg har en gutt som sovner veldig greit alene, og har gjort det fra dag 1. Men han er avhengig av å ha en kosefille inntil ansiktet, og han må ligge på siden, spesielt om natta. Filla flytter jeg på når jeg er sikker på at han sover tungt.

Enig med Lykkeliky, ikke bry deg om andres kommentarer..
Tenker (håper) det er noe som kommer etterhvert...

Snuppa mi kan soven av seg selv i vogna enkelte dager, men noen ganger må hun bysses litt på dagen...Tenker det er veldig normalt at man må ty til litt byssing....
På kvelden får hun pupp og sover gjerne på den eller med smokken i senga vår, foreløpig løfter jeg henne over i sin seng når hun er sovna

Og klut i ansiktet er hun veldig glad i også !

Har ikke spurt direkte hvordan de mener at det skal gjøres, men de samme har ofte kommentarer som " det er ikke så farlig om de gråter", og "legger han seg ikke alene? Nei, det er vel kanskje ikke så rart når han bestandi får sovne i fanget", så antar at de mener at han skal legges og sovne av seg selv. Har vært vanskelig nok å få ham til å sove på dagen, så har latt ham sovne og tildels sove i fanget da han var yngre for å slippe at han skulle bli overtrøtt og sur. Han har tildels sovet korte dupper, så har blitt mange hver dag, og han bruker tildels mye tid på  å sovne, så ønsker etterhvert at han skal sovne mer av seg selv, men skriking er ingen alternativ, prøver heller å få lengre dupper og passe på at han ikke blir for trett.

Han bruker ikke smokk, men har sugebehov når han skal sovne. Dette var ikke så tydligere tidligere, men har kommet mer og mer etter at han har funnet tommelen, men har ikke god nok kontroll på den enda. Synes dere smokk er ett godt hjelpemiddel når barnet skal sove? Han har endelig begynt å ta smokken, så skulle kanskje jobbet litt for at han skal ta den hvis den kan roe ham..

Smokk er genialt her i huse!Har hun ikke puppen i munnen, vil hun ha smokk for å få til å sove! Tror ikke det har skjedd den siste mnd at hun har sovnet uten enten pupp eller smokke!...

ville ikke brydd meg hva andre sier, du må gjøre det som fungerer for deg!

Helt enig, ikke bry deg hva andre sier. Har hatt akkurat samme problemet som deg, og følte meg litt stressa, å d tror jeg lillemann merka godt. Så jeg lot han sovne i vogna der hvor han føler det er trygt og godt, så løftet jeg han over i senga på kvelden når vi la oss. Nå har jeg gradvis bynnt å legge han i egen seng, å dette går veldig greit, men må gjerne gi han en kveldstår med melk eller så får han smokken, å da sovner han kjempe godt :-) Han er og veldig glad i å ligge på siden, så må han dekke til ansiktet sitt med noe, klut eller teppet, pledd osv. Lar han ligge på et soveskinn i senga men et helseteppe rulla som en pølse rundt hodet hans :-) Dette fungerer veldig bra for oss.

Brio bed rockers had reddet oss! Klosser du fester under senga for vuggefunksjon. Vi måtte gå å bysse vår jente i søvn hver kveld, men nå roer hun seg med tutten, nattasang og litt vugging :-)

Hører også ofte dette selv om han egentlig sovner selv på kvelden.. men på dagen må jeg gjerne vugge ham litt.. får spesielt høre dette når vi er på besøk eller har besøk.. men tror ikke de hadde likt om han hylskrek heller :)

Forstår ikke hvorfor folk skal kommentere dette.... er spesielt de eldre... "må ikke skjemme ham bort".... kan ikke fordra det! I begynnelsen ble jeg svært usikker på meg selv.. men nå prøver jeg å ikke bry meg. Skal du være en god mor må du følge magefølelsen ;)

Her må det trilles en evighet over dørstokken i stua hver gang han skal sovne igjennom hele dagen. Sånn var det med første og, og det gikk seg til etterhvert, Men   JA det er slitsomt mens det pågår, men lite å gjøre noe med her i huset. han vil ikke ha smokk, så tar det som trening jeg ;)

Jeg syns de er alt for små til at man skal kreve at de skal sovne av seg selv. Noen får det til og andre gjør ikke det og de må hjelpes til å lære det, men da tror jeg de må være litt større først :)

Her må gutten min legges inntil meg i armkroken min med smokk og klut som oftest, eller at han sovner etter å ha fått mat. Jeg håper å få endret litt på dette etterhvert, da jeg ønsker at babyen min skal kunne lære seg til å sovne av seg selv :)

Her er det motsatt! 

Jenta mi nekter å sovne på meg! Siden ho var 1 mnd kan eg vel telja på ei hånd dei gongane ho sovna på meg.. 
Ho likar å ligga på sida, med helseteppet trøkt oppi fjeset! Då søvna ho! Og helst i bagen på vgona i senga.. Er ikkje alltid like kult den vegen heller..... 

Men du må gjera det du føler er best! Drit i andre.. er ikkje deira ungar!

Sliter med å få gutten min til å sovne på egen hånd spesielt på kvelden. På dagtid er det bare å legge ham i vogna. Vi står opp ca 7-8 og han får flaske og ny bleie, så ligger han å leker litt i lekegrinda si og koser seg der. Noen ganger sovner han i armene mine etter mat. Som oftest er han våken til 9.30-10 og da legger jeg ham i vogna med smokk og pakker ham ned i vognposen og så setter jeg vogna ut på verandaen. Noen ganger må jeg trille den litt, men han sover opptil 4 timer der:) Han har deretter en og to lurer fram til kl blir 17/18, og etter det er han våken til 23... Han Sovner ikke av seg selv...og det blir litt gråting før han sovner i armene våre. Men å legge en liten baby i senga si for så å la den gråte seg i søvn alene er hjerterått! De trenger mammaen og pappaen sin..

Back
Topp