hvordan få vekk kvalmen?

Røde epler tok min kvalme :) ellers kan du prøve b-vitaminer eller reisesyktabletter =)
 
Afipran (kvalmestillende) resept. Jeg ble ikke kvitt all kvalmen, men hjalp en del. Jeg var kvalm 24/7, hadde ikke noe normalt liv, lå konstant på sofan og klarte ikke å gjøre noe. 
 
Jeg bruker Postafen mot kvalmen min hvertfall.. brukt dem en stund nå,og di hjelper så godt at jeg har klart å begynne å jobbe litt igjen denne uka! Så det er jo bra :) Men med engang jeg glemmer pilla før jeg legger meg,så er hele dagen derpå ødelagt.. Da ligger jeg rett ut med oppkast dagen lang! Så må si dem hjelper ganske bra :)
 


Jantø skrev:
Jeg bruker Postafen mot kvalmen min hvertfall.. brukt dem en stund nå,og di hjelper så godt at jeg har klart å begynne å jobbe litt igjen denne uka! Så det er jo bra :) Men med engang jeg glemmer pilla før jeg legger meg,så er hele dagen derpå ødelagt.. Da ligger jeg rett ut med oppkast dagen lang! Så må si dem hjelper ganske bra :)



De fåes reseptfritt sant? :) i så fall skal gubben kjøpe sånne til meg! Begynner å bli lei av sofaen og bøtta nå. :(
 


~*LilleBlomst*~ skrev:


Jantø skrev:
Jeg bruker Postafen mot kvalmen min hvertfall.. brukt dem en stund nå,og di hjelper så godt at jeg har klart å begynne å jobbe litt igjen denne uka! Så det er jo bra :) Men med engang jeg glemmer pilla før jeg legger meg,så er hele dagen derpå ødelagt.. Da ligger jeg rett ut med oppkast dagen lang! Så må si dem hjelper ganske bra :)



De fåes reseptfritt sant? :) i så fall skal gubben kjøpe sånne til meg! Begynner å bli lei av sofaen og bøtta nå. :(


De fåes reseptfritt ja :) Kan få dem på resept også,da er det fler i pakka også blir det litt billigere.. Men syns ikke 55 kr for 10 dager uten kvalme er så ille jeg,så har bare kjøpt de man får uten resept. Er på min andre pakke nå.. Eneste som er kjipt med de for noen er at man kan bli veldig trøtt av de,men det har ikke jeg merka noe av :P Kanskje fordi jeg tar den før jeg legger meg,og at jeg da sover uansett de første 8-9 timene av virkninga.. Men er bare å prøve seg frem :) Også er det heller ikke alle de funker på i det heletatt.. Men er værdt ett forsøk! Fantastisk deilig når man plutselig kjenner lysten på mat igjen, og slipper å spy det opp :D Ble helt matvraak de første dagene med pilla.. Måtte vel sikkert ta igjen for alle 5 ukene jeg ikke holdt på NOE! :P
 Håper dem funker på deg!! Lykke til :))
 
Ha sex, hehe;)
Hjalp her i den halvtimen eller hvor lang tid d nå tok:P
Men blir jo kvalm igjen etterpå da, d tar jo litt på så...

På sykehuset har jeg pleid å få salt- og sukkerløsning intravenøst og d hjelper kjempe masse! Så prøv å få i deg både salt og sukker, legen på sykehuset sa at det er veldig mye bra i Farris! Blander du den med eplemost får du også i deg sukker, og mange syns d smaker godt:) (Jeg personlig er lei den smaken:P)
 
Humm, jeg fikk beskjed på apoteket at Postafen ikke var anbefalt til gravide.... Kanskje de sier forskjellig?

I hvertfall, ingefær og grønne epler hjalp meg sist gang. Nå må jeg bare spise, spise og spise....kommer til å bli übertjukk....
 
Diverse salte/sure drops, suge på drops hjalp meg mye!
 


LadyInDesguise skrev:
Humm, jeg fikk beskjed på apoteket at Postafen ikke var anbefalt til gravide.... Kanskje de sier forskjellig?

I hvertfall, ingefær og grønne epler hjalp meg sist gang. Nå må jeg bare spise, spise og spise....kommer til å bli übertjukk....


Jeg har også fått samme beskjed av apoteket. For de vil ikke anbefale noe som helst til gravide egentli! Da ringte jeg legen min og spurte om dette stemte,men jeg kunne fiint kjøpe Postafen, så da gjorde jeg jo det.. Det har jo blitt brukt i massevis av år,så det skal være trygt.. Søstra mi brukte det på begge sine små, og mamma brukte det på meg og søskna mine. Så det har blitt godt testa ut hvertfall :D
For min del så venta jeg jo en stund med å ta disse,men kom til ett punkt hvor jeg tenkte at det er NØDT til å være mer sundt for både den lille og meg at jeg tar ei pille om dagen som gjør at jeg klarer å leve.. og ikke minst SPISE! Næring til lilli mini <3
Men vet det er mange som er skeptiske.. så skjønner godt om folk står over også! :)
 
Slår et slag for POSTAFEN! Reseptfrie reisesyketabletter that is! Apoteket har ikke lov til å anbefale noe medikament til gravide, det skal LEGEN gjøre. Og legen min anbefalte postafen! Han slo opp i den store røde legebibelen sin og der står det svart på hvitt at postafen er helt trygt for gravide. Har vært brukt og forska på i 30 år, så de pillene føler jeg meg trygg på!

Etter at jeg begynte på postafen fikk jeg livskvaliteten tilbake! Ja, jeg ble veldig trøtt og slapp, endel svimmel også, men ALT er bedre enn ekstrem kvalme! Tablettene tok bort kvalmen i stor grad, dermed greide jeg å SPISE OG DRIKKE!! Og etterhvert som kroppen fikk mer næring og styrke så forsvant mye av trøtthetennog svimmelheten!

Jeg vil bare si EN ting: å gå rundt å være så kvalm at livet bare er en pinelse, det er ikke verd det! Ikke når det finnes hjelp å få. Trygg hjelp. Noen tar ikke medikamenter av prinsipp, vi har alle førskjellige ønsker. Jeg hadde et DESPERAT ønske om å bli kvitt kvalmen! Og det ble jeg. Jeg vil si 80% av kvalmen forsvant med postafen.
 
Jeg mener ikke å tråkke på noens tær når jeg sier dette, alle er forskjellige og kjenner sin egen kropp best og hva som funker for dem! MEN når jeg hører folk snakke om at lakris og cola og andre enkle matvarer hjelper mot kvalmen, så tenker jeg bare EN ting: dem har IKKE vært SKIKKELIG kvalm!!

Haha! Jeg holdt på å fly i flint når jeg ringte legekontoret for å få forlenga sykemeldinga, og dama i røret kom med den GENIALE ideen om at jeg kunne prøve å spise en salt kjeks før jeg sto opp av senga!! Unnskyld, men ser jeg ut som en idiot?! Hadde det vært så enkelt som å spise litt kjeks eller knaske et eple og så ble alt på MAGISK vis bra, så hadde jeg jo SELVFØLGELIG ikke vært 100% sykemeldt i ukesvis og jeg hadde SELVFØLGELIG ikke brukt 80% av dagen i fosterstilling på badgulvet!

Kommentaren hennes fikk meg til å tenke to ting:
1. Hun har aldri vært skikkelig plaga med svangerskapskvalme selv
2. Hun har møtt mange gravide som utnytter graviditeten til å få seg sykemelding selv om de egentlig ikke er så veldig syke
Nesten som jeg skulle spurt henne om hvilke av disse to som var tilfelle ;)
 
Godt skrevet løvelykke!! Disse som kommer med forslaget om å ta en kjeks på senga aaner ikke hva de snakker om.. De har ikke spydd opp hver eneste matbit og hver eeneste svelg av drikke! Men nå er vi heldigvis snart bedre får vi håpe :) Er noen grusomme uker jeg har lagt bak meg hvertfall.. Og postafen har vært redningen de siste ukene ;) Det er den fortsatt..
 


løvelykke skrev:
Jeg mener ikke å tråkke på noens tær når jeg sier dette, alle er forskjellige og kjenner sin egen kropp best og hva som funker for dem! MEN når jeg hører folk snakke om at lakris og cola og andre enkle matvarer hjelper mot kvalmen, så tenker jeg bare EN ting: dem har IKKE vært SKIKKELIG kvalm!!

Haha! Jeg holdt på å fly i flint når jeg ringte legekontoret for å få forlenga sykemeldinga, og dama i røret kom med den GENIALE ideen om at jeg kunne prøve å spise en salt kjeks før jeg sto opp av senga!! Unnskyld, men ser jeg ut som en idiot?! Hadde det vært så enkelt som å spise litt kjeks eller knaske et eple og så ble alt på MAGISK vis bra, så hadde jeg jo SELVFØLGELIG ikke vært 100% sykemeldt i ukesvis og jeg hadde SELVFØLGELIG ikke brukt 80% av dagen i fosterstilling på badgulvet!

Kommentaren hennes fikk meg til å tenke to ting:
1. Hun har aldri vært skikkelig plaga med svangerskapskvalme selv
2. Hun har møtt mange gravide som utnytter graviditeten til å få seg sykemelding selv om de egentlig ikke er så veldig syke
Nesten som jeg skulle spurt henne om hvilke av disse to som var tilfelle ;)


Tråkker ikke meg på tærne i hvert fall, hehe;)
MEN må bare si det at jeg har inntrykk av at svangerskapskvalme kan oppleves på ganske forskjellige måter av ulike gravide, Sist gang så hadde jeg det som deg, men måten det kom på var at jeg helt PLUTSELIG en dag våknet og var kvalm og begynte å spy. Jeg mista kontrollen totalt, og d tok ikke lang tid før jeg møtte opp på legevakta, for d var helt jæ....g!! Søndag var jeg i helt fin form (ca 7 uker på vei, trodde jeg hadde sluppet unna kvalmen), MANDAG begynte jeg å spy, TIRSDAG ettermiddag var vi på legevakta og TIRSDAG kveld ble jeg innlagt på sykehus! Fikk Afipran-sprøyte på legevakta, og etter d kasta jeg vel ikke opp en eneste gang tror jeg (før d var påan igjen noen uker senere)! 

Og jeg prøver fortsatt å vri huet mitt for å finne ut; HVA er det som egentlig hjelper ved at jeg kommer på sykehus?? Hva er forskjellen på å være der og hjemme? Har kommet fram til to viktige ting så langt: 1: Når jeg blir "hørt" av legen og sendt på sykehus, så føler jeg meg ivaretatt, og jeg er veldig sikker på at det er med på å hjelpe! 2: Saltløsning intravenøst er fantastisk, og kroppen får virkelig henta seg inn igjen uten noe stress! 

To netter trengte jeg på sykehuset og hadde mange gode dager, var til og med på jobbintervju noen dager senere (på min egen jobb heldigvis:P) og hadde ambisjoner om å være aktiv sykemeldt (noe som forøvrig ikke funka så bra, for da begynte jeg å stresse igjen)!

Jeg ble som sagt lagt inn igjen noen få uker senere og var inne i tre netter, før jeg kom meg ovenpå igjen, og derfra gikk ting myye bedre, jeg begynte snart å jobbe 20% og fikk etter hvert økt helt til 50% på d meste. Jobba kun seint på dagen. 

Denne gangen gikk jeg å var småkvalm i et par uker før den "skikkelige" kvalmen og spyinga begynte, og også denne gangen kom jeg raskt på sykehus. Var inne to netter, men fikk ikke like mye intravenøst som sist, og sa etter to døgn at jeg var bedre, selv om jeg enda var kvalm, for jeg var så lei av å ligge der:P Vel, d var sikkert dumt, for jeg har vært mye mer kvalm denne gangen, stort sett sengeliggende, MEN jeg klarer å f.eks reise i en familiebursdag, eller komme meg ut for å handle, men d er veldig påkjenning og jeg får ofte kjempe dårlige dager i etterkant hvis jeg gjør det og ikke setter nok grenser for meg selv...

Også må jeg bare fortelle en ting, som jeg føler er veldig relevant!
Min mor (og ellers alle damene i familien) hadde også hyperemesis da hun var gravid med alle oss tre barna, og første gangen gikk hun og kasta opp konstant i 2 uker uten å få noe hjelp. Hun gikk ned 20kg på de to ukene, og min mor var TYNN i utgangspunktet (167cm høy, gikk ned fra 60kg til 40kg (Dette hørtes jo ekstremt ekstremt ut når jeg leser d, skal dobbelsjekke de tallene og komme tilbake til dere, hvis det er feil, men jeg VET hun har sagt at hun veide 40kg på et tidspunkt mens hun var gravid med meg så er ganske sikker på d stemmer!)). Det var jo ingen sykdom å være gravid! Hun måtte bli på sykehuset en god stund lenger enn meg da hun endelig fikk komme inn, for å si det sånn, og hun klarte aldri å hente seg skikkelig inn igjen. Hun var rett og slett kvalm og dårlig i 9 mnd, hun kjente kvalmen slapp taket i det jeg kom ut... 

Det jeg skal fram til er vel at MIN opplevelse av svangerskapskvalme er at vi kan påvirke den i veldig stor grad, og det uten å bruke tabletter (som forøvrig ikke har funka noe særlig på meg)... For min del er d nok både et fysisk og et psykisk aspekt ved dette! Jeg kjenner at kvalmen blir forsterka og brekker meg, hvis jeg tenker på at jeg skulle gjort både d ene og d andre, eller hvis jeg tenker på at; nei, nå måå jeg snart bli frisk så jeg får kommet meg på jobb! Det gjør d bare verre! Samme med klesvask og oppvask som står og hoper seg opp! 

Samtidig er det det fysiske aspektet, som har å gjøre med det å holde seg på et visst nivå av næring i kroppen. Hvis jeg f.eks først kaster opp en gang, så MÅ jeg spise ganske kjapt etterpå, og får jeg ikke gjort det så kaster jeg opp på nytt. Får jeg heller ikke da i meg noe ganske raskt, så er d omtrent gjort; sykehuset neste:P Dette syns jeg er det vanskeligste, fordi jeg har slitt med ekstremt dårlig matlyst! Da er det et stort stressmoment i seg selv å huske på å spise lite og ofte! Og det er her Farrisen kommer inn i bildet... jeg hadde null tro på det sist gang, og kan egentlig heller ikke fordra Farris, men jeg valgte å gi d en ny sjanse denne gangen. Hadde en liggende i kjøleskapet (med bringebær og granateple eller noe slikt) som var åpna for ganske lenge siden og hadde lite kullsyre igjen i seg. Og det smakte faktisk ganske greit, og jeg drakk vel et par store glass av den... og plutselig følte jeg meg helt frisk! For første gang på mange uker! En liten stund vel og merke, dette var på kvelden, og det var så UTROLIG deilig, og jeg er helt overbevist om at Farrisen spilte en stor rolle! I følge legen er dette også det nærmeste man kommer å etterlikne saltløsningen man får på sykehuset... 

Jeg får forresten ferdigsmurt brødskive med leverpostei og suragurk hver eneste morgen når jeg blir vekket av baby pluss at det står en til klar i kjøleskapet til neste gang jeg våkner. Mye søvn hjelper helt klart også! Har trua på d å få i seg mat før man står opp også, men salte kjeks er ikke d som frister her i gården...

SÅNN! Da er jeg ferdig! Tror jeg:P Og nå er jeg kvalm, hehe:P Må sove mere:P
Takk for at du leste:)
 
Postafen var det eneste som hjalp i forrige svangerskap - da lå jeg langflat i senga, spydde med en gang av alt som så vidt prøvde seg i spiserøret :( helt jævlig - kiloene raste av og redninga ble postafen anbefalt av legen! Nå har jeg lettere form for kvalme, kan ikke spise før etter et par timer etter jeg står opp på mårran og må spise små måltid og jevnt gjennom dagen for å ikke bli dårlig. Er vel enig i at de som spiser seg i form har virkelig ikke opplevd den heftigste svangerskapskvalmen....
 


løvelykke skrev:
Slår et slag for POSTAFEN! Reseptfrie reisesyketabletter that is! Apoteket har ikke lov til å anbefale noe medikament til gravide, det skal LEGEN gjøre. Og legen min anbefalte postafen! Han slo opp i den store røde legebibelen sin og der står det svart på hvitt at postafen er helt trygt for gravide. Har vært brukt og forska på i 30 år, så de pillene føler jeg meg trygg på!

Etter at jeg begynte på postafen fikk jeg livskvaliteten tilbake! Ja, jeg ble veldig trøtt og slapp, endel svimmel også, men ALT er bedre enn ekstrem kvalme! Tablettene tok bort kvalmen i stor grad, dermed greide jeg å SPISE OG DRIKKE!! Og etterhvert som kroppen fikk mer næring og styrke så forsvant mye av trøtthetennog svimmelheten!

Jeg vil bare si EN ting: å gå rundt å være så kvalm at livet bare er en pinelse, det er ikke verd det! Ikke når det finnes hjelp å få. Trygg hjelp. Noen tar ikke medikamenter av prinsipp, vi har alle førskjellige ønsker. Jeg hadde et DESPERAT ønske om å bli kvitt kvalmen! Og det ble jeg. Jeg vil si 80% av kvalmen forsvant med postafen.



Når tar du tabletten da? :)
 
Har tatt tablettene på formiddagen. I forbindelse med "frokost". De skal vel helst tas sammen med mat tror jeg. Har vært veldig dårlig på morgenen, så jeg har måttet vente noen timer til kvalmen har stabilisert seg slik at jeg ikke skulle kaste opp tablettene. Tar en time eller to før du får effekt av pillene.
 
Back
Topp