Hvordan få tidligere kveld?

Shauri

Forumet er livet
VIP
Minstegutten min er 7 måneder gammel og jeg får han aldri i seng før mellom 22.30 og 23.30 om kveldene. Kjenner jeg blir helt matt av å aldri få litt kveld for meg selv, og lurer på om det er urimelig av meg å ønske meg kveld nå som han er såpass stor. Han er jo veldig trøtt i 18-19 tiden, men det er samme om jeg prøver å legge han kl 18, 19, 20 eller 21.. han våkner etter 30 minutter og er ikke klar for å sove videre før lenge etter kl 22. Får jeg lagt han rett over kl 22 er jeg faktisk lykkelig... men selv helt utslitt... for han krever veldig mye oppmerksomhet når han har våknet etter den halvtimen sin som jeg egentlig alltid håper ikke er en blund men legging for kvelden.

Minstegutten min er 7 måneder gammel og jeg får han aldri i seng før mellom 22.30 og 23.30 om kveldene. Kjenner jeg blir helt matt av å aldri få litt kveld for meg selv, og lurer på om det er urimelig av meg å ønske meg kveld nå som han er såpass stor. Han er jo veldig trøtt i 18-19 tiden, men det er samme om jeg prøver å legge han kl 18, 19, 20 eller 21.. han våkner etter 30 minutter og er ikke klar for å sove videre før lenge etter kl 22. Får jeg lagt han rett over kl 22 er jeg faktisk lykkelig... men selv helt utslitt... for han krever veldig mye oppmerksomhet når han har våknet etter den halvtimen sin som jeg egentlig alltid håper ikke er en blund men legging for kvelden.
Hei!
Har stor forståelse for at du ønsker å få kveldene tilbake igjen. Ettersom sønnen din nå er blitt sju måneder og sannsynligvis har startet opp med fast føde, tenker jeg at du i større grad kan styre døgnrytmen. Ved å la ham få to gode soveøktre på dagtid, og forsøke å holde ham våken om ettermiddagen før leggetid, bør det være mulig å få ham til å sovne for natten i 19-20-tiden.
Dere må kanskje være forberedt på å "lære" ham at det nå er natt og at han skal sove i senga. Ved å innføre faste leggerutiner , er dere med å forberede ham på hva som skal komme. Forsøk å være mest mulig regelmessig i forhold til dette i denne innlæringsfasen, og vær konsekvent på ikke å ta ham opp igjen når han våkner etter en halv time. Gå heller ut og inn av soverommet hvert femte minutt og trygg ham på at dere er i nærheten. Signaliser ro og kontroll over situasjonen. Vær en god støtte for hverandre som foreldre. Klarer dere dette, har jeg stor tro på at dere snart vil få roligere kvelder og at gutten deres også får til å sove når han er trett. Beste hilsen Elin

Back
Topp