Hvordan få tøffere barn?

Happygirl84

Forumet er livet
VIP
Ungen her på 8 år er veldig pysete.. Tør så og si ingenting nytt..
Måtte til helsestasjonen 3 ganger før de fikk satt 2.klasse vaksina..
Har endel tannsten som vi har vært hos tannlegen for å fjerne to ganger,hvor han begge gangene har nektet fordi han ikke tør..
Tør ikke smake på nye ting,samme om det er mat eller godis..

What to do?

Ta det helt i barnets tempo, aldri mase eller tvinge. Men heller ikke godsnakke når det er noe barnet ikke tør, da bare fokuserer man på noe annet.
På denne måten vil barnet føle seg tryggere pga ikke noe press, men samtidig ikke få bygd opp mer usikkerhet.
Noen barn er bare usikre hele livet, men trygghet er løsingen hvis noe skal endre seg:)

La ungen få ta det i eget tempo. Men forklar mye om hvorfor og hvordan ting skjer. Spør gjerne om hva han er redd for. Du kan jo også motivere han ved så gi belønning hvis han klarer gjennomføre.

Har samme problem med 9 åringen her. Måtte til slutt ta vaksina på legekontoret, med "magisk spray" på stikkstedet først.

Hos tannlegen vil han fortsatt sitte på fanget. Klarte faktisk å overtale han til å sitte alene nå sist.

Mat tvinger jeg hverken på han eller i han. Noen ganger ønsker han å smake, da får han smake, noen ganger vil han ikke :)

Jeg skiller mellom ting man faktisk MÅ, som å ta sprøyte, blodprøve, ta medisiner eller gå til tannlegen. Det er noe som er skikkelig skummelt for han, men det må gjøres, terskelen må krysses og han er veldig stolt når han først har gjort det. Han hadde kunnet dra det ut til evigheten og tilbake om ikke jeg og pappa'n hadde begynt å sette ned foten. Slike terskler må man krysse hele livet så jeg mener det er en del av læringsprosessen, at han faktisk kommer levende over :)

Ting man ikke MÅ, som å spise noe han tror han ikke liker, kjøre karusell osv lar jeg han få styre selv og ta i eget tempo :)

Vi har en gutt med angst, han har et syndrom og er lett utsatt. Vi foreldre går til bup med veiledning og det har hjulpet veldig. Viktig å ikke være overbeskyttende, men heller ikke presse for mye. Svak eksponeringsterspi hjelper her...

Jenta på 5 har vært ganske lik, men hun er hakket bedre nå. Vi og var forresten til tannpleier for å fjerne tannstein, men det var ikke håp ;-)

Men fordi om det er små ting for oss, så tror jeg det er viktig å ikke bagatellisere alt for mye. Det er jo tross alt veldig reelt for dem. Jeg bruker som regel å smake på ting og vise selv. Er jo frustrerende. Hun nektet til og med å smake på frukt og smoothie fordi hun tror hun ikke liker det :p Hun har også spist det samme lørdagsgodtet siden hun var 3. Hehe. Snakk om å like seg i comfortsonen ;-)

Ja, det at han ikke tør å smake på nye ting er ikke såå viktig..

Men det å ta vaksine og fjerne tannsten er noe som MÅ gjøres.. Har forklart han hva som vil skje hvis han ikke gjør dette, at vi skjønner han er redd, men at vi ikke lar han gjøre ting som er vondt/farlig..

Når han tok vaksina så ble han veldig overraska, for det gjorde jo ikke vondt i det hele tatt..

Back
Topp