Er omtrent halvveis i graviditeten og har begynt å få problemer med å sove. For det første er det tissingen, sikkert en liten skvett omtrent hver time i løpet av natten, og det er jo ikke så lett å gjøre noe med. Problem nummer to er sovestilling: Hvis jeg ligger på ryggen blir jeg svimmel og uvel etter kanskje 10 minutter, så det er utelukket. Magen kan jeg ikke ligge på for den har blitt for stor. Da gjenstår det å ligge på siden, som jeg har gjort en periode hittil, men nå har jeg fått så vondt i begge skuldrene av å ligge så mye på dem at jeg ikke klarer å ligge på siden mer enn maks en halv time før jeg må snu meg. Har lagt puter mellom beina og puter under øverste arm for å få det mer komfortabelt på siden, men det avlaster jo ikke skulderen som får mye av vekten når jeg ligger på siden. Har også prøvd å ligge halvveis på ryggen og halvveis på siden med to puter halvveis under ryggen på den ene siden slik at jeg blir tippet halvveis over, men jeg klarer ikke å slappe av i den stillingen og også den stillingen belaster skulderen som vender ned mot madrassen.
Når jeg ikke ligger komfortabelt eller har vondt, sliter jeg med å sovne, og når jeg endelig sovner, våkner jeg etter under en time pga den vonde skulderen eller av at jeg må på do. Trodde at dette var problemer som oppstod i tredje trimester og ikke før man er halvveis (18+5)... Hva gjør jeg da? Sover vel noen timer hver natt og det resulterer i at jeg blir kvalm, svimmel og rar i hodet på dagtid. Noen slike uker mot slutten er jo greit og akseptabelt, men å ha det slik i over 20 uker til høres mildt sagt tøft ut. Blir sikkert ikke bedre regner jeg med, siden magen blir tyngre og babyen etter hvert kommer til å vekke meg med sparking i tillegg. Trenger desperat noen råd. Hva gjør dere andre som sliter med å sovne for å få sove? Hvilken stilling sover dere i og hvordan støtter dere dere opp? Er det flere som har de samme utfordringene som meg?
Når jeg ikke ligger komfortabelt eller har vondt, sliter jeg med å sovne, og når jeg endelig sovner, våkner jeg etter under en time pga den vonde skulderen eller av at jeg må på do. Trodde at dette var problemer som oppstod i tredje trimester og ikke før man er halvveis (18+5)... Hva gjør jeg da? Sover vel noen timer hver natt og det resulterer i at jeg blir kvalm, svimmel og rar i hodet på dagtid. Noen slike uker mot slutten er jo greit og akseptabelt, men å ha det slik i over 20 uker til høres mildt sagt tøft ut. Blir sikkert ikke bedre regner jeg med, siden magen blir tyngre og babyen etter hvert kommer til å vekke meg med sparking i tillegg. Trenger desperat noen råd. Hva gjør dere andre som sliter med å sovne for å få sove? Hvilken stilling sover dere i og hvordan støtter dere dere opp? Er det flere som har de samme utfordringene som meg?