Hvordan få slutt på gneldring?

Linnjeanette

Elsker forumet
Vi har en papillon valp, som bjeffer som faen hver gang det går noen på veien utenfor!!

noe vi kan gjøre for å få slutt på det?[:)]

Jeg kan anbefale deg boken til Turid Rugås; Bjeffing - Språket som høres

"Lyden av bjeffing går folk på nervene.
* Hva er egentlig bjeffing?
* Hva kan vi gjøre med det?
* Hva bør vi ikke gjøre? "

Etter å ha lest overskriften så tenkte jeg at det kan hjelpe å logge av BV, men hvis det gjelder hundebråk så har jeg dessverre ingen råd. [8D]

ORIGINAL: Sommernurkftw

Kjøp deg en større hund som ikke bjeffer [8D]

klikketrening skal vist være effektivt.
Har ikke prøvd det selv, men hørt mye godt om det :)

ORIGINAL: Sommernurkftw

Kjøp deg en større hund som ikke bjeffer [8D]

Har 2 store hunder, eller en stor og en medium og de bjeffer som faen. Blir sinnsyk av det.

ORIGINAL: baby.no

si nei hver gang den bjeffer..strengt,men ikke så strengt at du skremmer han!   *forhåpentligvis så tar han teiningen før eller siden*[8D]

Så du vil lære at bikkja aldri får lov til å bjeffe? Du veit at det er en del av språket til hunden sant?[8|]

Sitronhalsbånd.. Får seg en liten sitronsprut hver gang den bjeffer.
Lærer fort å slutte med det da.

Har også liten hund (Pomeranian) de pleier også å bjeffe, men min bjeffer ALRDI. Begynte når han var liten å kjefte når han bjeffa for ingenting. Så prøvde han seg ute også. Da sprang jeg etter med ei ketchupflaske med vann å ga han en liten sprut. Det gikk ca to dager så var det slutt. Den dag idag så bjeffer ikke min hun annet hvis det er noe heeeelt spesielt. [:)]
Mamma har gjort akkurat det samme med sin flokk med pomeranianer+en kinesisk nakenhund. Ingen bjeffer der igården heller. [:)] Folk kan kansje tro at det er litt brutalt med en vannsprut. Men det er det ikke! Spruter jo bare bittelitt å sier strengt nei hver gang. Bjeffing er tegn på mangel på oppdragelse, eller at hunden er redd for noe.

Etter at vi fikk baby så har bikkjene lært at det ikke er lov å bjeffe inne. Så om de begynner å bli "kranglete" så bare hiver vi de ut i hagen [8D]

Men en ting jeg lærte fillebikkja mi var at HVER eneste gang hun bjeffa så måtte hun legge seg i kurven sin, og fikk ikke være med oss.
Det funka som rakkern, og hun holdt heller kjeft enn å ligge alene. Oversosial bikkje [;)]

ORIGINAL: Kranglefanten

ORIGINAL: baby.no

si nei hver gang den bjeffer..strengt,men ikke så strengt at du skremmer han!   *forhåpentligvis så tar han teiningen før eller siden*[8D]

Så du vil lære at bikkja aldri får lov til å bjeffe? Du veit at det er en del av språket til hunden sant?[8|]

Hunder snakker ikke! Har ei nabobikkje som står hele dagen å uler å bjeffer! Det er kun et tegn på kjedsomhet/redd/vil ha oppmerksomhet. Hvis eigeren tar bittelitt vare på hunden sin så slipper man sånne ting.
Når to hunder treffer hverandre så står de ikke å bjeffer? Sant? De sier hei til hverandre med å lukte hverandre i baken.

ORIGINAL: Charl0tte

Sitronhalsbånd.. Får seg en liten sitronsprut hver gang den bjeffer.
Lærer fort å slutte med det da.

Sitronhalsbånd er ikke bra syns jeg... HVERTFALL ikke på små valper... de lærer fort at når båndet er på så bjeffer man ikke, er det av så er det fritt frem, samt at det er flere hunder som har blitt depressive av det...

Min teori er at det er mye bedre å bruke tid på å få valpen til å  slutte å bjeffe, med et resultat som er varig.. .det du kan gjøre er at når den begynner å bjeffe, så lager du lyder , hva som helst som gjør at den ser på deg, og MED EN GANG den ser på deg så roooser du masse og gir en god bit... på sikt kan du snakke til hunden med feks et nei, eller si navnet så du får kontaktet og god bit gis.. .da har du en måte å avlede på, og da vil det minske med bjeffing...

En annen mulighet kan være at når det går folk forbi, så tar du den vekk fra situasjonen hvis den bjeffer, hvis det den ser ut og ikke bjeffer ( uansett hvor lenge den ikke bjeffer -  3 sekunder og lenger ) så roser du veldig og sier bra bra osv... så vil hun etterhvert forstå at hun ikke skal det...

vær så snill å jobb mmasse med det NÅ!! jeg har ei papi tispe jeg ikke brukte så mye tid på bjeffing når hun var lita, og det sitter altså...det er et HERK å jobbe for å fjerna det nå... det er MYE bedre på den nye tispa som jeg jobber intens med nå.... [:D]

ORIGINAL: Hillbillygirl

Har også liten hund (Pomeranian) de pleier også å bjeffe, men min bjeffer ALRDI. Begynte når han var liten å kjefte når han bjeffa for ingenting. Så prøvde han seg ute også. Da sprang jeg etter med ei ketchupflaske med vann å ga han en liten sprut. Det gikk ca to dager så var det slutt. Den dag idag så bjeffer ikke min hun annet hvis det er noe heeeelt spesielt. [:)]
Mamma har gjort akkurat det samme med sin flokk med pomeranianer+en kinesisk nakenhund. Ingen bjeffer der igården heller. [:)] Folk kan kansje tro at det er litt brutalt med en vannsprut. Men det er det ikke! Spruter jo bare bittelitt å sier strengt nei hver gang. Bjeffing er tegn på mangel på oppdragelse, eller at hunden er redd for noe.

Bedre med litt brutalt et par ganger, enn et helt liv med kjefting og irritasjon for at hunden ikke har lært seg å ikke bjeffe....

Jeg sliter som pokker med den eldste tispa mi, fikk henne da hun vaar 5 mnd og da hadde hun det allerede i seg, og for pokker, jeg klarer IKKE å få den bikkja til å slutte!!!!

[:(]

ORIGINAL: Hillbillygirl

Og du kan ta litt sitron i vannet for det liker dem ikke.. du kan kjøpe en sånn sprute flaske i stede for ketchup flaske så slipper du masse søl..

Back
Topp