Hvordan få kjøttet mørt??

@ne

Gift med forumet
Skal lage elggryte i dag, men sist jeg lagde så syntes jeg kjøttet var seeeeigt... Vet jo at det kommer an på hvilke del av dyret osv osv.... Meeeen, har jo bare kjøtt fra samme "klumpen" som sist, og frykter at det blir nok ei seig gryte...

Har hørt at jeg bør steke kjøttet, og koke det en god stund i vann, før jeg blander det i gryta... At det blir mørt når det koker i vann, men ikke når det koker i gryte med melk/fløte/rømme i???

Noen som vet???

[:)]Jeg pleier i alle fall å koke kjøttet i vann - gjerne noen(ganske mange) timer om jeg mistenker at det er seigt ,før jeg blander det til i gryteretten. Det pleier å bli mørt og godt da i alle fall.

ja, kok det i vann først, men kjen etter når det virker mørt, for lenge vil bare gjøre kjøttet tørt..

Jeg pleier å brune det på stekepannen først, og så koker jeg det i vann en liten time etterpå.  Da blir det mørt og godt!

Elg kjøtt blir fort tørt og seigt om man steker for fort. Steker man en stek i ovnen på høy varme og kort steke tid blir det fort tørt. La det ligge til mørning lenge før du bruker det[;)] Kommer jo ann på hvor lenge de lot det henge før du fikk det da. Skal henge en viss tid etter hva slags temperatur det henger i.

Tusen takk for svar alle sammen!  Da steker jeg det, og koker det en times tid før jeg putter det i gryta...

Bondekone: De jeg fikk det av har sikkert glemt av de 40 døgngradene[;)]

Her sier di at en bør koke kjøttet i melk for å få det skikkelig mørt[;)]

[:)]For hurtigmørning av kjøtt ,f.eks. biff - legg kjøttet i kjøleskap med kiwiskiver på. La ligge ca 12 timer. Kiwi inneholder stoffer som mørner kjøtt. Husk å skylle godt av av kjøttet før du tilbereder det.

Back
Topp