hvordan få han til å forstå?(5 åring og hudfarge)

**Moonlight**

Forumet er livet
gutten min har ved flere anledninger sagt at "jeg liker ikke brune mennesker" hu får ikke lov fordi hu er så brun" osv.
Prøvd så godt jeg kan å forklare at selv om man har forskjellig hudfarge er alle like innvendig,at det ikke er pent å tenke/si sånn osv.

Noen tips?

Jeg tenker som så at et sted må jo barnet ha lært/plukket opp en sånn holdning..!
Finn ut hvem det er og snakk med vedkommende, så kanskje barnet slutter.

ORIGINAL: Cinnamon*

Jeg tenker som så at et sted må jo barnet ha lært/plukket opp en sånn holdning..!

Det var det første som slo meg og..

Helt enig, ofte er det noen ande barn i barnehagen som lærer dem opp[&o]

vi sliter med noe av det samme, men opplever egentlig at vår datter hadde motforestillinger fra dag 1... hun er f.eks veldig på det at mørke bare kan være kjæreste med andre mørke... og det er ikke noe hun har snappet opp hjemme heller... jeg synes det er kleint når hun slenger komentarer i hente/bringesituasjonen om noen av de mørke barnas foreldre står sammen med oss...

ORIGINAL: Tøsa FTW

ORIGINAL: Froskegele

Det var det første som slo meg og..

Sikkert andre barn, men det er forkastelig å tenke på at de ungene har fått det fra voksne en eller annen gang.

Ja det kan godt være i barnehagen eller deromkring, av andre barn.. Men jeg tror jo at hvis en følger den "lenken" lenge nok (fra dette barnet, til neste barn, til neste barn, til eldre søsken osv.) så vil en tilslutt ende opp hos noen som har overhørt voksne snakke nedlatende eller stygt om fargede.. Det tror jeg faktisk.. Det kan godt være at jeg er naiv, men jeg tror ikke så små barn finner på slike ting helt av seg selv..

ORIGINAL: Marlu

Du må bare forsette å fortelle han at alle er like mye verdt, og at hudfarge ikke sier noe om personen osv.

Hvis han går i barnehage så kan du jo ta det opp med personalet der, kanskje de kan ta det opp med alle barna samtidig. Rasisme handler jo en del om urettferdighet, og urettferdighet er noe av det barn er svært engasjert i.

han går i bhg ja,så tenkte å nevne det når vi skal ha samtale nå til uka.

Eg må bare fortelle noe.

Min sønn er livredd svarte mennesker. Og ingen har lært han det. Han begynnte med det når han var 4 mnd ca, når vi begynnte å gå på småbarnstreff.

ORIGINAL: eplemos

Eg må bare fortelle noe.

Min sønn er livredd svarte mennesker. Og ingen har lært han det. Han begynnte med det når han var 4 mnd ca, når vi begynnte å gå på småbarnstreff.

Svarte mennesker? Bare sånn at det er sagt, så er "svarte mennesker" en lite pen måte å omtale mennesker med annen hudfarge enn kritthvit på. Er selv sammen med et "svart menneske", og han er ikke fan av omtalen...

for å være helt ærlig hadde jeg blitt utrolig sint om min sa det. Han skal ikke forstå noe, han skal lære at alle er like,punktum. dessuten er 5 åringer store, og de skjønner det meste.

Min hadde også en periode..
Da fikk ikke de som var brune komme i bursdagen hans, de som hadde brunt hår osv..
Han ombestemte seg fort når jeg minte han på at bestevennen hans har brunt hår[:D]
Jeg ville satset på at hun snart glemte det og hatt en samtale med hun om det.
Spør hva hun ville følt vist noen i barnehagen ikke ville leke med hun fordi hun hadde gule klær på eller lignende..
At de som hun snakker om kan bli lei seg.

ORIGINAL: Habib Galbiii

for å være helt ærlig hadde jeg blitt utrolig sint om min sa det. Han skal ikke forstå noe, han skal lære at alle er like,punktum. dessuten er 5 åringer store, og de skjønner det meste.

ja,selvfølgelig reagerte jeg på det og sa at det IKKE er greit.For å deretter å forklare han at sånn er det,at alle er like inni og like mye verdt. Men når det ikke ser ut til å gå inn så spør jeg om hjelp.

ORIGINAL: minesmå

min 6 åring har ei bestevenninne som er brun, og han nevt til meg at hun er brun, ikke negativt men spørrende..

har snakka masse med han om at hun kommer fra et annet land osv. der alle er brune, og vist bilder osv.
tror at (altså jeg tror da) hvis de får en forklaring på hvorfor de er brune så godtar de det mere...

kanskje han synes de er litt skummel? hvis de er veldig brune?

håpe det går seg til... barn er barn [&:]

har gjort dette jeg også...

ORIGINAL: Kleo79

Eg må bare fortelle noe.

Svarte mennesker? Bare sånn at det er sagt, så er "svarte mennesker" en lite pen måte å omtale mennesker med annen hudfarge enn kritthvit på. Er selv sammen med et "svart menneske", og han er ikke fan av omtalen...

Værre å si at noen er afrikaner, og så er personen ikke fra afrika engang.
Hva er riktig å si når man skal beskrive hva farge en person har på huden? når det er feil å si neger/svart/mørkhudet/farget...?

Eg må bare fortelle noe.

Men noen mennesker er jo tilnærmet svarte...? Noen er brune, noen er hårete..? Hva skal man si da? Farget? Er ikke såkallte "hvite" mennesker (har forresten aldri sett en HVIT person) like farget som.. eh.. svarte/brune/fargede/afrikanere/pakistanere osvosvosvosv...? Har sett flere her som har skrevet "brune" uten at det er reagert på, er det greit?

Ikke frekt ment mot deg dette her altså, men jeg har virkelig aldri forstått hvilke betegnelser som er godtatt her...

helt ærlig, jeg ville faktisk kjeftet litt på han om det var min sønn... det kommer jeg til å gjøre hvis min sønn sier noe stygt slik, at han ikke liker brune mennesker eller noe slikt.... hvis det ikke virker å si det rolig som det er, at folk har forskjellige farger i forskjellige land.... hvertfall hvis han hadde sagt noe foran noen som hadde annen hudfarge...

ORIGINAL: Sillien

helt ærlig, jeg ville faktisk kjeftet litt på han om det var min sønn... det kommer jeg til å gjøre hvis min sønn sier noe stygt slik, at han ikke liker brune mennesker eller noe slikt.... hvis det ikke virker å si det rolig som det er, at folk har forskjellige farger i forskjellige land.... hvertfall hvis han hadde sagt noe foran noen som hadde annen hudfarge...

ja,det gjorde jeg også,før jeg prøvde å forklare han om hvorfor det er sånn osv.

ORIGINAL: Elisabeth og to små

ORIGINAL: Bleiemos

Eg må bare fortelle noe.

Men noen mennesker er jo tilnærmet svarte...? Noen er brune, noen er hårete..? Hva skal man si da? Farget? Er ikke såkallte "hvite" mennesker (har forresten aldri sett en HVIT person) like farget som.. eh.. svarte/brune/fargede/afrikanere/pakistanere osvosvosvosv...? Har sett flere her som har skrevet "brune" uten at det er reagert på, er det greit?

Ikke frekt ment mot deg dette her altså, men jeg har virkelig aldri forstått hvilke betegnelser som er godtatt her...

Lurer jeg på og. Kan ofte beskrive mennesker som "Han var svart, hadde kort hår, høy". På lik linke med at jeg beskriver noen mennesker som "Hvit, langt hår.." etc etc.

blir jo i det tilfellet helt feil å si farget, det beskriver ikke noe egentlig...
Man er like mye farget om man er hvit, eller om man er svart, brun, eller "gul".

Jeg hadde først fokusert på at det ikke er tillatt å si, før jeg fokuserte på forståelsen for hvorfor det ikke er lov å si. Liksom jeg lærer sønnen min at å ta på stekeplaten er farlig, ville jeg lært ham dette her med samme intensitet og kraft. Med andre ord, nulltoleranse.

Signerer denne. Noen må jo ha fått barnet til å tro at de som er brune i huden er "mindre verdt"?
Spør han hvor han har fått hørt dette fra, og ta en prat med vedkommende.

Back
Topp