Hvordan få frem "slitt" effekt ved maling?

Bonia

Elsker forumet
JEg skal male flere ting, blant annet noen hyller, men hylleknekter med litt utskjæringer på.

Tenkte å male dem hvite, også pusse dem med sandpapir etterpå. Og var så tenkt å male i de slitte kantene med gråmaling.

Heter dette noe? Er det en spesiell maling man bruker til det?

Huff, ikke god til å forklare, men håper noen skjønner hva jeg mener...

Jeg fikk et tips om å gni inn avispapir på de pussede stedene jeg!
Gjerne et bilde f.eks med mye trykksverte...
Det så helt "ekte" slitt ut!

ORIGINAL: Nullenusken

Genialt tips[8D][:D][:D][:D]

ORIGINAL: MilliVanilli

Genialt tips fra en genial dame! [;)][;)][;)]

ORIGINAL: MilliVanilli

Genialt tips fra en genial dame! [;)][;)][;)]

Må væreen smarting det der[;)] Eller noen med alt for mye tid til å lese blogger...

Jeg har malt med en mørk under farge, grått og brunt. Så tok jeg et stearinlys og dro over der jeg vil at den fargen skal flasse av etterpå, kanter og hjørner. Og malte hvitt over.
Så tok jeg sandpapir fint og pusset over der jeg under hadde stearin. Da flasset malingen lettere av og fikk den rette "shabby" stilen, slitt..[:)]

Tusen takk for tips! Geniale ideer!

Ett spørsmål til: Hvilket type sandpapir bør man bruke, fint eller grovt?

ORIGINAL: Bonia

Tusen takk for tips! Geniale ideer!

Ett spørsmål til: Hvilket type sandpapir bør man bruke, fint eller grovt?

Jeg begynte med fint, men synes det tok dårlig så det jeg har malt på den måten har fungert best med grovt. Men spørs kanskje litt på valg av maling osv..[;)]

Slik gjør du:

1. Tidligere behandlede møbler må vaskes med et kraftig rengjøringsmiddel, for eksempel kraftvask, grovrent eller salmiakkvann. Skyll godt med rent vann, og la tørke. Et nytt møbel kan avstøves med en fuktig klut.

2. Gå lett over flatene med et slipepapir for å fjerne fiberreisningen slik at treverket blir helt glatt. (Slip alltid i trefibrenes lengderetning!) Fjern støvkornene med en lett fuktet klut.

3. Påfør et strøk matt oljemaling, og la tørke.

4. Lag ”naturlig” slitasje ved å slipe forsiktig ned til treverket gjennom malingen langs kantene på møbelet. Men ikke overdriv! En slipesvamp gjør det lettere å lage en myk og naturlig slitasje, men vanlig slipepapir kan også benyttes.

5. Fjern støvkornene med en lett fuktet klut.

6. Påfør lasuren med en pensel, og la den ”sette seg” (ca 5 min).

7. Deretter tørkes lasuren av med en ren, lofri fille. Den mørke fargen vil legge seg i sprekkene i treverket og gi et gammelt, antikk preg.

8. For en matt og fin overflate kan du avslutte med å påføre et tynt lag parkettolje. Vent ca 15 min. og poler overflaten med en ren, lofri fille.

Alternativt kan du male møbelet i en annen bunnfarge (for eksempel lys blå), og så overmale med en hvit-farge. Når du sliper igjennom den hvite malingen vil blåfargen komme fram og lage en fin effekt. Det er også mulig å benytte andre farger på både malingen og lasuren. Ikke vær redd for å prøve deg fram!

tusen tusen takk for tips!! Kjempeglad for det.
Men hva er glasur? En spesiell maling?

En lasur er en transparent, farget olje som kan påføres i et tynt lag utenpå en malt flate.

Lasuroljer kan fås i nær sagt alle farger. De hvite lasuroljene ligger som et tynt, fint slør og demper fargen på underlaget og gi et melert, nærmest kalket utseende - mens de mørke lasuroljene gjør bunnfargen mørkere og dypere, og gir flaten et litt gammelt og antikk preg. Italienerne kaller den mørke lasuren for ”aqua sporca”- skittent vann - noe som i og for seg er en dekkende betegnelse.

Lasering er egentlig en fellesbetegnelse på alle transparente malebehandlinger, enten man bruker en lasurolje eller en uttynnet maling/beis. Hensikten er at toppstrøket skal påføres i et så tynt lag at det underliggende materialet/fargen syns igjennom.

Ulike påføringsteknikker

Lasuren kan påføres med en pensel, en malerull, en fille, en tapetkost eller en svamp, og man kan lage strukturer og mønster i lasuren eller dra den av med en fille slik at den bare ligger igjen som en tynn hinne på overflaten.

Vann- eller oljebasert?

En lasur kan enten være vann- eller oljebasert. Det vil si at den enten er tynnet ut med white-spirit eller vann. En oljelasur har lengre tørketid, fordi white-spirit fordamper langsommere enn vann. Det kan være en fordel hvis man ønsker å forme eller lage mønster i lasuren.

Ulempen er at oljelasuren lukter sterkt og er mer skadelig for miljøet og helsen. Derfor bør vanntynnet lasur foretrekkes når det er mulig. De vanntynnbare lasurene er tilnærmet luktfrie i tillegg til å være miljø- og helsevennlige. 

Hvor kjøpes lasur?

Lasuroljer fås kjøpt hos de fleste fargehandlere og kan brekkes i et stort antall farger. Noen malingsprodusenter har egne fargekart som viser forskjellige lasuroljer på ulike bunnfarger. En annen måte å finne ut hvordan lasuroljen tar seg ut på en bestemt farge, er å stryke lasuren utover en fargeprøve fra fargebaren.

Hvis du ønsker å laser med en vanlig maling/beis, har de fleste malingsprodusenter produkter som egner seg til dette. Forhør deg i butikken. 

Tips til lasering:

• En tynn lasur er letter å stryke ut og få pen, enn en tykk lasur. Du kan gjerne tynne ut lasuren selv med enten vann eller white-spirit (avhengig om det er en olje- eller vanntynnet lasur.)

• Påfør lite lasur til å begynne med, og øk heller mengden etter hvert hvis det er nødvendig.

• Stryk alltid i treverkets lengderetning når du påfører og fordriver lasur på treverk!

• Jo større fargeforskjell mellom lasuren og bunnfargen, jo større kontrast.

• Gjør alltid oppstrøksprøver på en planke eller lignende før du begynner å lasere veggen eller møbelet. 

Utskriftsvennlig versjon
Tips en venn

En ensfarget flate blir full av liv med et strøk lasur. Mørk lasur gjør bunnfargen mørkere og dypere, og kan gi treverket et litt gammelt og antikk preg. Hvit lasur demper fargen på underlaget og gir et melert, nærmest kalket utseende.
function dummy() { } function dummy() { } function dummy() { }  

TUSEN TAKK!!
Kjemepsnilt av deg å forklare en amatør!

You must log in or register to reply here.
Back
Topp