Hvordan få DNK til å slutte å trakassere?

Orly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Februarlykke 2016
Sånn seriøst?
Både mannen og meg har meldt oss ut sikkert 5 ganger hver nå. Og de melder oss inn igjen hver eneste gang, uten å si ifra. Eneste måte vi merker det på, er ved at vi får tilsendt valglapp til kirkevalget eller lignende.
Sist vi meldte oss ut var 2014. Fikk ikke valgseddel i fjor, og tenkte hurra! Men neida. Har fått "velkommen til dåp, siden en eller begge av barnets foreldre er innmeldt i den norske kirke"-brev, og begynt å få menighetsbladet igjen.
Jeg blir fader gal! Det kan da ikke være lovlig?
Vi er IKKE religiøse noen av oss, og syns rett og slett det er kjempe provoserende slik de holder på. De får jo statsstøtte per medlemshode og alt.
Vil ikke melde oss inn i noe annet forbund heller, da vi ikke er human etikere eller muslimer eller katolikker eller noe heller.
Noen tips?

Last edited:
Eg pleier true med anmeldelse for trakassering når firma ikkje gir seg. Har alltid funka.

Ta en tlf til kirkekontoret.

Ta en tlf til kirkekontoret.
Har gjort det tidligere, rundt 3. gangs utmelding. Fikk bare beskjed om at det var jo rart og at utmelding måtte skje skriftlig. Noe den har vært hver gang. :rolleyes:

Husker det var noe i media for noen år siden, der dnk gikk ut og beklagde at de ofte meldte utmeldte inn igjen, dersom de ikke meldte seg inn i et nytt trossamfunn innen 4 år. Det skulle de slutte med. Veeeel.

Det høres da rart ut. Vi står i kirka og aldri fått noe fra dem. Kanskje sende en skriftlig klage til dem.

Dette syns jeg hørte rart ut, tror på det du skriver altså :-) Det skal jo ligge i systemet deres at dere ikke er medlem lenger, det med menighetsbladet kan jeg forsåvidt forstå for de har jo ikke kontroll på det området de blir levert ut, hvem som er medlem og ikke tror jeg. Kan du ikke ringe de en gang til da og bare spørre de?

Vært borti samme selv.. Ga opp, orket ikke bry meg med det til slutt :/

Tror muligens jeg har funnet løsningen, etter intens googling... De kan visst melde deg inn igjen automatisk dersom du bytter kirkesogn. Noe vi gjorde i fjor. Fader altså. Jeg skal ringe til dem på mandag og sjekke om dette virkelig stemmer.

Meldte meg ut for to år siden. Tenkte jeg skulle sjekke om jeg fremdeles sto som medlem og gjorde det gjennom et skjema som Humanetisk Forbund har på sin nettside. Gjorde det for andre gang forrige uke, men får aldri svar fra kirken.. må man altså ringe for å få noe svar?

Meldte meg ut for to år siden. Tenkte jeg skulle sjekke om jeg fremdeles sto som medlem og gjorde det gjennom et skjema som Humanetisk Forbund har på sin nettside. Gjorde det for andre gang forrige uke, men får aldri svar fra kirken.. må man altså ringe for å få noe svar?
Virker sånn. Evt bare sende utmeldingsskjema en gang i året eller noe. :p

Min søster har opplevd det samme opptil flere ganger og har vært temmelig rasende på hele opplegget!.. Hun tror nemlig ikke lenger det er snakk om tilfeldigheter, når det nå har hendt så mange ganger! Hun har nemlig tre barn som alle har blitt meldt inn i Humanetisk Forbund, i tur og orden, der også hun selv står oppført som medlem. Hun oppdaget ikke at barna var blitt "snikmeldt" inn igjen til Statskirken før Humanetisk f. selv tok kontakt og sa at de hadde blitt "frastjålet" medlemmet sitt. Humanetisk f. har ingen rett til å stjele medlemmet sitt tilbake igjen, -det er det visstnok kun den norske Statskirke som har! (hva nå enn det kommer av!?) , så da måtte søstera mi på nytt sende en skriftlig utmelding til den norske statskirke, FØR hun på ny kunne melde inn barnet tilbake til Humanetisk f. Dette har som sagt skjedd opptil flere ganger, ved hvert barn, og er utrolig kjedelig, for ikke å snakke om utrolig frekt!!.. Men det er som du sier, den norske statskirke får jo støtte etter antall medlemmer de har, så de har jo ALT å vinne på å "snikmelde" deg inn igjen, uten hverken ditt samtykke eller viten.!!
Bare ikke gi deg!!, det er iallefall mitt råd! ;)

Aldri hørt at dette skulle være et problem. Kontakt kirkekontoret med bevis på tidligere utmelding og be om bekreftelse på at det er gjort.
Forøvrig går velkommen til dåp ut fordi andre instanser var gitt beskjed til din lokale menighet om at du har født ;) Så ta deg og en tlf til folkeregisteret

Sjekk om du har levert utmeldingen til riktig sted. Det skal være lokalt og der du hører til. Riktig skjema?

Hva med å levere personlig å få en underskrift?

Jeg tror ungene automatisk meldes inn, og begge foreldre må skrive under på utmelding.

Har slitt med det samme. Det fikk tredje gangen. Både meg og sønnen. Sambo har også gjort det to ganger uten å bli meldt ut og datteren vår er ikke meldt ut. Er jo helt tragisk :(

Back
Topp