Hvordan få de små til å ligge for seg selv?

Ket

Forelsket i forumet
Lillegutt på 5 uker nekter å ligge for seg selv i våken tilstand. Han skal bare ligge på armen. Har prøvd både vippestol, lekegrind, seng, på gulvet og i sofaen i våken tilstand. Både med og uten leker å se på.

Når han skal sove må han ammes eller bysses i søvn. Legger jeg han ned er det bare hyling. Har prøvd å legge han når han er trøtt, våken, nesten i søvne, men ingenting funker uten at han er dypt i søvn. Det blir bare hyling!

Ligger deres små for seg selv og "pludrer"? Hvordan får dere de små til å ligge for seg selv? Klarer de å finne søvnen selv?
Jeg får jo ikke gjort noen ting med han på armen hele dagen....

Har det på samme måte her, så jeg lytter også gjerne til råd. Det blir ikke mye "fritid" i løpet av dagen. Er sikkert noen babyer som trenger mer nærhet enn andre, men det blir jo litt slitsomt i lengden. Men jeg har egentlig halvveis gitt opp og tenker at det blir mindre av det etterhvert.

han kan ligge en liten stund alene, men vil helst ha selskap. tror de trenger trygghet og vite at du er der nå i begynnelsen. sovne for seg selv gjør han ikke.

lengste perioden han ligger for seg selv er når jeg dusjer. da ligger han naken på håndkler på varmekablene, tror han kanskje liker lyden av vannet.

I begynnelsen ville ikke Lilly ligge for seg selv heller. Hun begynte å gråte når vi la henne ned så vi tok henne opp igjen og lot henne sovne på oss før vi la henne ned igjen. Nå er hun så smått begynt å kunne ligge litt for seg selv. Noen ganger sovner hun mens andre ganger så begynner hun å gråte etter en stund og vil ha nærhet.  Tror man bare må ta tiden til hjelp, men skal følge med her hvis noen har noen gode tips :)

Vi har det sånn her også. Det virker som om det er sånn i starten, og etterhvert som babyene blir tryggere kan de ligge litt for seg selv. Helt enig at det er litt slitsomt til tider, det hadde vært deilig å kunne legge henne ned en liten stund uten at hun begynner å sutre etter 2 min.

Her begynner hun stort sett å hyle hvis hun er våken og ligger for seg selv, mye luft i magen som hun slåss med.. Har blitt noe bedre i det siste og kan ligge 5 minutter uten å hyle, har til og med fått noen smil og litt pludring! Hender hun sovner av seg selv, men som regel sovner hun i armene våres også legger vi henne ned. hvis vi legger henne ned i våken tilstand, men ser at hun er trøtt så legger vi henne på siden, da får hun ikke så vondt i magen.
Eldste snuppa måtte ligge og sove oppe på en av oss de to første månedene, gikk heller ikke ann å legge henne ned, selv om hun sov dypt da våknet hun med engang! Ble litt lei kan du si, mannen ble møtt av oss i døra når han kom hjem fra jobb for å si det slik.. Men gikk seg til der etterhvert og!

Hvis det er noe du MÅ gjøre en dag så er bæretøy en genial løsning, ellers drit i det som du føler må gjøres. Du er ikke hjemme for å stelle i huset, handle og ha middagen ferdig, din jobb er å ta hånd om babyen!

Her kan han ligge i toppen 5 min i vogga, gulvet eller soffaen før han begynner å skrike. Han sovner i armene og hvis jeg legger han fra meg i vogga, våkner han og jeg må ta han til armene igjen. Får ikke gjort noe i løpet av dagen, så det er jo litt slitsomt. men samtidig koselig:)

Første mann var slik hos oss, og eneste rådet jeg har er bæresele! Da har du hendene fri til å spise, rydde ol. Trøsten er at det går over, om et år vil de ikke engang være fem minutter i armene dine ;-)

Her ligger han ofte for seg selv, men jeg har i grunn ikke noen konkrete råd.. Han har gjort det siden han ble født, lagt for seg selv, så kanskje det er derfor? 
Han ligger også for seg selv i senga si når vi legger han for natta, hvor vi har slått på uro, gitt smokken og lagt bamsen hans ved siden av. Det tar kanskje en times tid før han sovner inn, men han skriker ikke, ligger bare å sutter på smokken og hører på musikken til han sovner. 

Han ligger ofte i sofaen, sånn rett ved siden av oss, slik at jeg bare kan gi han smokken eller stryke litt på ham om han er urolig osv. Kanskje det kan være et tips i starten? 

Her ligger hun for seg selv og leker seg i babygymmen....men hun er ti uker da, så er vel mer interessert i det enn en som er 5 uker  Så hvis jeg må gjøre noe når hun er våken kan hun som oftest ligge der og holde på litt for seg selv...Men hun sover ikke for seg selv....sover som oftest i fanget/oppå brystet, og hvis jeg prøver å legge henne ned tar det rundt 5 minutter før hun våkner....Hun sovner for seg selv om natten da, men det er fordi hun ligger sammen med oss i senga, så helt alene er hun vel ikke Så har ingen tips og komme med....storesøster var også sånn, men hun skulle ikke ligge alene i babygymmen heller....Ville kjøpt en bæresele som de over her sier.. =)

Følger opp tråden...
Her er bæresele flittig brukt. Utfordringen nå er at lillegutt er full i svetteutslett. Etter 10 min i bæreselen er han gjennomsvett. (Og nei, han har ikke mye klær på seg, kun body og sokker)
I går lå han faktisk for seg selv i 4 minutter. Dette er jo stor forbedring fra ca 30 sek :)
Håper det blir enda lengre med tiden :)

Back
Topp