Hvordan få barn til å forstå at mamma trenger også søvn?

Agnete

Forumet er livet
Jeg jobber turnus, og da sover man jo litt til alles døgnetstider, det er jeg litt avhengig av for å klare å jobbe. Nå er det ferie og det går ikke å sove etter natt, etter en grytidlig tur. Det er inn på rommet å spørre meg om noe hele tiden. Jeg sliter litt med søvn, så jeg våkner hver gang jeg blir vekket og kan da bruke opp til en time med å få sovet igjen.
I natt har jeg sovet 2 timer og prøvde å få meg en time på øyet før jeg prioriterte barna. Resultatet er ingen søvn, sur og sliten mamma og jeg orker ikke strand eller noe annet gøy vi blir bare hjemme.
Jeg har prøvd å forklare de at jeg må få lov å sove når jeg sier det og at da kan de ringe pappa eller noe så kan han hjelpe de. Nei, de forstår det ikke, men når pappa trenger å sove så får han lov til det! Men mamma hun trenger vist ikke å sove, jeg er i tillegg kronisksyk og har mye fravær fra jobb og lite søvn resulterer i mer fravær og muligheten for å miste jobben blir større og større. Så hvordan få barn til å forstå at mamma trenger også å sove, noen som får til det?
 
Hvor gamle er barna? Er det noen som kan passe de litt nå i ferien når du har jobbet natt, eventuelt er pappaen hjemme? Barn har begrenset evne til å forstå andres perspektiv, og det er jo naturlig at de søker voksenkontakt i den tiden de er våkne (selv om du trenger å sove). Derfor er det nok vanskelig å holde seg unna selv om de til en viss grad forstår at du trenger å sove :) kan du eventuelt planlegge/organisere noe de kan gjøre på mens du skal sove? Kan det være aktuelt å prøve et belønningssystem?
 
Hvor gamle er barna? Er det noen som kan passe de litt nå i ferien når du har jobbet natt, eventuelt er pappaen hjemme? Barn har begrenset evne til å forstå andres perspektiv, og det er jo naturlig at de søker voksenkontakt i den tiden de er våkne (selv om du trenger å sove). Derfor er det nok vanskelig å holde seg unna selv om de til en viss grad forstår at du trenger å sove :) kan du eventuelt planlegge/organisere noe de kan gjøre på mens du skal sove? Kan det være aktuelt å prøve et belønningssystem?
Barna er såpass store at de burde absolutt forstå, de er skolebarn :)
Til og med ungdomskolen på den eldste...
Og de har helt klart lov å ta kontakt med pappaen sin når jeg sover, men han jobber ofte når jeg er hjemme og motsatt. Når han sover så forstår de det veldig godt, men de forstår ikke mamma.
Skaffe barnevakt blir liksom litt rart til såpass store barn og jeg har dessverre ingen. Så vi har alltid klart oss selv, men det er utfordrende i ferier spesielt for meg siden jeg ikke får noe søvn for de må snakke med meg hele tiden.
Jeg prøver belønning, når jeg våkner så drar vi på stranda, eller kino, eller ut å spise osv.
Det fungerer ikke, belønning har egentlig aldri fungert på mine unger, og jeg forstår ikke hvorfor:( Jeg har til og med sagt de skal få penger :p
Sommerferien er sånn sett vanskelig det er lite barn hjemme, men har organisert litt til uka som kommer. Men da ringer de meg, eller skriver melding. De er virkelig noen mammabarn allesammen, selv om mannen er jo like mye hjemme som meg og mye alene med de han også.
Jeg forventer egentlig at såpass store barn skal forstå andres behov også, men mulig mine forventninger er for høye..
 
Høres veldig slitsomt ut :(
Hva slags ting er det de spør om? Kunne man hatt en liste på døra (på utsiden) som de kunne skrevet ned ting de lurer på? Så du kan svare når du står opp? Og det som haster må de ta med pappa?
Evt. henge opp en svær lapp med et stoppskilt så de får en visuell påminnelse om å ikke komme inn?
 
Går det ann å låse døra og ikke svare på tlf (sette den på lydløs)? (Selvfølgelig forberede barna på det i forkant) Eller at du sover et annet sted? Så lenge barna vet at du er lett tilgjengelig vil de nok fortsette å komme til deg hvis de har mulighet, det er rett og slett det de er vandt til, selv om du sier ring pappa. Tror ikke du har høye forventninger, tror det mer handler om tilgjengelighet og vaner. Ikke alltid belønning fungerer hvis belønningen ikke frister nok, mange oppleve bedre effekt av å ta bort et gode (eks mindre skjermtid)
 
Last edited:
Høres veldig slitsomt ut :(
Hva slags ting er det de spør om? Kunne man hatt en liste på døra (på utsiden) som de kunne skrevet ned ting de lurer på? Så du kan svare når du står opp? Og det som haster må de ta med pappa?
Evt. henge opp en svær lapp med et stoppskilt så de får en visuell påminnelse om å ikke komme inn?
Skal innrømme at det er tøft så får jeg også så dårlig samvittighet for det blir jo til at vi ikke gjør så mye med ungene da. For jeg er utslitt :(
Altså de sladrer og krangler med hverandre, den gjør det får den lov, eller ho kløp meg, nå må du komme ned for å fikse opp i de to. Kan vi ta en is nå, eller hvor lenge tenker du å sove? Eller kan jeg få dra ditt altså det er alt mellom himmel og jord de spør om. Det føles noen ganger at de bare gjør det for at jeg skal få lov å slippe å sove... Men vettu, stopp skilt kunne jo vært noe kanskje de husker da? Og kanskje med et klokkeslett jeg tenker da er jeg tilgjengelig igjen. Godt forslag! Liste til å skrive ned fungerer nok ikke da det er mest hva den andre sier og gjør og kan vi gjøre det nå. Men alt Skal prøves så legger den der de ser den :D
 
Går det ann å låse døra og ikke svare på tlf (sette den på lydløs)? (Selvfølgelig forberede barna på det i forkant) Eller at du sover et annet sted? Så lenge barna vet at du er lett tilgjengelig vil de nok fortsette å komme til deg hvis de har mulighet, det er rett og slett det de er vandt til, selv om du sier ring pappa. Tror ikke du har høye forventninger, tror det mer handler om tilgjengelighet og vaner. Ikke alltid belønning fungerer hvis belønningen ikke frister nok, mange oppleve bedre effekt av å ta bort et gode (eks mindre skjermtid)
Låser jeg døra så henger de i døra og roper mamma.. er ikke det vanlig? :p
Du er nok inne på noe her om vaner ja, de er vane med at jeg er mer tilgjengelig enn pappa for jeg tar alltid telefonen uansett hva jeg gjør og som min mellomste sa når jeg spurte hvorfor får ikke jeg sove mens pappa får? Det er fordi du svarer og det gjør ikke pappa når han sover :-/
 
Låser jeg døra så henger de i døra og roper mamma.. er ikke det vanlig? :p
Du er nok inne på noe her om vaner ja, de er vane med at jeg er mer tilgjengelig enn pappa for jeg tar alltid telefonen uansett hva jeg gjør og som min mellomste sa når jeg spurte hvorfor får ikke jeg sove mens pappa får? Det er fordi du svarer og det gjør ikke pappa når han sover :-/
Ja det er helt vanlig at barn gjentar den atferden som gir ønsket effekt. Så hvis de vet at mamma svarer når de gjør det vil vil de fortsette med det, som de selv sier du svarer og det gjør ikke pappa. Hvis de erfarer at selv om de roper og henger i døra svarer ikke mamma så vil de slutte. Utfordringen er å stå i det når du ligger der og egentlig bare vil sove.
 
Kanskje du må ta en liten alvorsprat med barna samlet, og forklare dem at når de hele tiden vekker deg, så blir du sliten og orker ikke å lage en hyggelig sommer for dem. At alle trenger søvn, også mammaer.
Og samtidig lage noen kjøreregler for når du sover.
Type, dere får lov til å spise en is, det er alltid brød i skuffen så dere kan lage dere mat, dere får besøke venner men skriv på en lapp hos hvem dere er/vær hjemme til klokka xxx, krangler må dere ordne opp i selv osv.
 
Nå er dine kanskje litt større en mine. Hadde nok tatt en alvor snakk med de.
Merker mine som er 9,7 og 6 år kommer rett opp til rommet fast pappaen er nede med de. De etterlyser meg med en gang.
Men mamma er mamma hun vet alt, hun finner alt, hun fikser alt. Derfor barna retter seg alltid til meg. Men jeg må og si at pappen er ikke alltid den som prøver holde kontroll og passe de når han vet jeg ligger og sover. Får mer til svar at men de går ju bare opp . Jeg er mer den at nå går vi ut og leker for pappa sover. Eller finner på ett eller annet for at få barna til at sitte og underholder de med et eller annet.
 
Back
Topp