Hvordan få babyen til å ta smokk?

Kalinnea

Elsker forumet
❤️ Augustlykke 2020 ❤️
❤️ Septemberlykke 2020 ❤️
Marsboerne 2023
Dere som har født, har dere fått babyen til å ta smokk enda? Evt når tok tidligere barn smokken?

Jenta mi er 3 uker i dag og virker som hun har et stort sugebehov. Storesøster fikk vi aldri til å ta smokken, og jeg ble hennes smokk i 15 måneder. Det var forsåvidt helt greit at det ble sånn, jeg hadde all verdens tid til amming og være smokk den gangen.
Men nå er storesøster 2 år og går bare i barnehagen annenhver dag, så det er litt vanskelig å være smokken til lillesøster døgnet rundt når andre barn har behov for meg også.
Babyen får selvfølgelig amme så mye hun vil altså, men det hadde vært fint å kunne ha henne i bæresele og at hun da tok smokken oppi der.

Så er det noen som har tips i forhold til å få en baby til å ta smokk?

Vi har prøvd bibs, soothie, mam og avent så langt. De spyttes bare ut, mens fingeren min kan hun suge ganske lenge på.

Jeg vet hun er liten enda og at det tar tid å lære riktig teknikk med smokken også, men det hadde vært fint å ha en plan å jobbe etter :)
 
Jeg tror man må prøve og prøve. Her tar hun smokken etter litt prøving. Hun får ikke til den teknikken i starten, men etter litt prøving noen ganger får hun til. Jeg har sett litt på smokkene våre å lurer på om de er for stor for henne? Mulig hun har for liten munn nå?
 
Første tok smokken og foretrakk den fremfor meg rimelig kjapt innen to uker etter fødsel. Hun brydde seg ikke om merket og sutter på alt som kom i munnen. Hun er 1,5 år og sutter fortsatt på smokken sin på kvelden og når hun skal sove. Helt krise uten.

Lillesøster er 22 dager og bare passelig interessert i denne smokken. Hun er helt uinteressert om hun er våken og er hos meg, da vil hun bare sutte på puppen. Men hvis hun er god og mett og hos pappaen sin så kan hun akseptere den hvis hun er veldig trøtt. Til nå virker hun ikke som hun er så glad i den, men tar den når jeg ikke holder henne.

Så ja. Kanskje prøve å la pappen gi den når han holder henne om dere ikke har prøvd det? Og forhåpentligvis blir hun vant til den og aksepterer den fra deg og?
 
Hadde ikke noe problem, han tok smokken første gang vi prøvde å gi den til han. Det var mam 0-2 mnd. Han tar også den fra avent som vi fikk i gratispakken fra apotek 1 :) (vi ble desperate kl 04 på natta på våkenatt nr 2 når han var 5 dager gammel, var egentlig livredd for å gjøre han sugeforvirret så tidlig) Han bruker sjeldent smokken, og han er veldig klar på når han er sulten og skal ha pupp, og når han bare trenger noe å suge på.
 
NUK smokker!! :happy::happy: De er helt awesome! :D

se også på barselhjelpen på Instagram en video av hvordan man gir smokk til babyer. Gjorde det lettere her :)
 
Vi bruker bibs og han tok den ganske kjapt når vi prøvde. Men han må være mett for at det skal være greit, hehe. Han tar den sulten også, men da lager han masse lyd når han sutter på den og gråter innimellom sugingen. Så skjønner kjapt om han er sulten eller om det er ok med smokk ☺️ Noen ganger tar det litt tid før han skjønner at han skal suge på den da, så da må vi bysse litt og jobbe litt med den før han begynner Å suge. Andre ganger tar han den med en gang. ☺️
 
Vi har prøvd litt forskjellige metoder, ved å gi henne den når hun er trøtt eller urolig. Prøv at pappan gir henne mens han holder henne i armene, prøve å gi ved leggetid. Men det har ikke fungert noe særlig. Jeg antar vi bare må prøve litt mer, og i forskjellige sammenhenger.

Nå tok hun faktisk smokken i noen minutter før og etter amming, etter at hun hadde sovet en lang lur. Hun slapp den når hun sovnet, men det gjør ingenting egentlig. Så det kan jo hende vi får henne til å akseptere den som trøst når jeg er utilgjengelig :)
 
Vår gutt har tatt alle smokker han har fått tilbudt. Husker ikke når han fikk første gang, det er vel noen dager siden. Han er 19 dager i dag, så omtrent 2 uker gammel var han da. Nå har jo ikke vi fått til ammingen ennå, så han var jo vant med flaskesmokk fra før.
 
Kan hende at det kan hjelpe å sørge for at smokken er varm før hun får den?
 
Kan hende at det kan hjelpe å sørge for at smokken er varm før hun får den?

Dette svaret så jeg ikke, men det kunne vært en idé, ja. Foreløpig tar hun mye heller fingeren min, enn noen smokker. Og fingeren går jo lenger inn, så kanskje jeg må prøve på en større smokk?
 
Dette svaret så jeg ikke, men det kunne vært en idé, ja. Foreløpig tar hun mye heller fingeren min, enn noen smokker. Og fingeren går jo lenger inn, så kanskje jeg må prøve på en større smokk?
Jeg har avent sin smokk for min lille råtass suger så hardt at butterfly smokken han hadde først ble permanent merke i ansiktet i en dag. :hilarious: jeg har bestilt en sånn hel silikon smokk på nettet. Trenger deffo noe som ikke suges inntil ansiktet. Fingeren kommer helt oppi ganen. Usikker på om det finnes så solide smokker :wideyed: får vel bare prøve deg fram.
 
Tar hun smokken nå? :) Med nr 1 måtte vi bare prøve og prøve helt til hen tok den. Denne gangen ventet vi to uker og mini tok den med en gang.
 
Jeg har avent sin smokk for min lille råtass suger så hardt at butterfly smokken han hadde først ble permanent merke i ansiktet i en dag. :hilarious: jeg har bestilt en sånn hel silikon smokk på nettet. Trenger deffo noe som ikke suges inntil ansiktet. Fingeren kommer helt oppi ganen. Usikker på om det finnes så solide smokker :wideyed: får vel bare prøve deg fram.

Bibs sine smokker kommer ikke særlig inntil ansiktet om han vil ta den :) Tenker da på den med rund plastikk. De har også en annen type som er litt mer luftig enn andre smokker.
 
Bibs sine smokker kommer ikke særlig inntil ansiktet om han vil ta den :) Tenker da på den med rund plastikk. De har også en annen type som er litt mer luftig enn andre smokker.
Jeg tror jeg har ødelagt han :hilarious: jeg fikk disse ecoviking smokkene også så jeg ikke at den ene hadde en stor rund sutt og den andre hadde en mer vanlig form lik de fleste smokker og nå vil han kun ha den store. Han elsker den. Skulle bestille en backup men de er utsolgt før str 6 mnd så håper jeg ikke mister den :bored::hilarious:
 
Jeg har kjøpt sånn soother til min. Vi er begge veldig fornøyde med dem. Han koser seg, og jeg synes det er fascinerende å titte inn i selve sutten når han suger :p
 
Min var 4 uker da helsesøster anbefalte smukk da han var så plaget med Mageknip og ville bare amme, havnet i en ond sirkel. Jeg tok bare den 0-2 mnd mam smukken og puttet den inn :p han spyttet den ut, jeg puttet den inn igjen.. Siden da har han tatt den.. Spytter den ut når han er sulten :) storesøster ville ikke ha, hun bare spyttet ut eller tygde på den, hun forstod ikke at hun sku suge.. Så da ble jeg smokk :p
 
Tar hun smokken nå? :) Med nr 1 måtte vi bare prøve og prøve helt til hen tok den. Denne gangen ventet vi to uker og mini tok den med en gang.

Veeeldig sent svar her nå.. Men nei, hun tar fortsatt ikke smokk. Blir 3 måneder om halvannen uke, så jeg tror ikke det blir noen smokkunge denne gangen heller :p
 
Back
Topp