Hvordan få babyen til å spise og drikke

Linus84

Flørter med forumet
Hei!

Jeg har to (store) spørsmål når det gjelder mat og matvaner for vår 1 år gamle baby.

Hun spiser lite, og har vanskelig for å spise når vi sitter sammen ved middagsbordet. Vil ikke lenger bli matet, med mindre det er noe hun syns er veldig godt (yoghurt naturell, smoothie eller eggerøre)

Helst vil hun spise selv, men det ender bare opp med at hun leker med maten.

Vi får i henne mat mest effektivt når hun enten ser på tv eller vi gir henne noen leker/kork noe hun blir distrahert med når hun sitter i spisestolen. Merker hun spiser best mat hun bare kan svelge, og slipper å tygge når hun blir matet.

Hvordan lærer vi henne å spise på egenhånd og oppmuntrer til mestringsfølelse? Skal vi rose henne når hun spiser? Hun liker også å tulle ved matbordet, for eksempel riste på hodet for å se om vi gjør det samme, så ler hun. Eller hun lager lyder hun vil vi skal etterligne. Er det greit å tulle slik eller gjør vi oss selv en bjørnetjeneste?


Hun har heller ikke lært seg å drikke vann på egenhånd, verken av tutkopp, smokkeflaske eller vanlig kopp. Hun drikker kun vann når vi gir henne en smokkflaske, slik de drikker melk av. Hun får daglig tutkopp som hun kan prøve med selv, men det er akkurat som hun ikke skjønner at hun må helle vannet ned, hun bare har det i munnen og tror det skal komme inn vann uten at hun gjør noe for det. Har dere tips til hvordan vi kan gå fram for å lære henne å drikke vann på egenhånd? Når vi har hatt vanlig kopp med hanker har hun skjønt at hun må helle koppen for å nå vannet, men da bare gurgler hun/blåser bobler. Hun gjør det hver gang, men et par ganger har hun fått til å drikke vann på den måten men hender som oftest opp med at hun heller for mye og hoster og harker.

Burde vi bare fortsette å la henne leke med vannet til hun har lært det?

Har prøvd å lære henne drikke med sugerør, men ikke vært noen suksess foreløpig. Liker ikke søte ting.
 
Jeg har nok ikke noen fasit, men jeg vil si fortsett å prøve. Det kan ta tid og være frustrerende.
Du kan f. Eks prøve å lage egen mat, som du moser og fryser ned.
Evt ta på en malerfrakk og bare la hun utforske mat, men prøve å roe ned ved matbordet og ikke leke.
Middag på pose? Semper o.l?

Har dere prøvd flaske med sugerør i? De er litt tjukkere og større en sugerør, så det kan jo hjelpe. Fåes kjøpt på matbutikker :)
 
Hvordan er vekten?
Dersom hun legger på seg som hun skal så hadde jeg ikke stresser med det :) La henne ta det i egent tempo.
Mine tips er:
- vær gode forbilder og prøv å spis sammen med henne til hvert måltid. Da observeren hun hvordan dere spiser (bruker bestikk, skje ol)
- la henne prøve mye selv både med skje og med hendene. Det blir en del gris, men dersom hun bare tuller så hadde jeg tatt henne fra brodet.
Mange foreldre stresse veldig med å då i barna «nok» mat, men stort sett regulere de dette fint selv :)
Dersom vektoppgangen ikke er optimal, blir det en annen sak da.
 
Ops, mye skrivefeil i innlegget over så jeg.
Ville bare også si at det er vel egentlig ikke «pedagogisk korrekt» å rose barna for når de spiser. Man skal ikke knytte følelser til mat, samt se skjønner jo selv at det er jo ikke en «prestasjon» å spise. Men du kan gjerne rose henne for ønsket atferd ved bordet!
 
https://forum.babyverden.no/threads/baby-vil-bare-spise-selv.1945591/

Husker ikke om jeg har delt denne med akkurat deg før, men synes jeg fikk så mange gode svar her :)

Hvis hun ikke sliter med vektoppgang, la henne styre og holde på med maten også skjønner hun det etter hvert. Ikke press henne og forsøk å ikke la henne få tv/film bli en spise assosiasjon.
Lykke til, frustrerende når de ikke spiser så mye man ønsker ❤️
 
Back
Topp