Hvordan få babyen til å spise brødskiver?

Blomstermor67

Flørter med forumet
Helsesøster syns jeg burde prøve å gi brødskive siden han nekter å spise grøt, men uansett hvor små biter jeg gir så bare brekker han seg..... :/ Hvordan gjør dere det og hvordan reagerer babyen om dere gir brødskive?

Han vil ha hver gang han får en bit, men med en gang den kommer langt bak på tunga så brekker han seg. Det er så skummelt syns jeg, og føler stadig jeg må dunke han litt i ryggen. Tror dere at det hjelper å gi et par små biter hver dag og at det vil hjelpe etterhvert? :)

Hmm, er neimen ikke sikker... Da jenta mi fikk brødskive for første gang kastet hun opp etter og ha spist litt, men brakk seg ikke da hun spiste de. Ventet noen uker og da gikk det helt fint. Riktignok havner det meste oppi ganen da;-P
  Prøve en annen type brød da? Det er ikke hele korn i brødet du bruker da?! 
Hva med å væte brødbitene i vann eller mme? 

Lillemor spiser et brød som heter "barnehagebrød"... brakk seg noen ganger i begynnelsen, men det gikk over. Tror kanskje det går seg til etterhvert, bare fortsett og prøv å gi tenker jeg.

Råd man får av helsesøster skal man selvsagt lytte til, men først og fremst bør man jo lytte til den lille. Vil han ikke ha er han kanskje ikke helt klar for det? Hva med å gjøre nye forsøk en gang i uka eller oftere? 
Hva har du på brødskiva?

Min ville heller ikke ha grøt, men han elsker grønnsaker og frukt. For å "lure" i ham korn, så moste jeg avokado og litt banan (1/2 avokado til 1/3 banan, men dere kan jo prøve dere fram) og blandet i noen skjer grøtpulver uten smak. Feks hirsegrøt, som vi har brukt mye.
Det gikk ned på høykant.

Nå er det ikke noe problem for oss lengre, for han spiser brødskive. Det går mye i sardinpostei, laksepostei og leverpostei uten melk (alle disse finnes i små porsjonpakninger).

En ting til du kan prøve når du gir ham bittesmå biter med brød: Legg påleggsiden ned mot tunga hans, det kan funke :)

Tvi tvi! 

Vi har ikke begynt med brød enda, men ei venninne av meg dynker brødskiva i melk. Kanskje dette kan være noe å prøve i en overgangsfase?

Vi ga vår brødskive første gang når han var 7 mnd. Delte skiva i 3, med leverpostei på først selvfølgelig, og satt han i stolen så han fikk den ene "remsa" i hånda. Dette for at han selv skulle bli kjent med maten, rett og slett lukte på den, smake på den sånn han ville, se på den. Dette gjorde vi i hele 2 dager, og så begynte han å spise selv, i eget tempo. De må få sjansen til å utforske nye ting. Klart det kan bli litt grisete med leverpostei på klær, i ansiktet og i håret, men man har sannsynligvis vaskemaskin, klut, vann og støvsuger til det som havner på gulvet og i stolen :-)

Snuppa mi både brakk seg og kastet opp de første gangene vi ga henne brød. Da ventet vi bare en ukes tid og prøvde igjen. Nå syns hun det er kjempe godt, og nekter å spise grøt og vil ha brødskive isteden... (spist grøt i 4 mnd, og nå nekter hun:/)

Og så får hun spise litt selv da, og det er veldig stas:) Men grisete, så stol, gulv, klær og unge må vaskes godt etterpå:)

Back
Topp