Hvordan få baby til å sove?

Januarbaby2017

Glad i forumet
Hvordan gjør dere det?

Han må pr i dag gynges i søvn i bilstolen, og det har endt med senebetennelse i skuldra mi :p Han kan avogtil vippes i søvn eller ammes i søvn, vogna har også funka, men den liker han ikke lengre, heller ikke bæresele.

Vil gjerne ha tips til hvordan man lærer baby å sovne av seg selv :)

Jeg sliter med det selv på stua. Ender ofte med å mate han i søvn.
Men innimellom, så legger jeg han bare i grinda og slår på uroen på stille.

På dagen må han såve i bilstolen. Om kvelden ammer eg han til han såver åsså såvner han i senga si. Veldig rart, siden eg har hatt 2 som såvna når dei blei lagt i vogna.

Her sovner han som regel ved puppen om kvelden, rugger han i vogna om dagen:) Med storebror som jeg ikke ammet startet jeg ganske tidlig med "opp og ned metoden". Satt ved senga hans og tok han opp hvis han begynte å grine, så la jeg han ned igjen så fort han hadde roet seg igjen. På den måten lærte han seg å falle i søvn uten byssing. Tok litt tid og krevde litt tålmodighet, men var så verdt det den dagen jeg bare kunne legge han ned og han sovnet av seg selv på fem minutter:) skal sies at jeg har leddgikt, og byssing tar fullstendig knekken på skuldre, nakke og armer.

Her blir hun trøtt på meg så legger jeg henne i vognen med smokken så sover hun der. Men storebroren kunne aldri vli lagt ned når han sov. Bare ammes i søvn og sov korte perioder på dagtid. Men er lurt at de læres å legges ned når de er nesten sovnet eller trøtt. Er så mye lettere å legge dem bort da om de fks sover på deg. Men her har vi trent på det siden fødsel av så vet ikke hvordan alle reagerer på det nå.

Her har egentlig smokken vært gullverd

Kan bare drite i å ammes i søvn på dagtid og kveld, det gidder han ikke lenger [emoji28] På natta er det null stress.
Følger litt klokka og legger han i nestet sitt når han har vært våken 1,5 times tid (begynner å bli trøtt da og har da ca en halvtime på meg å få han til å sovne før det blir overtrøttkrise). Noen ganger fungerer det å putte smokken i munn, gulpeklut på den ene siden av hodet og bamseklut på andre siden, samt dyna trukket godt oppunder nesa, og så sovner han av seg selv. Andre ganger må jeg ha han på armen, litt sånn ammestilling med ansiktet hans inn mot meg, og sitte/stå og gynge/rugge til han sovner og så legge han over i nestet. Er det helt krise så blir det vogna, enten dra fram og tilbake på verandaen eller ut på en liten tur. Han sovner på biltur (stort sett), men har enda ikke blitt "desperat" nok til å bruke det med vilje [emoji6]

Med storebror måtte vi bysse og trille stort sett hele tiden, denne gangen er vi utrolig heldige! *bank i bordet* Når hun er trøtt legges hun i senga/vogna med smokk og kosefille og sovner som regel greit. Har ikke gjort noe for at det skal bli sånn egentlig, er vel bare personligheten tenker jeg, men vi har vært bevisst på at hun ikke skal bysses/trilles så mye i og med at vi hadde det slik med storebror. Eneste "problemet" hun har er at hun noen ganger våkner når hun går over i ny søvnfase etter 50 min ca, da må hun noen ganger hjelpes videre i søvn eller vi må gi smokken mange ganger :)

Haha, mannen min lever litt i troa på at det bare er å legge babyen ned i vogna og så sovner hun.
Var det så lett så ville alle foreldre i hele verden gjerne visst hemmeligheten, har jeg sagt til han.

Om kvelden sovner hun faktisk av seg selv i egen seng, men da bruker jeg ca 45 min på å amme og roe henne helt ned først.
Hun er våken når hun legges i senga, romsterer litt en 5-10 minutters tid, så sovner hun.

Om dagen ammes hun i søvn, vugges i søvn i vogna, eller bæres i søvn.
Hun kan sovne selv i bilstolen i bilen.

Ammer i søvn eller triller i vogna. Pleier også å sovne i bæresjalet. Og svigermor satt med ham på fanget i går og gynget, la et pledd over og sørget for litt nesevarme, da ble det en liten dupp, gitt.

Skulle ønske han var flinkere til å sove i bilen, da...

Ammer stortsett i søvn her, ellers trives han også på armen til Pappaen, sovner ofte der eller i bæresele. Pappaen bruker også å spille gitar/ piano og synge til, da bruk han og å bli trøtt :)
En sjelden gang sovner han av seg selv :)

Sovner som regel av seg selv med smokken i munnen. Varierer hvor: enten i vognen, bæresjalet, armene våre eller i vår seng. Har pleid å legge han ned når han er døsig og la ham sovne selv siden fødselen. Sovner en sjelden gang under amming, som regel blir han bare oppspilt slik at jeg må avslutte og erstatte brystet med smokk for at han skal roe seg.

På kvelden sovner jenta mi kun når jeg ammer henne liggende i senga.. ellers kan hun sovne på meg, i sjal/sele eller ved byssing. Men legger jeg henne fra meg våkner hun like fort..

Nå skal det sies at jeg ikke har prøvd noe annet heller egentlig siden hun var nyfødt.. utsetter kampen hele tiden [emoji85]

Hun sovner også av litt trilling i vogna, men KUN utendørs :)

Back
Topp