Hvordan få 7-åringen til å bry seg??? (dagligdagse ting og hygiene)

fgme85

Glad i forumet
Julibarna2014
Vi sliter virkelig med at 7-åringen vår ikke bryr seg om noen verdens ting. Selv hvor mange ganger vi må mase på han - så hjelper det altså ikke.
Dette gjelder ting som å vaske hender etterr han har vært på do, ute og før han spiser. Pusse tennene sine godt - med tannkrem. Skylle av vasken for brødsmuler etter at han har pussa tennene, vaske både håret og kroppen MED såpe når han dusjer osv. Det gjelder også andre dagligdagse ting som å holde soverommet ryddig (han har eget leke/roterom utenom), holde orden i skolesakene sine (det går MINST to viskelær og blyanter bort hver uke). Han er veldig flink dersom vi står over han og følger med, både med rydding, hygiene osv. Men han gjør det han kan for å slippe unna. Vi kan sitte og spise middag der han mister mat på gulvet, han ser opp på oss om vi så det - dersom han tror vi ikke så; lar han være å plukke opp igjen.

Så.. hvordan i alle dager skal jeg få han til å bry seg?? Ikke si at jeg må stå over han hver gang han er på badet for å se om han vasker seg, pusser tennene godt nok, dusjer ordentlig osv osv. Jeg har rett og slett ikke kapasitet til det hver gang - da jeg har flere barn også.

Hjelp...

Du lager et belønningssystem hvor han får belønninger etterhvert som han mestrer ulike oppgaver. Legg f.eks opp til at han kan få en belønning en gang pr uke (også hvis han ikke har klart 100%, litt feilskjær må man tillate med barn). Gi klistremerker f.eks hvis han har pusset tennene, et hvis han har vaska seg, et hvis han har ryddet. Ha realistiske mål! Ikke krev mer av han en det man kan forvente. Gå foran som et godt eksempel selv. Dette tar tid, formålet er å jobbe inn gode rutiner for ham

Azoria skrev:
Du lager et belønningssystem hvor han får belønninger etterhvert som han mestrer ulike oppgaver. Legg f.eks opp til at han kan få en belønning en gang pr uke (også hvis han ikke har klart 100%, litt feilskjær må man tillate med barn). Gi klistremerker f.eks hvis han har pusset tennene, et hvis han har vaska seg, et hvis han har ryddet. Ha realistiske mål! Ikke krev mer av han en det man kan forvente. Gå foran som et godt eksempel selv. Dette tar tid, formålet er å jobbe inn gode rutiner for ham

Jeg tror jeg ville valgt noe annet enn klistremerker som belønning til en 7-åring i så fall, ser ikke helt for meg at de syns det er like spennende å få klistremerker på et ark som det en 3-åring gjør? Jeg ville også fokusert en del på viktigheten av det med god hygiene/tannpuss (han er stor nok til å forstå det med smitte og sykdommer osv). Slurver han med skolesakene, hadde jeg prøvd med at han måtte kjøpe nye blyanter o.l. for sine egne penger (hvis han har noe form for lommepenger/sparepenger). Det er selvfølgelig tillatt å miste, men hvis det er bevisst slurv hele veien, så er det annerledes. Og hvis det går på det at han glemmer hva han skal gjøre, så kanskje ha en huske-tavle som han ser flere ganger om dagen? Og hva med å ha regel på at soverommet skal ryddes før han får se på TV eller noe (alt etter hva som er viktig for deg at han gjør og han i forhold til hva han liker/ikke vil gå glipp av)?

Amorosa skrev:

Azoria skrev:

Jeg tror jeg ville valgt noe annet enn klistremerker som belønning til en 7-åring i så fall, ser ikke helt for meg at de syns det er like spennende å få klistremerker på et ark som det en 3-åring gjør? Jeg ville også fokusert en del på viktigheten av det med god hygiene/tannpuss (han er stor nok til å forstå det med smitte og sykdommer osv). Slurver han med skolesakene, hadde jeg prøvd med at han måtte kjøpe nye blyanter o.l. for sine egne penger (hvis han har noe form for lommepenger/sparepenger). Det er selvfølgelig tillatt å miste, men hvis det er bevisst slurv hele veien, så er det annerledes. Og hvis det går på det at han glemmer hva han skal gjøre, så kanskje ha en huske-tavle som han ser flere ganger om dagen? Og hva med å ha regel på at soverommet skal ryddes før han får se på TV eller noe (alt etter hva som er viktig for deg at han gjør og han i forhold til hva han liker/ikke vil gå glipp av)?

Klistremerkene kan jo bare være for å telle opp antall ganger han gjør noe bra, 
slik at et visst antall klistremerker kan gi en premie? 

toneany skrev:

Amorosa skrev:

Azoria skrev:

Klistremerkene kan jo bare være for å telle opp antall ganger han gjør noe bra, 
slik at et visst antall klistremerker kan gi en premie? 

Nettopp :) Klistremerkene er bare for å "holde telling". Belønningene bør være alt fra småting han har lyst på til (og særlig, etter min mening) aktiviteter. Kan være ekstra spilletid, tv-tid, lesestund, gå tur, alenetid med foreldrene, kinotur osv :)

Back
Topp