Hvordan få 5-åring til å sove i sin seng?

Hellzor

Glad i forumet
Jeg trenger hjelp! Han legger seg i sin seng om kvelden, men han kommer alltid over iløpet av natta. Jeg sliter med å sove pga armer og bein overalt. Noen som har bra tips! :)

Har det sånn vi også. Hun er fire. Sovner uten problem i senga si, men våkner alltid i vår...

Her har jentungen på 5 fått egen madrass på gulvet inne på rommet vårt. Vi har veldug lite gulvplass der nå, men det gjør terkselen litt høyere for og komme inn (eller - jeg trudde den skulle gjøre det i allefall), i og med at hun ikke ligger i sengen og koser, og må dra med seg dyne og pute fra rommet sitt.

Vi var bare nødt til og gjøre det slik for flere år siden, jeg får ikke sove overhode med jentungen i senga.

Har samme problemet med 5åringen her.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum mobile app

Helt likt her og, aner ikke hva vi skal gjøre, en liten trøst er at det går over:)

Sett grenser! Ingen annen måte å gjøre det på. Nekt han å komme oppi din seng og følg han tilbake med en gang.

Sett grenser! Ingen annen måte å gjøre det på. Nekt han å komme oppi din seng og følg han tilbake med en gang.

Den går ikke her, jenta er så rolig når hun kommer at vi merker ikke at hun kommer til tider.

Den går ikke her, jenta er så rolig når hun kommer at vi merker ikke at hun kommer til tider.

Men om hun ligger rolig og dere sover er det jo ikke noe problem egentlig, men når dere våkner er det bare å bli med henne tilbake..

Hun sover ikke rolig, men vi våkner ikke alltid av at hun kommer. Og problemet er jo at vi blir liggende i helt snåle stillinger som gjør at vi blir stive. Og er langt fra uthvilte når vi våkner.

Hvis jeg våkner av at hun kommer så bruker jeg å følge henne tilbake.
Vi har pratet masse med henne om at hun nå må begynne å sove i sin egen seng hele natta.
Jeg mistenker at hun til tider går i søvne.

Jeg trenger hjelp! Han legger seg i sin seng om kvelden, men han kommer alltid over iløpet av natta. Jeg sliter med å sove pga armer og bein overalt. Noen som har bra tips! :)
Har dere prøvd å bruke ett belønningssystem for å få han til å sove i egen seng. F.eks henge opp en lapp på rommet hans med 5 ruter, og for hver natt han sover hele natten i egen seng så får han ett klistremerke på lappen. Når han har fått alle 5 klistermerkene så får han en premie dere har bestemt sammen på forhånd... etter hvert kan du øke det til å måtte være 5 dager etter hverandre, legge til flere dager før han får premie og så videre til dess at dere kan fade det ut fordi han ikke kommer inn lenger...

Har dere prøvd å bruke ett belønningssystem for å få han til å sove i egen seng. F.eks henge opp en lapp på rommet hans med 5 ruter, og for hver natt han sover hele natten i egen seng så får han ett klistremerke på lappen. Når han har fått alle 5 klistermerkene så får han en premie dere har bestemt sammen på forhånd... etter hvert kan du øke det til å måtte være 5 dager etter hverandre, legge til flere dager før han får premie og så videre til dess at dere kan fade det ut fordi han ikke kommer inn lenger...

Dette gjør vi med vår 5-åring! Begynte med få dager. Nå er vi oppe i skjema på 22 dager...sist var det 20, og nå er det faktisk ganske lenge siden han sov i senga vår. Her er lego premie (ikke store/dyre greier asså), men det er lego som er det store om dagen. Prøvde meg på å si at vi kunne kutte ut kalenderen nå som han har blitt så flink, men han digger kalenderen sin og ville ikke være med på å kutte den ut, så vi fortsetter litt til;-)

I tillegg fikk han nylig en sånn klokke med en kanin som indikerer når det er dag/natt. Virker som at den også har bidratt til at han holder seg i senga mens kanina sover!

Back
Topp