Uff dette hørtes virkelig ikke godt ut! Men så deilig med ferie å se at det fsktisk fungerer å ikke være på jobb! Det er lettere å bli sykemeldt med god samvittighet da!
Men hvordan fungerer dette med syke/svangerskapspenger? Hvorfor får noen svangerskapspenger istedet?
Svangerskapspenger gis når mor er frisk, men har et arbeid som kan være farlig for seg selv som gravid eller barnet, og det ikke kan tilrettelegges. Er for å slippe å bruke av sykepengerettighetene. F.eks de som jobber med farlige kjemikalier. Men så er det litt vanskelige skillelinjer, blant annet er det å være utsatt for stress en av mulige kriterier. I timene med friluft består jobben min i å ha med en flokk elever ut på tur, hvor vi sykler / går topptur / på ski o.l. Innebærer endel aktivitet og så er man jo litt utenfor allfarvei for å si det sånn. Så det ble bestemt ganske tidlig at jeg skulle få svangerskapspenger for disse timene mot slutten, satte vinterferien som "frist" og det har såvidt gått til nå. Men noen gravide hadde jo sikkert ikke hatt noen problemer med å gjennomføre det... Så litt sånn tilfeldig kanskje at jeg får svangerskapspenger istedet for sykemelding. Er veldig upraktisk med stor mage (ingen turklær passer lenger), gå / bevege seg langt, "styre" aktiviteter med 25+ elever, ha masse kynnere og få kjempevondt i bekkenet. Men det er jo det at man er et stykke utenfor allfarvei som er avgjørende tror jeg.