Hvordan er rutinene med blodprøver?

Lykketroll<3

Betatt av forumet
Noen som vet hvordan det er med rutinene ang. blodprøver i svangerskapet? Er det kun selve svangerskapsprøvene rundt uke 12 som tas, eller blir det tatt prøver senere også?

Hos meg har det kun blitt tatt blodprøver i svangerskapsuke 12, men har ikke blitt tatt noe senere. Er i uke 31+1 nå. Blodprosenten er vell det eneste som har blitt fulgt opp når jeg har vært til fastlegen, og urinprøve naturligvis. Trodde kanskje det var vanlig å følge opp med andre blodprøver også jevnt i svangerskapet, men mulig jeg tar feil? Synes det er litt rart til tross for at jeg har ganske tett og god oppfølging. Jeg er jo til fastlege hver måned, kommunal jordmor hver måned, hos endokrinolog hver måned, UL på vekstkontroll og hos fødselslege hver måned. Er ingen som har nevnt noe om nye blodprøver. o_O

Det er ikke standard å ta flere blodprøver enn det nei.

Jeg har hatt flere, fordi jeg hadde hyperemesis og gikk ned 6 kg og fikk nesten ikke i meg noe. Så da ba jeg på eget initiativ om å sjekke vitaminnivåer og stoffskifte. Og da jeg for et par uker siden hadde nyrestein og var innlagt på sykehus i fire dager ble det også tatt noen blodprøver.

Også har jeg tatt CRP (som jo bare er et stikk i fingeren) de gangene jeg har vært skikkelig syk med feber osv, som da jeg hadde influensa.

Unntatt det har jeg ikke hatt noen. Men man blir jo oppfordret til å ta med urinprøve på svangerskapskontroller. Der sjekker de en del.

Jeg har hatt litt flere blodprøver i og med at jeg er rh - og pappaen er rh + :) da blir det tatt en til i uke 24 tror jeg ? Husker ikke helt. Da finner de i hvertfall blodtypen til fosteret og sjekker om man har antistoffer. Så får man en "vaksine" rundt uke 28 for å ikke danne mer antistoffer :)
Er begge foreldre rh+ eller rh- tar de ikke flere prøver en den ene :)