Hvordan er rutinene med blodprøver?

Lykketroll<3

Betatt av forumet
Noen som vet hvordan det er med rutinene ang. blodprøver i svangerskapet? Er det kun selve svangerskapsprøvene rundt uke 12 som tas, eller blir det tatt prøver senere også?

Hos meg har det kun blitt tatt blodprøver i svangerskapsuke 12, men har ikke blitt tatt noe senere. Er i uke 31+1 nå. Blodprosenten er vell det eneste som har blitt fulgt opp når jeg har vært til fastlegen, og urinprøve naturligvis. Trodde kanskje det var vanlig å følge opp med andre blodprøver også jevnt i svangerskapet, men mulig jeg tar feil? Synes det er litt rart til tross for at jeg har ganske tett og god oppfølging. Jeg er jo til fastlege hver måned, kommunal jordmor hver måned, hos endokrinolog hver måned, UL på vekstkontroll og hos fødselslege hver måned. Er ingen som har nevnt noe om nye blodprøver. o_O

Det er ikke standard å ta flere blodprøver enn det nei.

Jeg har hatt flere, fordi jeg hadde hyperemesis og gikk ned 6 kg og fikk nesten ikke i meg noe. Så da ba jeg på eget initiativ om å sjekke vitaminnivåer og stoffskifte. Og da jeg for et par uker siden hadde nyrestein og var innlagt på sykehus i fire dager ble det også tatt noen blodprøver.

Også har jeg tatt CRP (som jo bare er et stikk i fingeren) de gangene jeg har vært skikkelig syk med feber osv, som da jeg hadde influensa.

Unntatt det har jeg ikke hatt noen. Men man blir jo oppfordret til å ta med urinprøve på svangerskapskontroller. Der sjekker de en del.

Jeg har hatt litt flere blodprøver i og med at jeg er rh - og pappaen er rh + :) da blir det tatt en til i uke 24 tror jeg ? Husker ikke helt. Da finner de i hvertfall blodtypen til fosteret og sjekker om man har antistoffer. Så får man en "vaksine" rundt uke 28 for å ikke danne mer antistoffer :)
Er begge foreldre rh+ eller rh- tar de ikke flere prøver en den ene :)

På svangerskapskontroller har jeg kun tatt ekstra blodprøver når jeg er hos fastlegen, aldri hos jordmor. Jeg har også ekstra oppfølging så tar blodprøver hver gang jeg er kontroll på sykehuset også.

Hender jm har tatt hb og kanskje blodsukker. Litt usikker på den siste. Ellers har det ikke vært noen flere prøver. Bare gallesyrer fordi jeg klødde så veldig ei stund, men den er ikke standard.

Jeg er på kontroll hver 14. dag pga diabetes. Tar urinprøve og blodprøve hver gang. De sjekker hba1c, blodsukker, blodprosent, ferritin, fritt T4 og noen ganger andre ting. I urinen er jeg ikke helt sikker på hva de sjekker, annet enn om det er proteiner og sukker. Aner ikke hva som er standard.

Jeg hadde i uke 12, og ny i uke 24 pga at jeg er rhesus negativ.

I tillegg har min jm standard ny blodprøve i uke 28(ble 30 til meg) for hun vil sjekke blodprosent og jernlager. Hun synes det er greit for hun har inntil nylig jobbet som jm på sykehuset og synes det er greit at de har litt nyere tall å sammenligne med når de sjekker etter fødsel

Har tatt ekstra blodprøver en del ganger, men tror fastlegen min liker å ta litt hardt i, vi snakker 6 glass i slengen :p Vet ikke alltid hva han sjekker meg for, men ved to anledninger har han vært bekymret for begynnende svangerskapsforgiftning og har tatt blodprøver i forhold til det. Fikk nylig melding av fastlegen om at jeg mangler folsyre, fått resept på 1 mg. Mangler i tillegg jern som jeg tar ekstra tilskudd av nå. Merkelig at det skal mangle noe, da jeg tar tilskudd av både jern og folsyre (folat) gjennom multivitaminer for gravide.. Når man i tillegg leser at folsyremangel gjerne er vanlig hos alkoholikere med ensidig kost og de med malabaorbsjon kan man jo fungere på om kroppen er litt i ulage blitt :p:rolleyes: Ikke helt svar på spørsmålet ditt, men med mindre det er indikasjoner for ekstra prøvetaking er vel ikke det noen faste prosedyrer på det i forhold til svangerskapsomsorgen annet enn de i uke 12 som jo sjekker dette med blodtype, rhesusstatus og antistoffer :)

Back
Topp