Hvordan er nettene deres nå?

lille liss

Elsker forumet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Da er snuppa snart 1, 5 år, 8 april ;-) Wæææ... så fort tiden har gått... Men kan nesten ikke huske hvordan det var før vi fikk barn.
Er det bare mi som fortsatt ikke sover over? 2 netter i sitt liv har det skjedd... Våkner fremdeles 2-4 gang iløpet av natta, noen ganger ligger hun våknen opp til en time...
Begynner å bli skikkelig sliten, føler meg distre og ukonsentrert på jobb :-( I barsel gruppa sover de andre barna over og kjenner jeg er veldig misunnelig...

Utenom sovinga er alt bare bra. Hun har sagt sine to første setninger, kommer flere og flere ord. Tuller og ler mye ;-) Vi er også mye ut å koser oss. Spiser bra, flink til å smake på ny mat. Elsker pølser og pannekaker. Dukka og dukkevognen er topp og lekekjøkkenet flittig brukt :-)

Sover sjelden hele natta. Våkner gjerne 3-5 tida, får litt pupp og sover videre. Er ikke lenge siden hun våknet 1-3 ganger hver natt, og da oftest 2-3 ganger.
Nå driver hun å får tenner, så kan våkne en gang i 1-2 tida også,en da holder det med litt kos og holde hånda så sovner hun fort igjen.
Gleder meg til hun sover fast hele natta, for er ganske slitsomt ja. Føler jeg ikke har sovet en hel natt siden jeg var ca 6 mnd på vei og begynte å fly på do om natta og hadde masse halsbrann:/

Her er jeg nok heldig,sover hele natten fra 19 til jeg vekker henne i 8 tiden og så sover hun 11/2-2 timer på dagen:-)
Hører hun kan våkne om naten for å drikke litt vann:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Han sover som regel hele natta (2030-07). Før la han seg 1930, men lot være å stille han om til sommertid for å få stå opp en time seinere om morgenen ;-) Noen ganger våkner han slik at jeg må gi han smokk og legge over dyna (han ligger ikke akkurat stille om natta). Om dagen sover han 1,5-3 timer. Ofte 3 faktisk... Han har fått en drøss med tenner (har slutta å telle...) og skjønner alt jeg sier. Han sier ikke så mye selv enda da, kanskje 10-15 ord, som han bruker relativt sjelden. Han spiser veldig bra, men det blir mye glass, brød og grøt. Han er ikke veldig flink på hjemmelaget middag enda, om vi ikke moser det. Snart får han eget rom...gleder meg!

Her har eg vel sove 2 netter sidan natt til 15 oktober 2011 og er kjempesliten. Tobias har stridd fra han var født. Først 4 mnd med kolikk og no er han mykje sjuk med høg feber og en eller anna infeksjon minst 1 gang i mnd. Vi går til barnelege på sjukehuset men dei finner ikkje heilt ut kva som feiler han,. Han har mange plager og symptom men ingen som peiker i retning av EN sjukdom.
Heilt fra kolikken roa seg har han hatt mange oppvåkningar fra han legger seg om kvelden til vi står opp om morgonen. Ofte hjelper det med litt trøst og kos, og en sjelden gong kan vi sleppe unna med å stikke inn smokken. Han havnar alltid i vår seng i løpet av natta og då får vi i det minste sove litt meir sammenhengane. Enkelte kveldar er eg meir inne på rommet hos han enn på stua og får ikkje rydda opp etter dagen eller gjort klar til neste dag.

No har vi fått enda et problem i forhold til søvn. Han hyler bare eg legge han i senga, da hylskriker han og vil opp (han har faktisk vært en drøm å legge i fleire måneder). Han virker livredd og vil ikkje være åleine. Bare eg går mot døra blir han hysterisk. Han kan roe seg og sovne om eg er i rommet men når han får en av oppvåkningane sine og eg ikkje er der, bryter det laust igjen.

Mannen er mykje borte, 5 veker av gongen, så eg har mykje å styre med. Sjølv når han er heime, er det eg som må ta Tobias når han våknar, ellers hyler han bare intenst til eg kjem. Merkelig nok, dei få gangane eg har vært ute av huset på kveldstid, har han "tatt til takke" med pappan så det er akkurat som om han veit om eg er heime eller ikkje.

Eg er sterkt i mot Ferber og skrikerkurar men av og til har eg måtte la han grine litt mens eg skal gjere storebroren klar for legging.

Råd takast imot med stor takk

Høres veldig slitsomt ut! Håper de finner utav hva som gjør at han får infeksjoner hele tida!

Nå har jeg ikke samme problem, men min søster har hatt kolikkbarn. De har også slitt veldig i etterkant av kolikkperioden med at han er veldig krevende. Han ville sove småstubber hele dagen, og har hatt lange våkenperioder på natta der han vil bæres. De ble fryktelig slitne, selv om de var to foreldre hjemme hele tida.

Alle hører jo om kolikk, men jeg må si at nå som jeg har observert det på litt nærmere hold, skjønner jeg at det virkelig kan være veldig psykisk utmattende for foreldrene. Det har vært en lang periode der de har lurt på om det er noe annet galt med han, og han har fått alle mulige behandlinger av fysioterapaut m.m. En lang kolikkperiode gjør jo at barnet har blitt vant til å bli båret mye, og dette sammen med en veldig viljesterk gutt, gjør at han fortsatt setter i gang med masse skrik hver gang han ikke er fornøyd. Sånn sett blir det han som "bestemmer hjemme".

I det siste har de holdt han våken lengre perioder om dagen, og "bestemt" når han skal sove, både dag og natt. I egen seng). Dette innebærer at de ikke løfter han opp når han skriker, men kommer inn på rommet slik at han ser at de er der, og slik at han ikke skal bli redd. Dette har virket, og etter ca 2 uker har han begynt å sovne selv, og sove gjennom natta uten altfor mange oppvåkninger. Han sover også lengre om dagen. Jeg er også veldig imot skrikekurer, men jeg tror det er en stor forskjell på å ignorere at barnet skriker, og at barnet skriker når han vet du er der. Man kommer neppe utenom skriking om man må "lære å sove", og grunnen til at han skriker, er jo at han vil bli båret fordi det er det han er vant til.

Det har vært veldig slitsomt for dem å prøve å "avvenne" barnet med å skulle opp hele tida, og fordi de har vært så slitne, har det vært lettere for dem å ta han opp og gå med han enn å prøve å være konsekvente. Etter at de klarte å være konsekvente i 2 uker, har det bedret seg. Det er vanskelig å skulle komme med råd, fordi alle barn er forskjellige, men dette har iallfall hatt effekt i dette tilfellet, selv om barnet fortsatt er krevende.

Om jeg skulle komme med ett råd, måtte det være å få hjelp hjemme, slik at du kan få nok søvn i den perioden du evt "lærer han å sove", slik at du får overskudd selv til å gjennomføre det.

Håper dette ordner seg snart for dere!

Her har eg vel sove 2 netter sidan natt til 15 oktober 2011 og er kjempesliten. Tobias har stridd fra han var født. Først 4 mnd med kolikk og no er han mykje sjuk med høg feber og en eller anna infeksjon minst 1 gang i mnd. Vi går til barnelege på sjukehuset men dei finner ikkje heilt ut kva som feiler han,. Han har mange plager og symptom men ingen som peiker i retning av EN sjukdom.
Heilt fra kolikken roa seg har han hatt mange oppvåkningar fra han legger seg om kvelden til vi står opp om morgonen. Ofte hjelper det med litt trøst og kos, og en sjelden gong kan vi sleppe unna med å stikke inn smokken. Han havnar alltid i vår seng i løpet av natta og då får vi i det minste sove litt meir sammenhengane. Enkelte kveldar er eg meir inne på rommet hos han enn på stua og får ikkje rydda opp etter dagen eller gjort klar til neste dag.

No har vi fått enda et problem i forhold til søvn. Han hyler bare eg legge han i senga, da hylskriker han og vil opp (han har faktisk vært en drøm å legge i fleire måneder). Han virker livredd og vil ikkje være åleine. Bare eg går mot døra blir han hysterisk. Han kan roe seg og sovne om eg er i rommet men når han får en av oppvåkningane sine og eg ikkje er der, bryter det laust igjen.

Mannen er mykje borte, 5 veker av gongen, så eg har mykje å styre med. Sjølv når han er heime, er det eg som må ta Tobias når han våknar, ellers hyler han bare intenst til eg kjem. Merkelig nok, dei få gangane eg har vært ute av huset på kveldstid, har han "tatt til takke" med pappan så det er akkurat som om han veit om eg er heime eller ikkje.

Eg er sterkt i mot Ferber og skrikerkurar men av og til har eg måtte la han grine litt mens eg skal gjere storebroren klar for legging.

Hei hei! Så koselig at det er litt liv her inne selv om barna er blitt store :-) Lille Storm er nå blitt 17 mnd, barnehagegutt å aktiv fra morgen til kveld. Vi har begynt å kjenne på trassalderen da han er sta som en stut å vet akkurat hva han vil :-P Pappan er flink å være konsekvent, mens mamman... tja hun prøver så godt hun kan ;-P Han spiser som en mann, alt går ned på høy kant bortsett fra potet, hehe. Han har ikke spist glassmat nesten, fikk alle tennene sine fra han var 5 mnd til 8 mnd, da var alle ute. Så han spiser ikke noe form for babymat lengere, alt det vi spiser :-) passer selvsagt på krydder å sånn da. Storm sover fra kl 19 til mellom 06-08. Sover veldig godt på nettene og det har han egentilg alltid gjort, kan våkne en gang i blandt å vil ha smokken eller bamsen, men aldri våken i den forstand. Jeg kjenner meg veldig igjen med sykdom på barna, Storm har vært konstant syk siden han var 5 mnd, 3 uker frisk og 1 uke syk, er først nå etter jul at han har vært frisk lenge *bank i bordet*. Jeg tror det å la barna gråte er en avgjørelse foreldrene må kjenne på selv, når vi kuttet natt maten for lillemann så ble det to netter med gråt, men da hadde vi sengen inn på vårt rom så han kunne se oss og at alt var trygt og godt. Men ja det har vært noen kvelder hvor han gråter å hyler fordi vi sier god natt, men da har vi bare gått inn igjen, gitt smokk og kos, sagt at nå er det natt, mamma og pappa er her å går aldri fra deg, å sånn har vi gått ut og inn noen kvelder. Vi har aldri latt han sove i vår seng, er han syk trekker vi hans seng mot vår å senker en vegg ned så han ser oss å at en av oss kan holde han i hånden. Har sto tro på mammafølelsen vi har inni oss, at vi kjenner på når noe er galt. Er ikke i mot å la barnet gråte, så lenge det gråter i trygge omvigelser å at man alltid er med barnet. Når han gråter og er trass som mest så pleier jeg å tenke på når jeg selv var liten å redd og hvor godt det var å få trøst hos mor eller far, barna våre får aldri nok kjærlighet <3

Når det gjelder min egen gutt, sover han fra 2030-07/08. Har med vilje ikke stilt han over til sommertid for å slippe å stå opp seks. Til nå har det iallfall fungert fint. Han sover som regel godt. Noen ganger vil han ha smokken i løpet av natta. Han trives godt i egen seng, og har alltid sovet i den. Om kvelden er det bare å legge han i senga, så sovner han, eller leker der til han sovner. På dagen sover han 2-3 timer.

Han har fått masse tenner, mangler vel bare hjørnetennene. Han er en stor gutt som er høyere enn normalkurven. Spiser godt. En litt utålmodig sjel som vil oppdage nye ting hele tida, og sjelden sitter rolig ;) Motorisk har han kommet veldig langt, men han snakker ikke så mye enda, men mer og mer. Han skjønner alt jeg sier. Litt syk har han vært underveis, og vi har etter jul hatt omgangssyke to ganger hele gjengen. Før jul var det falsk krupp, den 4 barnesykdommen og hånd, munn og fotsyke. Det hører vel med, men jammen er det slitsomt når de er syke, spesielt om man blir smittet selv samtidig ;) Tida går fort, og det er så gøy å se at de små har egne interesser og meninger :)

Har nok vært heldig, lillemor sover oftes hele natten, glad er jeg for det! Er tungt å våkne mye! :-/

Her å er det sånn. , våkner titt å stadig iløpet av natten , "gjesp"

Her var det opp 1-2 ganger hver natt helt til jeg sluttet å amme etter påske, da har hun begynt å sove rundt. Veldig deilig :)

Nettene var til tider døden, men etter det ble lagt inn dren i ørene og fjerna polyppene ble det bedre :)

Kimberly har sovet gjennom nettene fra ho var 6mnd. Nå er ho 17 mnd.
Ho startet livet med kolikk. Det var 4 laaaange måneder. Sov bare når vi gikk trilletur. Eg gikk med ca 3 timer søvn for døgnet hele den perioden. I helgene fikk eg mer når mannen tok henne.
Vi lærte henne å sove når ho var ca 6 mnd. Det var grufult å høre på skrikingen hennes, men vi måtte bare for å klare å overleve. Det tok oss 2 uker før ho sovnet fint av seg selv uten gråt.
Etter at ho begynte i bhg, har ho sovet fra 17-18 til 06-08 hver dag. Vet vi legger ho tidlig, men legger vi ho ikke da, så er ho totalt ødelagt dagen etter.

Nå har vi fått lillebror i hus. Uten kolikk :) Han er så rolig og herlig og sover allerede minst et strekke om natten på over 5 timer :) Elsker det. Tror han er belønningen vår for at vi klarte oss gjennom kolikken til storesøster. Hihi

Kan våkne 2-3 ganger når smokken detter ut, sjeldent det tar tid for henne å sovne igjen.. Ikke sikker om ho er helt våken mens ho griner/sutrer heller :p

Er som om jeg skulle skrevet det selv! Alt sammen!!
Mn ho av mi som er som du har "beskrevet" over her er født i 07,så er lengesiden jeg fikk sove rundt for å si d sånn!!:-/

Vi har fått "diagnosen" natteterror på ho. Vis du googler det så finner du ut mye sv hva det går utpå.

Leger og sykehus sliter å på å finne ut hva som er galt elles. Ho er syk HELE tiden! Blir aldri bedere! Ho har kraftig astma da,men jeg mener det er noe mer enn det. Så nå prøver de å ta en svettetest på ho for legen lurer på om det kan være cystisk fobrose....:/ Mn ho svetter jo aldri når vi er der:-( så må ned igjen å prøve å ta den:-/

Må si det er temmelig irriterende å være våken med storesøster på natta,mens lillesøster ligger å sover(enn så lenge)... Mn Mn sånn er det jo bare! Noen sover mer enn andre!

Håper de finner ut av noe med hva han feiler å at du snart får sove litt! :-)

Er som om jeg skulle skrevet det selv! Alt sammen!!
Mn ho av mi som er som du har "beskrevet" over her er født i 07,så er lengesiden jeg fikk sove rundt for å si d sånn!!:-/

Vi har fått "diagnosen" natteterror på ho. Vis du googler det så finner du ut mye sv hva det går utpå.

Leger og sykehus sliter å på å finne ut hva som er galt elles. Ho er syk HELE tiden! Blir aldri bedere! Ho har kraftig astma da,men jeg mener det er noe mer enn det. Så nå prøver de å ta en svettetest på ho for legen lurer på om det kan være cystisk fobrose....:/ Mn ho svetter jo aldri når vi er der:-( så må ned igjen å prøve å ta den:-/

Må si det er temmelig irriterende å være våken med storesøster på natta,mens lillesøster ligger å sover(enn så lenge)... Mn Mn sånn er det jo bare! Noen sover mer enn andre!

Håper de finner ut av noe med hva han feiler å at du snart får sove litt! :)

tusen takk for svar pompi00. Tenk at det finnast andre som har det som oss. Har følt meg så innmari åleine om å ha en unge som er så elendig håplaus på natta. No har vi hatt en ekstrem periode der det har vært skikkelig intenst. Tobias kan våkne enten på kvelden eller etter at vi har sovna og hyle og brøle, brekke seg, vil ikkje ha kos, ikkje ha trøst. Han er som i transe og kan holde på lenge. Men plutselig er det noko som får han ut av transen og klarar å roe seg ned og deretter sove nokre timar. Etter å ha analysert situasjonen har eg forstått at det som har trigga dette er sovinga på dagtid, enten det er han har sove for lenge eller for seint på dag.

vi har ikkje snakka med barnelegen om desse nettene. Har bare nevnt det for han korleis nettene er. No skal vi inn og sjekke lungene med CT og i tillegg legge ned ei sonde for å sjekke om han har reflux. Han er veldig urolig om natta i tillegg til all gråtinga.

Vi har tatt test for å utelukke cystisk fibrose. Her fikk dei meir enn nok svette. håpar virkelig dokke får tatt testen snart så man får et svar. Her mistenker legane noko som heiter bronko malasi der vev i bronkiane er blaute og lett svulmar opp og skapa slim og ubehag. Derfor skal han ta ct da røntgen ikkje viser noko. Eg er litt redd for at det ikkje er det han har, at han blir "svevande rundt" i systemet uten noko diagnose.

no tok eg bare et kjapt søk på nattterror og fann ikkje så masse. Kanskje du kan sende meg en pm med aktuelle linkar??

håper det blir bedre for dokke snart

stor klem

Her sover vi sjeldent hele natta.. Han sover fra 19.30- ca.04-05.. De aller fleste gangene hjelper det å ta han inn til meg, men det hender han bare står opp og :( 2 nå i mai.

Back
Topp