Hvordan er nettene deres med nyfødt? Får dere litt søvn begge to eller vil baby ligge ved puppen? Samsover dere eller sover baby i vugge etc?

Vår har de siste nettene våknet selv, men vi er også på et slikt tretimersregime (er det noe du skal, eller noe du tenker du skal? )

Har opplevd det samme som deg, at baby sovner ved brystet. Prøv å kile litt under føttene, inni hendene, «gå» langs ryggsøylen, etc
Takk for svar :Heartpink

Vi må mate hver 3 time døgnet igjennom grunnet sen vektoppgang. Jeg har nok litt lite melk enda, men håper det snart tar seg opp. Synes det er lettere å få baby mer våken på dagtid.

Masserer litt inni hendene, under føttene, kiler i nakken, stryker på ryggen etc. Det som fungerer best er tur på badet med lys, men ikke alltid baby holder seg noe særlig våken da heller. Spiser litt, og sovner igjen..

Har dere også fått beskjed om å mate minimum hver 3. time av helsesykepleier?

Vi har hatt nesten bare sånne netter etter hjemkomst, man blir innmari trøtt av det og det er vanskelig å holde seg våken.. Ammer du sittende i seng/sofa?
Håper du får hentet deg litt inn på dagtid? :Heartpink
«Godt» å høre at det ikke bare er oss ❤️ Ja, jeg får stort sett hentet meg inn en del når hun endelig sover, da sover hun ofte 2-3 strekk på 2-3 timer. Jeg ammer stort sett sittende, men har begynt å prøve litt liggende amming også, men da må jeg legge meg på et annet soverom for at mini skal kunne bli liggende/sovne ved siden av meg.

Takk for svar :Heartpink

Vi må mate hver 3 time døgnet igjennom grunnet sen vektoppgang. Jeg har nok litt lite melk enda, men håper det snart tar seg opp. Synes det er lettere å få baby mer våken på dagtid.

Masserer litt inni hendene, under føttene, kiler i nakken, stryker på ryggen etc. Det som fungerer best er tur på badet med lys, men ikke alltid baby holder seg noe særlig våken da heller. Spiser litt, og sovner igjen..

Har dere også fått beskjed om å mate minimum hver 3. time av helsesykepleier?
Høres ut som slik vi har/har hatt det. Ja, vår er prematur og liten for alderen. Mater cirka hver tredje time. Har dere sjekket b12? Vår fikk påvist mangel og det har hjulpet med tilskudd :Heartpink

Pia sov i morges i 8,5 timer etter tre økedøgn, der puppen ble hver natt etterspurt hver halvtime/time. Fikk sovet godt da, jeg og samboer selv om vi sov til nesten to

I natt kom plutselig en mye bedre natt! Mini sovnet først i 9-tiden og har deretter hatt kortere og lengre strekk med søvn helt til rundt 11:00 i dag morges. Det gjorde veldig godt å få såpass mye søvn! Så blir det spennende hvordan de neste nettene blir, om det blir tilbake til sene netter eller om det kan være håp for litt mer vanlig søvn :nailbiting:

Her starter kvelden med kveldsuro og litt magevondt. Før hun slokner, varierer litt når men mellom 20 og 23. legger hun i beside criben når vi legger oss. Så våkner hun da hver 3t for mat. Da havner hun somregel sammen med oss i senga siden hun vil ha mest mulig nærhet når hun skal sovne igjen da.
Jeg skulle ikke skrevet dett, føler jeg jinxa oss :dead: Helt siden den dagen jeg skrev dette har hun så å si vært våke og skreket hele natta fra ca 21-05. Finner ikke roen og til slutt slokner av utmattelse… så kan si deg at denne julen har vært ehhhh slitsom

Høres ut som slik vi har/har hatt det. Ja, vår er prematur og liten for alderen. Mater cirka hver tredje time. Har dere sjekket b12? Vår fikk påvist mangel og det har hjulpet med tilskudd :Heartpink
Tusen takk for tips om b12 ,det skal jeg nevne på neste kontroll. :happy:
Håper babyene går fort opp i vekt og vi kan slappe mer av, synes det er litt stressende å uroe seg for om babyen får nok mat/ om man har nok melk.

Håper babyene går fort opp i vekt og vi kan slappe mer av, synes det er litt stressende å uroe seg for om babyen får nok mat/ om man har nok melk.
Enig, er nokså lei av det…

Mange i helsevesenet har gitt oss unødvendig stress angående vekt føler jeg.. Begynner jo med en gang å tvile på meg selv som forelder :sad010

Uff, ikke godt! Hva er det de har sagt?
At hun har gått ned for mye, ikke gått opp fort nok, jeg produserer ikke nok (noe som jeg gjorde). På sykehuset kom de inn og pumpet meg for å sjekke, og jeg måtte veie annenhver dag etter at jeg kom hjem. De tvang oss til å gi erstatning i tillegg, og sa gjentatte ganger at hun kom til å bli alvorlig syk.

Da vi kom hjem og snakket med helsestasjonen så sa de at dette bare var tull og at de hadde gitt oss mye unødvendig stress, for jenta hadde gått opp 200g på to dager uten erstatning. Og jenta er ikke alvorlig syk, heller ikke vært det

At hun har gått ned for mye, ikke gått opp fort nok, jeg produserer ikke nok (noe som jeg gjorde). På sykehuset kom de inn og pumpet meg for å sjekke, og jeg måtte veie annenhver dag etter at jeg kom hjem. De tvang oss til å gi erstatning i tillegg, og sa gjentatte ganger at hun kom til å bli alvorlig syk.

Da vi kom hjem og snakket med helsestasjonen så sa de at dette bare var tull og at de hadde gitt oss mye unødvendig stress, for jenta hadde gått opp 200g på to dager uten erstatning. Og jenta er ikke alvorlig syk, heller ikke vært det
Det var ikke bra! Enig med helsestasjonen og 200 gram er jo enormt mye! Gode tanker til dere!

Hvem sjekket b12 @Margrethe? Var det noen annen grunn til å sjekke enn "bare" manglende vektoppgang?
Jeg nevnte b12 mangel for hs og hun bare avfeiet det.. :wtf:

Hvem sjekket b12 @Margrethe? Var det noen annen grunn til å sjekke enn "bare" manglende vektoppgang?
Jeg nevnte b12 mangel for hs og hun bare avfeiet det.. :wtf:
Han er innskrevet og under oppfølging av NAST og b12 ble bestilt ifm bilirubin tidlig etter vi kom hjem, om jeg husker riktig. Han var til lysbehandling to ganger og var fremdeles på grensen sa vi reiste hjem. Et av spørsmålene NAST stiller oss, er om våkenperioder og der var nok slik det ble et tema. Som prematur med lav vekt er det jo ikke å forvente at han er (var) mye våken, men vi måtte vekke ham til hvert eneste måltid. Sa da sjekket de b12 og han fikk tre doser (en hver uke).

Så dumt at hs avfeide dere på dette punktet :( hvordan er det med våkne perioder og slikt?

Han sover kun oppå oss, eller meg på natten.
Om natten er det amming hver 2.time. Han sover i armene mine eller oppå meg, nekter å ta mere enn 5.min i sengen sin:bag:

Han sover kun oppå oss, eller meg på natten.
Om natten er det amming hver 2.time. Han sover i armene mine eller oppå meg, nekter å ta mere enn 5.min i sengen sin:bag:

Klistremerkebaby her også, mye kos - men krevende :smiley-ashamed004
På dagtid godtar hun noen blunder i moonboonen, om jeg finner rett søvnvindu å plassere henne oppi der på.
(Gratulerer igjen med overstått fødsel forresten :Heartred)

Klistremerkebaby her også, mye kos - men krevende :smiley-ashamed004
På dagtid godtar hun noen blunder i moonboonen, om jeg finner rett søvnvindu å plassere henne oppi der på.
(Gratulerer igjen med overstått fødsel forresten :Heartred)
Tusrn takk:Heartred
Klistremerkebaby er vel rett uttrykk :wacky::smiley-ashamed004
Godt å høre det er flere sånne, slitsomt nrn satser på at det går seg til.

Back
Topp