Hvordan er nettene deres med nyfødt? Får dere litt søvn begge to eller vil baby ligge ved puppen? Samsover dere eller sover baby i vugge etc?

Eliine

Flørter med forumet
Hei :Heartpink
Hvordan er nettene deres med nyfødt baby?
Samsover dere eller har den lille egen seng/vugge ved siden av deres?
Får dere litt søvn begge to, eller vil baby helst ligge ved puppen hele natten?

Her vil babyen helst ligge ved puppen så mye som mulig:Heartpink det er veldig, veldig koselig, men blir ikke så mye søvn på mor foreløpig, hehe.
Når den lille har spist godt, sovnet og kommet inn i god søvn, forsøker jeg å legge baby over i egen seng men da våkner baby ofte og vil ha mer mat og kos. Slapper av litt på dagtid når jeg kan :happy:

Hei :Heartpink
Hvordan er nettene deres med nyfødt baby?
Samsover dere eller har den lille egen seng/vugge ved siden av deres?
Får dere litt søvn begge to, eller vil baby helst ligge ved puppen hele natten?

Her vil babyen helst ligge ved puppen så mye som mulig:Heartpink det er veldig, veldig koselig, men blir ikke så mye søvn på mor foreløpig, hehe.
Når den lille har spist godt, sovnet og kommet inn i god søvn, forsøker jeg å legge baby over i egen seng men da våkner baby ofte og vil ha mer mat og kos. Slapper av litt på dagtid når jeg kan :happy:
Her er det litt kveldsuro, så vi sovner gjerne ikke før mellom elleve og ett en gang. Da har jeg som oftest vært oppe bare en gang ila natta. Jeg legger frøkna i bedsidecriben når hun har sovnet for kvelden, sånn at jeg får sovet et godt strekk før hun våkner for mat. Resten av natta blir det samsoving☺️

Her ordner vi oss for natten en gang mellom halv ti og ellve, får da siste måltid i senga før hun blir lagt på min høyre side. Hun trenger nærhet av en hånd eller skulder for å sove. Våkner en gang om natta. Så vi samsover hele natten, og alle tre får sove godt.

Stort sett sover han i egen seng, vi er oppe rundt fire for amming og sonding. Noen kvelder har det vært kveldsuro og typisk da må han også ligge litt med oss.

Her samsover vi da hun våkner fort når jeg flytter henne over i bedsiden. Hun insisterer på pupp for å sovne så foreløpig gir dette alle mest søvn :)
Hun har enkelte netter hvor hun omtrent sover på puppen hele natten, og andre netter hvor hun sover ved siden av meg flere timer i strekk. Hun får som regel 3 bleieskift og amminger i løpet av natten.

Her starter kvelden med kveldsuro og litt magevondt. Før hun slokner, varierer litt når men mellom 20 og 23. legger hun i beside criben når vi legger oss. Så våkner hun da hver 3t for mat. Da havner hun somregel sammen med oss i senga siden hun vil ha mest mulig nærhet når hun skal sovne igjen da.

Jeg legger med rundt 21-22, og da sover han et par timer på brystet til pappaen så jeg får en kick start på kvelden. Så ammer jeg han før han ligger på min høyre side. Han må ha litt nærhet og jeg sover fint ved å ha han ved siden av meg. Ammer da liggende.

Varierer hvor mye han vil amme i løpet av natten. En natt sov han fra midnatt til klokken seks. En annen natt ammet han seks ganger mellom midnatt og seks. Men det vanligste er vel en amming rundt tre tiden og seks tiden før vi sover til rundt åtte.

Vi samsover. Babynest i senga og trenger hun får ho ligge i armkroken å sove :) vi gir mme så både jeg å far gjør like mye på natta. Vi legger oss tidlig alt fra kl 19-22(kl 22 er sent for oss!) For at vi skal få nok søvn. Vi er oppe alt fra 0530-0730 men det spørs på 2 åringen :) skal nå etter juleferien jobbe lillesøster over i bedside criben om det er noe ho tolererer(tar ting i hennes tempo) siden ho har slitt en del med magen som har løsnet nå, så tar vi overganger når storesøster skal i barnehagen som vi eventuelt kan sove ekstra ved behov :)

Vi samsover og han sover hele natten. Jeg våkner å pakker inn puppen et par ganger når jeg merker at han blir sulten. Da puster han litt kjappere og lukter etter den:Heartred Ingen gråting eller uro her foreløpig. Har hatt to sovebabyer tidligere og foreløpig er bittelillebror helt lik.

Her har vi lagt oss sent, rundt klokka 24. Da har hun gjerne vært mye våken i tiden fra klokka 22:30, når jeg begynner å planlegge å legge meg. Samsover, og ammer henne i søvn da klokka 24:00. Hun våkner rundt klokka 02:30, 04:30, 06:30, 08:00. Ammer da liggende, og halvsover samtidig.

Her er det vanskelig å få mini til å sovne om kvelden, noen ganger klarer vi det til 1-2, andre ganger «kjempes» det til 3-4. Gleder meg til det blir en mer normal døgnrytme igjen…

Vi samsover inntil videre, baby på den faste delen av madrassen og mellom putene våre helt oppe ved veggen. Fungerer veldig bra og baby sover godt med oss, så vi får masse søvn heldigvis. Håper det fortsetter når vi skal prøve å få baby over i senga si da han har beveget seg mye mer de siste dagene og jeg er livredd han havner med ansiktet ned i madrassen eller på et eller annet vis kommer seg inntil oss/puter/dyner uten at vi merker det.

Sniker litt:

Jeg anbefaler dere å svøpe. Bruke for eks woombie. Disse er geniale for å pakke inn ungen tett sånn at de har det trangt og godt som de er vant til fra livet inni magen :Heartred og etter hvert når de begynner å snu seg rundt og slikt (da skal de ikke lenger svøpes) så anbefaler jeg soveposer. Det gir de litt følelsen av å bli holdt/rørt.

Har funket kjempe bra for begge mine barn og også for de aller fleste venninne mine.

Last edited:
Vi samsover:) baby er bare 1 uke gammel og akkurat som storebroren sin har han her også behov for mye nærhet nå i starten<3 ammer for det meste liggende. Kommer etterhvert til å prøve å få han over i bedside criben, men har ingen hast med det nå i starten. Hvor mye søvn jeg får varierer, men føler at det er overkommelig. Pappaen sover på eget rom og tar mer ansvar for storebror<3

Kom på et annet tips som funket bra på min første. Amme mens lille lå i babynestet i senga mi, og så løftet jeg nestet over i bedsiden igjen. Ofte så våkner de fordi det er godt og varmt inntil oss når se blir ammet, og så kaldt der de blir lagt (sengen sin). Men ved å bare ha de i nestet og flytte det over blir de ikke kalde og våkner ikke like ofte i hvert fall :)

Last edited:
Nå har mini vært våken siden 8-9 i kveld og klokka har bikket halv 5, våkner til hver eneste gang jeg prøver å legge henne fra meg. Så enormt frustrerende. Misunner alle som har «sovebaby»…
Vi har hatt nesten bare sånne netter etter hjemkomst, man blir innmari trøtt av det og det er vanskelig å holde seg våken.. Ammer du sittende i seng/sofa?
Håper du får hentet deg litt inn på dagtid? :Heartpink

Flere som har baby som må vekkes for mat hver 3.time om natta? Jeg synes det er vanskelig å få babyen lys våken og superintr i puppen om natta noen ganger.
Har dere noen triks?

Skrur på litt lys og tar ofte et bleieskift,- sistnevnte hjelper som regel, men baby sovner fort i måltidet igjen..

Flere som har baby som må vekkes for mat hver 3.time om natta? Jeg synes det er vanskelig å få babyen lys våken og superintr i puppen om natta noen ganger.
Har dere noen triks?

Skrur på litt lys og tar ofte et bleieskift,- sistnevnte hjelper som regel, men baby sovner fort i måltidet igjen..
Vår har de siste nettene våknet selv, men vi er også på et slikt tretimersregime (er det noe du skal, eller noe du tenker du skal? )

Har opplevd det samme som deg, at baby sovner ved brystet. Prøv å kile litt under føttene, inni hendene, «gå» langs ryggsøylen, etc

Har dere noen triks?

Når jeg måtte vekke første gikk vi på badet for å skifte bleie, sang litt og tok oss god tid før vi gikk tilbake på soverommet :) kunne også stryke, kile og massere føttene under ammestunden ;)

Back
Topp