Hvordan er magen rett etter fødsel?

Lula Lu

Glad i forumet
Dere som har født før ...

Forsvinner den harde kulen med en gang kiden, fostervannet og morkaka er ute? Sånn at det ikke presser oppover mer og man f.eks. kan lene seg framover og ligge på magen?

Eller er det andre saker som utgjør mye av det som gjør det så slitsomt? Skjønner at ikke alt forsvinner sånn vips, men det verste?

Jeg er så lei, og vil så gjerne vite hvor lenge jeg må vente på å komme litt nærmere normatilstanden ...
 
Magen min føltes normal rett etter forrige fødsel. Jeg la på meg 20kg og må si det føltes ikke som noe hang og slang, og i hvert fall ikke noe som presset oppover. Livmoren skal jo trekke seg godt sammen med en gang så den skal ikke ta så mye plass..:) men kan vel være forskjellig hvordan ting og tang oppfører seg.
 
Magen min kjentes ut som en stoooor bolledeig etterpå! Du vil skjønne hva jeg mener hvis din blir lik :) men kan sove på magen og man blir plutselig helt sinnsykt bevegelig igjen i form av å bøye seg fremover! Jeg gleder meg såååå mye til å få igjen kroppen min :)
 
Bolledeig ja, det er en god beskrivelse.
Den harde kulen er jo babyen så den forsvinner men hos mange så blir ikke magen liten igjen med en gang, så mammabukser er kjekt en stund til. Men man blir mer bevegelig (dvs jeg var skikkelig øm da). Å ligge på magen hjelper livmoren å trekke seg sammen forresten :)
 
De fleste mager er myke og deigete etter fødsel. Man kan ligge på magen med en gang - det er anbefalt for å hjelpe livmora med å trekke seg sammen.
Etter keisersnitt, derimot, er magen ganske hard i noen dager. Jeg ble oppblåst og hoven. Selv om man bør ligge på magen da også, så var det umulig for meg. Siden jeg skal ha ks nå, så har jeg kjøpt meg et sånt belte som skal hjelpe meg å holde ting på plass når jeg beveger meg, hoster, nyser osv.
 
Sist hadde jeg keisersnitt, så magen min var hoven av den grunn, pluss bollemage da. Det tok minst 3-4 måneder før jeg begynte å føle meg mindre.

På de to første graviditetene så forsvant magen rimelig kjapt, men da hadde jeg vaginal fødsel og kom raskt i gang igjen.
 
Jeg ligger fortsatt på magen.

Synes magen trakk seg raskt sammen sist og hadde ingen plager eller vondter.
 
Skjønner! Veldig nyttige svar. Regner med å kunne bli kvitt det verste (uff, hørtes litt fælt ut å snakke sånn om babyen ...) med en gang da. Gleder meg :)
 
Den blir helt myk ja, det som presser opp blir borte ;) jeg husker jeg var helt i ekstase, satt helt sammensunket framover og hadde stortåa på nesa og sa "se se" til mannen, bare fordi jeg kunne! Var skikkelig gira lenge etterpå, "se jeg kan ta på sokkene uten problemer!" osv. Han trodde jo det hadde klikka helt for meg...

Ligge på magen var det første jeg gjorde etter fødsel, da vi kom på barsel, det var himmelsk og magisk og alt på en gang. Så er bare å glede seg, den der stinne sprengte følelsen blir borte på null komma svisj i det ungen er ute :)
 
Den blir helt myk ja, det som presser opp blir borte ;) jeg husker jeg var helt i ekstase, satt helt sammensunket framover og hadde stortåa på nesa og sa "se se" til mannen, bare fordi jeg kunne! Var skikkelig gira lenge etterpå, "se jeg kan ta på sokkene uten problemer!" osv. Han trodde jo det hadde klikka helt for meg...

Ligge på magen var det første jeg gjorde etter fødsel, da vi kom på barsel, det var himmelsk og magisk og alt på en gang. Så er bare å glede seg, den der stinne sprengte følelsen blir borte på null komma svisj i det ungen er ute :)
Akkurat det jeg håpet, og var ute etter å høre :) takk!
 
Jeg ligger fortsatt på magen.

Synes magen trakk seg raskt sammen sist og hadde ingen plager eller vondter.

Klarer du å ligge på magen nå? :) Jeg ligger på siden. Når jeg våkner ligger jeg fortsatt på siden, men jeg hviler nesten på magen. Har vert redd for at det skal skade mini :oops:
 
Man kan ligge på magen med en gang <3 gleder meg! Av og til kan det være ubehagelig pga puppespreng i stedet :p og min fantastiske gravidsnorking ble betraktelig bedre med en gang og :D og ja det er uvant, men man kan bøye seg fremover uten problemer :D
Jeg er spent på hvor lenge jeg blir å slite med bekken etterpå! Hadde ikke problemer med det sist, og har en liten visjon om at alt blir så bra rett etterpå :p kan nok bli skuffa...
Hadde litt gangsperre sist pga stingene. Men da det ene løsnet dro jeg inn og fikk dem fjernet og kunne gå uten problemer igjen :p var gått 2 uker, de bare hadde ikke detti ut enda :)
 
Ikke for å være negativ her altså, meeeen jeg klarte ikke ligge på magen før etter lang lang tid:)

Magen ble som alle andre her sier geleaktig. Trakk seg gradvis sammen, ikke i fotballfrue tempo, men i normal, sunn kropp tempo;-)
Slet veldig med etterrier med begge to, men det varte jo bare en uke og var kun ved amming.

Min utfordring var at magen ble erstattet av noen MEGA pupper, typ Dolly Parton go home!! (har ganske store fra før)
Hadde sinnsykt med melk og det tok lang tid før det regulerte seg.

Alle andre gravidplager som sure oppstøt, de verste bekkensmertene osv forsvant kjempe raskt:)
 
Klarer du å ligge på magen nå? :) Jeg ligger på siden. Når jeg våkner ligger jeg fortsatt på siden, men jeg hviler nesten på magen. Har vert redd for at det skal skade mini :oops:

Ja, gjorde det også sist.
 
Sniker fra april forumet :) Min mage ble like flat som før etter fødselen, tok meg bare ca 1 uke før bolledeigen var borte :) Ikke for å skryte men jeg hadde kun kula på magen, la på meg ingen andre steder :)
 
Magen min føltes normal rett etter forrige fødsel. Jeg la på meg 20kg og må si det føltes ikke som noe hang og slang, og i hvert fall ikke noe som presset oppover. Livmoren skal jo trekke seg godt sammen med en gang så den skal ikke ta så mye plass..:) men kan vel være forskjellig hvordan ting og tang oppfører seg.

Jeg har også sagt dette før i tråden. Men jeg la på meg all over altså:p magen føltes helt normal ut rett etterpå, så det kan også skje for dere andre:) ingen bolledeig! Håper jo på samme opplevelse nå men tar det ikke for gitt:)
 
De aller første dagene var magen min myk og "deigaktig", men en uke etterpå var den ganske stram og jeg var tynnere enn det jeg var før jeg ble gravid. Så kan si selvtilliten var på topp og var fornøyd med de store puppene og stramme magen, men sånn var det bare i 3-4mnd. Så begynte jeg å legge på meg og magen ble slappere..

Kunne forresten ligge på magen, vri og bøye meg ordentlig igjen! :)
 
Back
Topp