hvordan er legge rutinene deres?

solsmor

Elsker forumet
hva gjør dere før og når barna skal sove? og hva gjør dere hvis de våkner på natten ?

her er det kvelds kl 6 etter fantorangen

så ser ho enten på barnetv eller leker litt før vi tar på pysj og sitter rolig på fanget og koser med melk og ser på mikke sånn i halv 7 tida ,
etter melk er det tannpuss og så fluor tablett
koser til natta sangen er ferdig kl 7
da springer ho i seng og venter på at vi skal si natt ,
sitter gjerne på en stol og synger noen sanger og holder lanken litt og enten sovner ho etter 5 min eller så kan ho bruke 1,5 time hvis 2 års trassen har satt inn .

etter barnetv er det kveldsmat, spiser alt fra 1-2 brødskiver. så tran,sana sol
går på badet, sitter på potta hvis de gidder,pusser tenna og tar flour tablett.
er i senga ca litt over 19, senest 19.15.

når vi bader\dusjer kan det bli litt senere,ca 10min ekstra da
vi legger de på rommene sine og sier godt natt, og tror de sovner føre det er gått 10min for å si det sånn, ganske trøtte på kvelden ja

de våkner veldig sjeldent på natten, da er det kun smokk eller mareritt eller noe, eller så er de syke, da legger de seg pent ned igjen for å sove,

Vi har hatt et stort tilbakesteg når det gjelder legginga.. Og det hele bunner ut i cøliaki, omgangssyke og en lillebror.

Hun fikk diagnosen sin 13 dager før han ble født. I den perioden var hun mye syk, hostet så hun kastet opp og hadde feber. Da vi dro på sykehuset, var det besteforeldrene som la henne for kvelden, var inne hos henne på natta og sto opp med henne neste dag. Dette gjorde at hun fikk en form for seprasjonsangst, livredd i ettertid for at vi skulle forlate henne.

Så slik er legginga akkurat nå: kveldsmat i 18-tiden. Noen ganger har vi hatt sen middag, så da blir det kanskje bare en yoghurt til kvelds. I 18.30-tiden skifter vi over til pysj og pusser tenner og tar fluor. Pappaen tar henne med seg på rommet hennes. Han synger for henne og legger henne i senga (sover i sprinkelsenga enda). Så legger han seg på en madrass på gulvet.. Der ligger han og later som han sover og hun ligger gjerne og skravler litt og synger litt om må bli hysjet på. Noen ganger blir hun veldig sint fordi hun blir hysjet på, andre ganger legger hun seg rett ned for å sove..

Pappaen sover inne på gulvet hos henne hver natt. Skal prøve å slutte med det, men vi gruer oss litt, for hun sover veldig urolig på nettene..

PS, jeg legger lillebror samtidig som pappaen legger henne. Og siden jeg har maten til han, kan vi ikke bytte på det [8D] Men nå nærmer han seg 4 mnd og skal snart starte opp med grøt. Da kan vi bytte litt på legginga på ungene [:D]

her er det kveldsmat rundt klokken 19.
Etterpå går vi på badet for å sitte på potta om hun vil det, skifte bleie, og skifte om til nattdrakt.
Så pusser vi tenner mens vi synger et par tannpussesanger, etterpå får hun en fluortablett.
Så vasker vi ansikt og hender.
Tar en runde på stua for å si god natt til den av oss som ikke pussa tenner og storesøster om hun er her,
tuppa henter i samme slengen kosekluten, smokken og evt kosebamse om det skal være med i senga.
Så går vi opp, gir henne en godkos og nattanuss, og legger henne i senga.
Hun danderer bamser og kos der de skal være også synger vi et par nattasanger.
Jeg forteller henne hvor mye hun betyr for meg, før jeg sier god natt og går ut.
...som regel sovner hun rimelig raskt...er vel i seng i 19.30 tiden som regel...

Hun har begynt å våkne om natta...og går jeg for å roe henne (hun gråter og roper) insisterer hun på å ligge i vår seng, og da gir hun seg ikke. Er det sambo som går for å roe henne gir hun seg som regel, men innimellom blir hun med til vår seng da også. Dessverre våkner ikke sambo av henne når hun gråter, så det er dermed jeg som går om hun våkner, og resultatet er da at vi blir 3 i senga vår.
Jeg makter ikke å gå frem og tilbake mellom hennes og vårt rom midt på natta nå, er sliten og har vondt i bekkenet mitt, trenger sårt den søvnen jeg får. Å ha henne i senga vår er igrunn heller ingen god løsning da det er trangt med 3 i ei seng som er 150 brei...og med magen min ender jeg opp med bare et alternativ i liggestilling (hun sparker en del i søvne, så må snu meg bort), og hun skal ligge nærmest mulig meg noe som gjør det vanskelig å såve.

Så hun er altså grei å legge, men ikke alltid så enkel på natta...

hm hm kjenner til det med grei og legge men vansklig å legge ender som regel i senga vår ,ganske slitsomt i grunn

Oda spiser som regel ikke kveldsmat for vi er ofte ikke ferdig med middag før 17.30. Da er det Fantorangen og barne tv. 18.30 går vi opp, noen dager dusj/ bading, så pysj, pusse tenner og fluortablett. Så går vi inn på rommet, leser en bok, legger i senga, synger bæ, bæ lille lam, sier god natt og går ut[:)]

går litt i perioder om vi må inn noen ganger fordi hun ikke vil sove: gråter og kaster smokker på gulvet. Nå er hun inne i en periode hvor hun sovner med en gang. Utrolig sjelden hun våkner på natta, da er det noe spesielt.

Vi spiser kveldsmat ca kl 18.00, så går vi på bade å skjifter til nattklær, pusser tenner osv. så går vi på rommet å leser litt i en bok. synger en sang å går ut. så de er i seng mellom 18.30-19.00.
om natta gir vi tutten når ho vokner, å som oftes legger ho seg til å sove igjen. Hender at ho kommer inn til oss å da får ho sove i midten.
storebroren kommer ofte inn til oss om natta, og da får han sove i midten. Det er godt at vi har stor seng.. :)

Han spiser kveldsmat rundt klokken 19.00 mens han ser på Thomas-toget eller Sabeltann. Så går han på badet med pappaen sin, før hele familien synger 10 vers av "Nede på stasjonen" ( med de ulike togene fra Thomas-toget) og to vers av "Trollmor"
Sovner av seg selv og sover som regel i ca tolv timer uten å våkne [:)]

Emilia får svært sjeldent kveldsmat men det er fordi vi allrid rekke rog spise før rundt 17.15-17.30 og da er det liten vits i og prøve og gi kveldsmat etter det. Men ette vi har spist da ser hun fantorangen og ser barnetv.. så er det bading/dusjing, tran,pussing av tenner, hjelpe og kle på lillebror pysj og bade han, så er det sengs etter det[;)] da har vi allerede synget en del sanger så da er det bare natta kos også sovner hun.. og da er kl 19-19.15... sover som regel hele natte men noen ganger våkner hun og da er det enten bare og gå inn til henne så sovner hu igjen mens andre ganger sllår hu seg vrag så da tar jeg hene i senga med meg[:-] men det skjer svært sjeldent som regel. så har egetlig gode rutiner på kvelde med søvn osv[:)]

sol begynner å bli flink nå de sist 14 dagene har vi bare sunget noen sanger sagt god natt og så må ho sove på egenhånd..( sitter på stolen , men uten noe oppmerksomhet) og da har ho sovnet på max 20 min . ho får fullstendig panikk om vi går helt ut .men så lenge vi fins der legger ho seg pent og sovner uten å trasse og uten tull . våkner fortsatt hver natt da så vi har litt å jobbe med

her er det kvelds ca kl 18, vasker/bader, ny bleie, tannpuss, så sitter han på fanget vårt og vi synger litt, koser litt før vi finner smokken og han går inn på rommet, legger seg ca 1915-1930, og det har *bank i bordet* aldri vært problemer med leggingen [:)]

Back
Topp