Hvordan er kynnere?

Mortania

Elsker forumet
Yes, u read right. Jeg får så masse spørsmål om jeg har kynnere, men jeg aner ikke hvordan det skal føles eller noe. Magen min blir knallhard noen ganger, og det hender jeg har litt vondt når jeg er tissetrengt, men jeg kan ikke merke at jeg har noen som helst "tak" eller "regelmessige/uregelmessige" sammentrekninger eller noen ting. Skal jeg bare gå hele graviditeten og ikke føle meg gravid i det hele tatt? Skal ikke kroppen min forberede seg litt? Ser for meg at jeg ikke får rier når jeg skal føde en gang, bare så kroppen min kan gni det litt ekstra inn at jeg ikke skal ha noen som helst plager i forbindelse med graviditet og fødsel -.-

Kynnere er trening av livmora.
Det gjør at magen blir skikkelig hard, og så myk igjen etter en liten stund.
Det er forskjellig fra person til person om hvor mye kynnere vi har.  Noen kjenner ikke særlig til de i hele tatt.. Så det er helt normalt at du ikke kjenner ubehag når du får litt kynnere.
Jeg hadde også mindre kynnere første gang jeg gikk gravid, enn hva det denne gang.

Jeg vet jo hva det er ;p
Kan jeg mistolke kynnere som spark av babyen? De siste tre ukene har det vært fast sparking fra jeg kommer hjem fra jobb til jeg sovner (selvfølgelig ikke sammenhengende), mens nå begynner det gjerne på jobb i stedet, som regel når jeg sitter i kassen.

Hmm... Tror ikke at du kan mistolke dette som spark fra babyen. De er på en måte skarpe og korte støt. En kynner, iallefall mine; magen blir knallhard, ikke hele magen alltid men deler av den. Kan også faktisk noen ganger være litt småvondt nederst i magen da de sekundene det pågår. Men de blir borte hvis jeg forandrer stilling. Jeg synes det er rart at det bare er deler av magen som strammer seg denne gangen. Innimellom er det nedre del, en annen gang er det høyre side, neste gang venstre. Hadde ikke så mye kynnere forrige gang.

Det lurte jeg også veldig mye på med førstemann. Alle snakket om disse kynnerne. Men jeg vet hittil ikke helt hva det vil si. Og jeg har vært igjennom en fødsel. Syns liksom aldri at magen min blir knallhard jeg, bortsett fra de gangene jeg er oppblåst. Men da er jo magen hard lenge...

Så venter spent på om jeg får oppleve dette denne gangen...

Tror heller ikke jeg har hatt kynnere gitt...Isåfall kjenner jeg dem ikke:P Men, det kan jo fortsatt komme!

Mortania skrev:
Yes, u read right. Jeg får så masse spørsmål om jeg har kynnere, men jeg aner ikke hvordan det skal føles eller noe. Magen min blir knallhard noen ganger, og det hender jeg har litt vondt når jeg er tissetrengt, men jeg kan ikke merke at jeg har noen som helst "tak" eller "regelmessige/uregelmessige" sammentrekninger eller noen ting. Skal jeg bare gå hele graviditeten og ikke føle meg gravid i det hele tatt? Skal ikke kroppen min forberede seg litt? Ser for meg at jeg ikke får rier når jeg skal føde en gang, bare så kroppen min kan gni det litt ekstra inn at jeg ikke skal ha noen som helst plager i forbindelse med graviditet og fødsel -.-

det at magen din blir hard og som du sier er litt ubehagelig når du e tissetrengt..det e kynnere..det e som sagt livmorå som trene seg opp med å klemme og slappe av. Noen kan gå hele svangerskapet og ikke merke noe mens andre kjenne det gjennom hele. Når du nærme deg merke du nok mer te modning og sånt..akkurat nå vokse babyen...vær glad for at du ikke e plaga med noe...

sicret skrev:
det at magen din blir hard og som du sier er litt ubehagelig når du e tissetrengt..det e kynnere..det e som sagt livmorå som trene seg opp med å klemme og slappe av. Noen kan gå hele svangerskapet og ikke merke noe mens andre kjenne det gjennom hele. Når du nærme deg merke du nok mer te modning og sånt..akkurat nå vokse babyen...vær glad for at du ikke e plaga med noe...

Det er type tissetrengt som at jeg helst burde ha vært på do for et kvarter siden, altså i stadiet renne over. Magen er veldig sjelden hard, og det er ingen "sammentrekninger" som kan kjennes. Går jeg og tisser når jeg må tisse er det ikke noe ubehag i det hele tatt. Så livmoren min bare trener seg opp til fødsel kun når jeg har holdt meg så lenge at jeg begynner å få seg vondt med meg selv? Merkelige kroppen...

Jeg har hele tiden fått høre at jeg som er førstegangs gravid absolutt ikke kommer til å kjenne noe til kynnerne bortsett fra at magen blir hard.

Det er bare tull. Jeg har masse kynnere og de er ganske ubehagelige/vonde. Jeg vil personlig si at man ikke kan blande en kynner med spark, da det er to helt forskjellige ting.

Jeg har fått ordre av legen om å holde meg i ro da jeg kan ha opp mot 40-60 kynnere om dagen, og klarer jeg ikke det er det rett ut i 100% sykemelding..

Enig, jeg hadde kynnere gjennom hele sist svangerskap..og det varierte i styrke og ubehag..så tidlig som uke 12... Akkurat likt nå og..gjerne oftere nå..men det har jeg hørt er normalt når en er gravid 2dre eller 3de gangen. 

Skinnende Perle skrev:
Jeg har hele tiden fått høre at jeg som er førstegangs gravid absolutt ikke kommer til å kjenne noe til kynnerne bortsett fra at magen blir hard.

Det er bare tull. Jeg har masse kynnere og de er ganske ubehagelige/vonde. Jeg vil personlig si at man ikke kan blande en kynner med spark, da det er to helt forskjellige ting.

Jeg har fått ordre av legen om å holde meg i ro da jeg kan ha opp mot 40-60 kynnere om dagen, og klarer jeg ikke det er det rett ut i 100% sykemelding..

DEt mest karakteristiske med kynnere er at magen blir hard som ei kule...sånn skikkelig knall hard og når du er lengre på vei også ganske deformert i det minuttet det varer...det er ikke kramper men bare en stor sammentrekning som fører til at livmoren strammer musklene. Kan være ubehagelig og for noen vondt fordi det strammer..og ofte kommer det jo når det ikke helt passer...eks: jeg har fått tidligere svangerskapet engang når jeg skulle til å reise meg ifra doen..ikke fullt så lett når magemusklene er helt stramme og du ikke kan få hjelp ifra de til å løfte deg opp...

Men vet om folk som gikk gjennom hele svangerskapet uten å ha en tydelig kynne...du har det nok men det er ikke sikkert du merker de så tydelig. Ikke vær beskymret...når tiden kommer vet kroppen hva den skal gjøre uavhengig av kynnere eller ei...:)

Mortania skrev:

sicret skrev:

Det er type tissetrengt som at jeg helst burde ha vært på do for et kvarter siden, altså i stadiet renne over. Magen er veldig sjelden hard, og det er ingen "sammentrekninger" som kan kjennes. Går jeg og tisser når jeg må tisse er det ikke noe ubehag i det hele tatt. Så livmoren min bare trener seg opp til fødsel kun når jeg har holdt meg så lenge at jeg begynner å få seg vondt med meg selv? Merkelige kroppen...

Med storesøster fikk jeg kynnere de siste månedene, spesielt når jeg gikk hjem fra jobb måtte jeg stoppe flere ganger underveis. Denne gangen fikk jeg det rundt uke 18. Jordmoren min sier at det meste kommer tidligere når man er gravid for annen gang, siden kroppen "husker".... 
Jeg vil beskrive kynnere som den samme følelsen jeg får i musklene når jeg tar sit-ups eller trener magen... Men det føles jo forskjellig for alle...

Med Frøkna hadde jeg INGEN kynnere før en uke før fødselen.

Tror ikke du skal bekymre deg for at du ikke har kynnere, det er ikke alle som har det :)

Jeg merket ikke noe til kynnere i første svangerskap, så jeg ante egentlig ikke hvordan det skulle kjennes ut. Denne gangen har jeg mange, men merker det bare på at magen blir hard og det blir ubehagelig fordi det strammer over magen. Merker det også aller best dersom jeg ikke har tisset på en stund, da er det bare å tusle på do ;o) Jeg merker ikke tak eller sammentrekninger når jeg har kynnere. Hele magen blir hard en liten stund også gir det seg plutselig. Prøv å se det positive i at du ikke har noen plager under svangerskapet, det er ikke noe du egentlig vil ha ;o)

Back
Topp