Hvordan er kostholdet nå som gravid?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Wilma
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Wilma

Guest
Spiser du som du gjorde før du ble gravid? Tenker du mer over sunne valg eller var du kanskje opptatt av det før graviditeten også? :)

Jeg har endra litt. Før jeg ble gravid spiste jeg bare sukker i selskap og sånn. Spiste kun den mørkeste sjokoladen og begrensa søtmengden på det meste. Bruker mye stevia og frukt i stedet. I graviditeten tillater jeg meg mer. Men jeg har blitt fort kvalm av for mye søtt og fått sure oppstøt av for mye fett. Så det går i mye av det samme. Unngår aspartam. Og så er det jo en del greier man ikke kan spise. Savner spekemat og rødvin....

Skulle vel strengt talt skjerpet meg litt, men er så vanskelig. Har dårlig matlyst, så må nesten spise det jeg har lyst på for å få i meg noe.

Spiser som vanlig, et godt og variert kosthold. Orker ikke noe særlig med søtsaker pga halsbrann og det er jo like greit[emoji108]

Jeg har, og har hele veien hatt, store problemer med matlyst og å holde på maten, så jeg har fått beskjed om å spise akkurat det jeg vil, når jeg vil. Noen ganger er det usunne ting, noen ganger mindre usunne, og en gang i blant sunne ting, alt etter hva jeg føler for.

Har fortsatt ikke kommet meg til startvekten jeg hadde ved starten av svangerskapet, så foreløpig er jeg ikke bekymret, men skal selvfølgelig følge litt med videre, sånn at jeg ikke går opp mange unødvendige kilo [emoji4]

Jeg spiser vanligvis mye spekemat, ost og salami, og minst fem kopper te om dagen. Nå spiser jeg ikke sånn mat og maksimalt en tekopp om dagen. Ellers spiser jeg som vanlig. Litt godteri her og der, og klart mindre fisk og grønt enn det som er optimalt:oops:

Spiser sånn høvelig som normalt, er fremdeles svak for snop :rolleyes: passer på å spise melkeproduktet for jod’en sin del, spiser middag hver dag og prøver å spise litt fisk i løpet av uka :)

Sjuuukt lyst på salami da! Hadde slått meg til ro med at jeg skulle kjøpe meg en pakke salami som jeg kunne spise på tur hjem fra sykehuset (har ca. 3 t reiseveg til/fra sykehus), til noen påpekte at salami gjerne er smakstilsatt med løk og at man skal være forsiktig med løk når man ammer, da gråt jeg mine modige tårer! :D

Jeg har slitt med dårlig matlyst, så det har blitt lite middagsmat. Nå driver det endelig og bedrer seg, da. :)

Prøver å spise normalt sundt kosthold, men sliter med middagsmat så blir så som så med dette. Er ikke så flink til å holde meg unna sukker da[emoji85] gikk bra de første 3 mnd, men så kom lysta tilbake. Prøver å holde meg til helgene da mn da spiser jeg snop ja[emoji56]

Prøver å spise variert , men noen dager kan være litt ´vanskligere` enn andre :D Plutselig har jeg lyst på sjokolade og neste dag har jeg lyst på grønnsaker med dip, hehe :p

Jeg har, og har hele veien hatt, store problemer med matlyst og å holde på maten, så jeg har fått beskjed om å spise akkurat det jeg vil, når jeg vil. Noen ganger er det usunne ting, noen ganger mindre usunne, og en gang i blant sunne ting, alt etter hva jeg føler for.

Har fortsatt ikke kommet meg til startvekten jeg hadde ved starten av svangerskapet, så foreløpig er jeg ikke bekymret, men skal selvfølgelig følge litt med videre, sånn at jeg ikke går opp mange unødvendige kilo [emoji4]

Samme her! Fortsatt to kg unna startvekt og jeg unner meg det kroppen vil ha når den først vil ha mat! I går var middagen utelukkende litt hvitløksbrød mens jeg senere på kvelden ville ha noe søtt!
Ellers er vel kosthold ikke-eksisterende fordi jeg ikke orker tanken på så mye mat! Prøver å få i meg litt grønnsaker når det frister og heldigvis er fisk noe som somregel frister!

Spiser som regel det som frister ettersom jeg fremdeles kaster opp en del. Noen dager er jeg veldig sunn, andre dager ikke. Legen sier jeg bare skal spise det jeg føler for så da gjør jeg det. En stor forskjell er at jeg drikker mye mer melk enn vanlig, og spiser flere mindre måltider enn vanlig sulten omtrent hele tiden (på tross av kvalmen).

Back
Topp