Hvordan er en typisk «sykt barn» dag for deg?

Evenstar

Blir kjent med forumet
Hvordan pleier deres dag se ut når dere er hjemme med sykt barn?

Får dere til å rydde og vaske, eller jobbe hjemmefra om dere har den muligheten? Bruker dere mye TV? Gir dere unntak fra vanlige regler om iPad bruk, nugatti eller lignende?

Her har jeg ett barn som gjerne ligger og hviler i fred (selv når hun var baby), men ett annet som krever å få være på meg konstant selv når jeg skal smøre en brødskive eller gå på do (2 år). Han får selvfølgelig all den nærheten han ønsker når han er syk, og enda så godt det er å være der for han så er det også frustrerende å sitte her i sofaen å tenke på alt som ikke blir gjort.

Får dere til å rydde og vaske, eller jobbe hjemmefra om dere har den muligheten? Bruker dere mye TV? Gir dere unntak fra vanlige regler om iPad bruk, nugatti eller lignende?

Her har jeg ett barn som gjerne ligger og hviler i fred (selv når hun var baby), men ett annet som krever å få være på meg konstant selv når jeg skal smøre en brødskive eller gå på do (2 år). Han får selvfølgelig all den nærheten han ønsker når han er syk, og enda så godt det er å være der for han så er det også frustrerende å sitte her i sofaen å tenke på alt som ikke blir gjort.

Ja det kommer HELT an på hvilken av ungene som er syke. Og hvor syke. Og hvilken sykdom.
Om det er oppkast vil han på 4,5 også kreve tett kontakt og oppfølging ved oppkast. Om han har feber og er slapp så kan jeg bare sette på tv, også surrer jeg rundt i huset og kan gjøre husarbeid, svare på Mail, lage mat osv.
Om det er hun på 1,5 år, så trenger hun meg hele tiden hvis hun er syk. Og skal hun se tv så må jeg sitte med henne. Men hun sitter ikke mye stille. Er hun veldig syk med feber og har vondt i kroppen, så vil hun bare at jeh bærer henne, da holder det ikke å sitte i sofaen. Så sykedager med henne er veldig slitsomt for den voksne :p
Men det er sånn hun er, hun sitter ikke mye stille og ser tv, ikke nok tålmodighet og ro i den kroppen. Den eldste har sittet pal og kunnet gjøre det i en hel time fra han var typ et år.

Vi har mye tv på når de er syke, hvis de ønsker å ligge og se på det. Jeg mener, hun på 1,5 år kan jo fint løpt og leke duplo med 38 i feber. Da har ejg ikke på tv når hun ikke ser på det.
Jeg er mest opptatt av drikke når de er syke. De vil bare ha vann. De får ikke sjokoladepålegg eller ting med mye sukker når de er syke, da det vil gjøre helingsprosessen lenger fordi sukker ikke er bra for kroppen. Men, for eksempel ved omgangssyke kan jeg fint gi en saftis som også inneholder sukker for å få blodsukkeret opp om de ikek har spist på lenge. Så ser an litt. Men feber og hoste, da blir det ikke sjokolade pga det :)
Men jeg lager jo ting de liker godt da som jeg kanskje ikke ville laget så mye av. Feks fruktfat, bananlapper og sånn. Minste er veldig glad i pastaskruer, så kan fint gi det til lunsj selv om jeg ikke normalt ville ha gjort det.
Eller noe salt for å få dem til å drikke, saltstenger eller noe chips.

Last edited:

Spørs hvor syk hun er. Som regel er hun veldig klengete når syk, noe som er vanlig. Husarbeid får jeg gjort, må uansett, men passer på å gjøre det når mannen kommer hjem fra jobb så han kan passe henne mens holder på, eller mens hun sover. Når hun er syk å ikke drikker eller spiser bra så gjør jeg unntak ja, det anbefalte helsesøster også. Gi dem det de vil, bare de får i seg noe. Mi går fast på næringsdrikker fordi hun mistet så mye vekt når ble syk.

Du må bare skyve vekk tankene alt du burde gjort når ungen er syk. De bryr seg ikke om huset da, de trenger deg. Jeg var slikt før, måtte bare ignorere det.. hun trenger meg mer enn huset.

Ja det kommer HELT an på hvilken av ungene som er syke. Og hvor syke. Og hvilken sykdom.
Om det er oppkast vil han på 4,5 også kreve tett kontakt og oppfølging ved oppkast. Om han har feber og er slapp så kan jeg bare sette på tv, også surrer jeg rundt i huset og kan gjøre husarbeid, svare på Mail, lage mat osv.
Om det er hun på 1,5 år, så trenger hun meg hele tiden hvis hun er syk. Og skal hun se tv så må jeg sitte med henne. Men hun sitter ikke mye stille. Er hun veldig syk med feber og har vondt i kroppen, så vil hun bare at jeh bærer henne, da holder det ikke å sitte i sofaen. Så sykedager med henne er veldig slitsomt for den voksne :p
Men det er sånn hun er, hun sitter ikke mye stille og ser tv, ikke nok tålmodighet og ro i den kroppen. Den eldste har sittet pal og kunnet gjøre det i en hel time fra han var typ et år.

Vi har mye tv på når de er syke, hvis de ønsker å ligge og se på det. Jeg mener, hun på 1,5 år kan jo fint løpt og leke duplo med 38 i feber. Da har ejg ikke på tv når hun ikke ser på det.
Jeg er mest opptatt av drikke når de er syke. De vil bare ha vann. De får ikke sjokoladepålegg eller ting med mye sukker når de er syke, da det vil gjøre helingsprosessen lenger fordi sukker ikke er bra for kroppen. Men, for eksempel ved omgangssyke kan jeg fint gi en saftis som også inneholder sukker for å få blodsukkeret opp om de ikek har spist på lenge. Så ser an litt. Men feber og hoste, da blir det ikke sjokolade pga det :)
Men jeg lager jo ting de liker godt da som jeg kanskje ikke ville laget så mye av. Feks fruktfat, bananlapper og sånn. Minste er veldig glad i pastaskruer, så kan fint gi det til lunsj selv om jeg ikke normalt ville ha gjort det.
Eller noe salt for å få dem til å drikke, saltstenger eller noe chips.
Takk for utfyllende svar! Godt poeng å prioritere regelunntak ifht mat først og fremst ved omgangssyke. Etter min erfaring spiser de sjeldent når de er syke uansett hva jeg lokker med, mens dersom de faktisk er friske nok til å bli sultne så duger vanlig mat og:) men ja, kommer jo helt an på hva slags sykdom/sykdomsgrad/barn det er snakk om. Var bare nysgjerrig. Sitter med en illusjon om at alle andre er supereffektive mens jeg sitter limt til i ungen

Takk for utfyllende svar! Godt poeng å prioritere regelunntak ifht mat først og fremst ved omgangssyke. Etter min erfaring spiser de sjeldent når de er syke uansett hva jeg lokker med, mens dersom de faktisk er friske nok til å bli sultne så duger vanlig mat og:) men ja, kommer jo helt an på hva slags sykdom/sykdomsgrad/barn det er snakk om. Var bare nysgjerrig. Sitter med en illusjon om at alle andre er supereffektive mens jeg sitter limt til i ungen

Kan hvertfall avsløre at jeg knapt nok får ryddet opp etter måltidene når den yngste er syk. Da vil hun være nær meg hele tiden. Er den eldste syk har jeg ofte fått vasket klær, støvsugd huset og gjort en time med jobb.
Tror det er veldig vanlig at man ikke får gjort så mye annet med sykt barn dag hjemme, og ofte er jeg jo halvsyk selv også :p

Spørs hvor syk hun er. Som regel er hun veldig klengete når syk, noe som er vanlig. Husarbeid får jeg gjort, må uansett, men passer på å gjøre det når mannen kommer hjem fra jobb så han kan passe henne mens holder på, eller mens hun sover. Når hun er syk å ikke drikker eller spiser bra så gjør jeg unntak ja, det anbefalte helsesøster også. Gi dem det de vil, bare de får i seg noe. Mi går fast på næringsdrikker fordi hun mistet så mye vekt når ble syk.

Du må bare skyve vekk tankene alt du burde gjort når ungen er syk. De bryr seg ikke om huset da, de trenger deg. Jeg var slikt før, måtte bare ignorere det.. hun trenger meg mer enn huset.
Takk for svar:) næringsdrikker var jo et godt tips, om det er behov. Skal forsøke å skyve det vekk, for som du sier så er det ikke det han trenger nå og det som må bli gjort blir jo gjort på et eller annet vis!

Det kommer veldig an på. Skjønner godt det stresset med å "få gjort noe", men man må av og til bare roe ned og tenke at denne dagen her blir bare sånn at man sitter i sofaen. Da de var mindre, særlig gutten, var det vanskelig å få lager middag noen ganger, for han gråt og ville bare sitte på fanget. Nå er de to,og litt større. Får lov å gå på do uten dem, kan sette på en klesvask osv. Noen ganger kan jeg få gjort mye.

Det blir mer tv når de er syke. Forsøker å begrense, men det er ikke så viktig med disse enkeltdagene (som jo har vært en del i 2022). De orker/klarer ikke leke så mye, så blir mye lesing i bok, og tv.

Mat er heller ikke så nøye hvis de virkelig er syke og ikke vil spise. Både med omgangssyke og Covid19 har de fått hva enn de ønsker seg de verste dagene, sås strammer vi inn når formen blir bedre.

Garanterer deg at det bare er en illusjon. Spørs jo selvfølgelig om du er alene eller om dere er to også. Jeg er slik selv, og får så sykt dårlig samvittighet for at jeg tenker alt jeg burde gjort, når det eneste viktigste er hva jeg burde gjøre flr min unge, som er å bare være "lat" på sofaen med henne. :Heartred

Kommer an på hvilken unge som er syk her. Eldste og mellomste kan slappe av på sofan eller i senga uten meg, yngste er ett frimerke og jeg er låst på sofan hele dagen. De har vært lik hele veien egentlig, så for mine handler det ikke om alderen deres heller.

Spørs hvem av dem som er syk og hva de er syk med. De 3 eldste foretrekker å ligge og sløve foran tv, men kan gjerne krype inn i armkroken om de får mulighet. Eldste på snart 8 år er vel den som stort sett er minst påvirket av å være syk, er høyt og lavt uansett. 4 åringen og 6 åringen tar livet mer med ro når de er syke. Minste er 16 mnd og er den som krever mest av meg når hun er syk. Da er hun klistret til meg hele døgnet og vil helst ha puppen i munnen hele tiden om hun får bestemme. Er jeg heldig får jeg lagt hun i vognen når hun sover slik jeg får litt fri til å spise, gå på do osv uten en som river i meg fordi hun vil i armene mine.

Ellers får de se en del tv, hovedfokus er å slappe av, og passe på væskeinntak, gjerne få i de litt mat også :-).

Jeg bruker tiden på å passe på at de får i seg mat og drikke. Er det omgangssyke bruker vi en del tid på å tørke spy og vaske unna det som blir skittent.
Jeg gjør ingenting jobbrelatert. Jeg synes 10 dager er altfor lite og hvis jeg må bruke en sånn dag så tar jeg så fri som jeg kan. Gjør kun småting hvis det er helt strengt nødvendig, men det er sjelden det er.

Varierer veldig. Nå sist har det bare vært hektisk pga lillebror hjemme (5 mnd og veldig nærhetsbehov). Før han kom så prioriterte jeg sitte med frøkna når hun ønsket det og gjorde husarbeid eller lignende forfallende hvis hun sov eller så på tv.

Den største har aldri slappet sv nr han har vært syk, alltid full fart.
Mini blir ekstremt sutrete, s det blir litt mer skjerm men null dårlig samvittighet for det, jeg er jo sammen md han når han ser. Husarbeid får være husarbeid på sånne dager

Back
Topp