Hvordan er DIN juleaften!?

x1xBitzyh

Forumet er livet
Er nok mange juletråder her nå, men noe jeg synes er litt fasinerende er hvor annerledes juleaften rundt omkring kan være...![:D]

Min Jul hos mamma og pappa starter med at jeg og brødrene mine og jenta mi sitter og ser litt på tv (jul uten disney?!) mens mamma og pappa lager mat på kjøkkenet. Etterhvert kommer resten av familien og da sitter alle i sofaene i stua, brødrene mine pleier å gå inn til eldstemann for å spille på data o.l. Om jeg henger med dem er opp og ned.
Så setter vi oss ned for å spise, og menyen er:

And og/eller ribbe, poteter, brunet poteter, rød og hvitkål, grønnsaker, waldorfsalat, brun saus og salt chips.. og ved siden av juleøl, rødvin, hvitvin og brus.
Etterpå er det risalamande (husker ikke om det heter noe annet på norsk... risgrøten med fløte og hakket mandler) hvor alle goffer i seg mest mulig og leter etter de hele mandlene som er gjømt. ALT untatt rød og hvitkål er hjemmelaget...[:D]

Etterpå setter vi oss i sofaen og koser oss med kaker og marsipan og div søtsaker som enten vi har laget i forkant eller kjøpt.

Etter en liten stund er det tid for gaver, men før gavene blir åpnet går vi alle rundt juletreet og synger julesanger, og alltid avslutter vi med "nå er det jul igjen" hvor vi nesten løper rundt i hele 1. etasje... Det er her min pappa sniiiiker seg unna for å gå og kle på seg julenissedressen sin... Plutselig hører vi at noen banker på døra, og barna flokkes rundt døra for å se hvem det er, "HO HO HO" sier pappa med en mørk stemme, inn kommer selveste julenissen med GAVER!
Da bruker vi resten av kvelden til å pakke opp gaver, snakke litt og høre på koselig julemusikk.

Når jeg var hos svigers så savnet jeg anda mi, og den gode deilige danske juleaftensmaten.... Jeg savnet litt å gå rundt juletreet og ble litt småskuffet når julenissen var en 12 år gammel gutt...[8D]

Hvordan er DIN juleaften hos familien din, og hva kan du savne når du er hos svigers?[:D]

PS. når du skriver så ikke vær redd for å skrive en del... Er meningen å få de fleste i julestemning[:D]

Iår vet jeg ikke hvordan jula blir... Dvs. det blir Bæsta's jul iår, og det er første gang. Derfor vet jeg ikke helt hvordan det blir. Eller jeg vet jo planen. Vi har nemlig fått invitasjon med program... Hehe...

Velkommen med litt drikke (neida, ikke masse alkohol)
Julegrøt
Nissejakt ute med lykter
Middag
Pakker
Kaffe

Akkurat i år er jeg også veldig spent på det!!!! Men, til vanlig er den slik:

Tre nøtter til Askepott!!!
Grøt til lunsj
Kirken i 14-tiden
Hjem til mor og far eller svigermor.
Pinnekjøtt til middag (GLEDE SEG!)
Hos svigermor er det riskrem til dessert
Hos svigermor kommer nissen
Åpne alle gavene.
Kaffe og julekaker.

min julaften har alltid vært slik:

står opp tidlig for å se på barne tv...
lager etterhvert til en goood julefrokost som familien spiser sammen....
så er det bare kos foran tven....
lager risgrøt med mandel å spiser i 1-tiden....vinneren får en pakke
så er det bare enda mer kos med familien foran tven med masse digg godt...
vanligvis spiser vi julemiddagen kl 19...men etter jeg fikk barn har vi begynnt spise tidligere i 17-18 tiden...
etter det er det gavene under treet som venter...å det pleier som regel ta noen timer...
etter det er det bare å slappe av og kose oss[:D]
GLEDER MEG!

Bitzyh: Bor du også i Danmark? Hvor?

Skal feire min første danske jul i år jeg.

Den blir slik: Står opp, snuppa får Tingelingfilm i kalendergave. Så skal vi leke og kose oss med henne, før vi pynter oss, kjører inn til København, henter svigers, kjører ut til en av min manns søskenbarn for å feire julaften der. Skal møte kl 15.

Vi skal først spise epleskiver og drikke gløgg, og gå omkring juletreet (jeg er også glad de har den tradisjonen her, den har ikke vi i vår familie). Så får de to minste (Amanda på 3 og deres datter på 2) pakke opp gaver. Jeg tror ikke vi tar med alle gavene til Amanda, tror det blir litt mye på en gang.

Så skal det spises julemiddag, som blir bestående av and og ribbe, brune poteter, rødkål, saus osv. Jeg må neeesten si jeg liker dansk julemat bedre enn norsk (ikke fortell det til mamma!), selv om jeg kommer til å savne pinnekjøttet.

Så skal det spises risalamande, før det åpnes gaver (er ikke helt sikker på om vi åpner en og en, eller om alle får alt og åpner samtidig), og så blir det vel kaffe og kos utover kvelden[:)] Kommer nok til å savne min norske familie, men tror også vi kommer til å få det fint her i DK[:)]

I år må jeg kanskje ha cellegift på julaften så da blir det kanskje å kikke på tv mens jeg får det.
Men til vanlig er det opp å spise en god julefrokost og kose seg med tv. Så går vi på julegudstjeneste.
Så til svigers (i år) å spise deilig ribbe. Slapper av og koser oss etter maten før pakker og så kaffe[:)]

Står opp tidlig for å se barnetv i pysjen, spiser frokost og julestrømpe[:D]
Ser enda mer tv og enda mer julestrømpegodis.
Dusjer og ordner meg.
Tenner lys på gravplassen til besta og besten.
Kjenner deeeilig lukt i huset av julemiddag mens jeg ser enda mer tv og slapper av.
Pynter meg enda litt til
Middag og riskrem.
Avslapping, kos og snakking.
Pakker og kaffe/kaker.

Videre utover kvelden så slapper vi av sammen, spiller spill, tar noen glass vin og koser oss.

I år veit jeg ikke hvordan dagen blir. Starten på dagen blir nok som alltid[:D]
Sikkert jeg og Amalie som står opp først, så kan kjærestegullet sove litt ekstra siden han ikke elsker barnetv[8D][:)]

Vi skal feire hos svigers for første gang sammen i år, så det blir spennende
Rekner med dagen blir noenlude lik som alltid.
Samboeren min og broren har pleid å gå i kirka, så spørs om vi joiner eller hva vi gjør.

ORIGINAL: MaiogSeptemberskatt

min julaften har alltid vært slik:

står opp tidlig for å se på barne tv...
lager etterhvert til en goood julefrokost som familien spiser sammen....
så er det bare kos foran tven....
lager risgrøt med mandel å spiser i 1-tiden....vinneren får en pakke
så er det bare enda mer kos med familien foran tven med masse digg godt...
vanligvis spiser vi julemiddagen kl 19...men etter jeg fikk barn har vi begynnt spise tidligere i 17-18 tiden...
etter det er det gavene under treet som venter...å det pleier som regel ta noen timer...
etter det er det bare å slappe av og kose oss[:D]
GLEDER MEG!

Det samme her også[:)] Bare at vi ikke spiser grøt..

Vi legger alltid på kranser og blomster på kirkegårdene på våre nære kjære - faktisk en koselig tradisjon og sitte litt der og mimre om dem.
Så er det mølje kl 12 (min mor, min tante og min onkel som bytter på å ha det vært år) Det er så hyggelig, i 15 tiden drar man stortsett til de man skal være hos også er det middag kl 17, og pakker og slikt i 19-20 tiden (litt forskjellig) det tar stortsett laaang tid, og da blir de riskrem og rød saus når det er ferdig - MED mandel og premie [:D]

Det jeg savner når vi feirer hos feks svigers er faktisk foreldrene mine. Jeg elsker å være sammen med dem i julen [:D]

3 nøtter te askepott
grøt te lunsj me mandel i, den som får mandelen får marsipangris
går te gravplassen te besteforeldrene mine og tenne lys
familien komme
spise pinnakjød og riskrem te dessert
åpne pakker
spise julekaker, marsipan osv.

ORIGINAL: Gæmmis

Den blir slik: Står opp, snuppa får Tingelingfilm i kalendergave. Så skal vi leke og kose oss med henne, før vi pynter oss, kjører inn til København, henter svigers, kjører ut til en av min manns søskenbarn for å feire julaften der. Skal møte kl 15.

Vi skal først spise epleskiver og drikke gløgg, og gå omkring juletreet (jeg er også glad de har den tradisjonen her, den har ikke vi i vår familie). Så får de to minste (Amanda på 3 og deres datter på 2) pakke opp gaver. Jeg tror ikke vi tar med alle gavene til Amanda, tror det blir litt mye på en gang.

Så skal det spises julemiddag, som blir bestående av and og ribbe, brune poteter, rødkål, saus osv. Jeg må neeesten si jeg liker dansk julemat bedre enn norsk (ikke fortell det til mamma!), selv om jeg kommer til å savne pinnekjøttet.

Så skal det spises risalamande, før det åpnes gaver (er ikke helt sikker på om vi åpner en og en, eller om alle får alt og åpner samtidig), og så blir det vel kaffe og kos utover kvelden[:)] Kommer nok til å savne min norske familie, men tror også vi kommer til å få det fint her i DK[:)]

Bor ikke i danmark nå, men har bodd der de 15 første årene i livet mitt..![:D] Har familie i Århusområdet (Rosenholm kommune), en onkel i Kolding og en sør på Fyn, pappas tante i Nord Jylland og så en litt større familie i Kallundborg på Sjælland (søskenbarn, tremeninger osv).

Så jeg har nok blitt veldig vant med dansk julefrokost og juleaften... kanskje litt for mye? Fant hvertfall ut at jeg liker den småfete danske julematen litt bedre enn den norske[&o]... synes ofte den kan være litt utvannet og med mindre smak, hvis du skjønner? *hihi*

her står vi opp sammen med minsten, koser oss med god frokost, kalendergaver og julestrømper(alle får hver sin[:D])

så ser vi på tv, dvd eller hva det måtte være. leker med mini, evt ut å leke dersom det er snø.

så kommer det noen på julegrøt kl 12, med mandel og premie. prøver å samle de vi ikke ser senere samme kveld. det pleier å vanke en pakke til minsten etter grøten, alltid noen som har med en "grøtgave" til han[:)]

så fortsetter vi som tidligere på dagen når gjestene har gått rundt 14. begynner så smått å dusje og ordne oss.
drar i selskap mellom 16-17, kommer an på hvor vi skal.

spiser middag etterhvert, leeenge og myyyye[;)] så kommer det riskrem med jordbærsaus(varm).

etter litt rydding begynner vi med gaver, og under treet er det fullt!! kl er vel sånn ca 19-20 nå. i nitiden er det gavepause. da spiser vi julekaker og diverse, mens en sniker seg unna for å bli nisse. da kommer nissen med sekkevis av gaver, for er ikke plass til alt med en gang, alle får så sykt mye.

Rundt midnatt er gavene over, og alle er fornøyde å slitne. barna legger seg, og vi voksne sitter oppe til rundt 03-04[:D]

gleder meg til jul!!!

Min julaften er sånn :

* Stå opp tidlig å se på julemorgen i pysjen [;)] (som regel med søskenene mine hjemme hos mamma med strømpa men ikke i år for da skal vi feire jul hos oss, men lillesøsteren min kommer å skal sove her) så må vi se 3 nøtter til askepott [:)]
* Grøt med mandel i 12-13 tiden
* Dusje og pynte oss etter det, køøø på badet [:D] eeelsker det kaoset altså :)))
* Middag kl 17 når sølvguttene synger inn julen..
Pinnekjøtt,ribbe,kålerabi stappe, medisterkaker,julepølser,poteter,saus morrpølse,surkål,rødkål.
* Litt ryddings og la maten synke litt
* Dessert
* Åpning av pakker og kos resten av kvelden [:)]

Eneste alkohol vi har på julaften er en liten aqevitt til maten(bare noen av oss, ikke jeg i år [:D])

Min perfekte julaften :) 1.juledag har vi seeeeeen frokost i pysjen alle mann [;)]

så koselig folk har det på juleaften...

Kjente jeg fikk litt lyst på riskrem med varm saus[:-]

Her står vi opp og reiser på grava til svigerfar og tenner lys. Så reiser vi til min mor for å spise julelunch sånn i 12 tia. Spiser masse mat og ser på tv der, hele slekta mi pleier å komme innom der. Så reiser vi på min fars grav og mine besteforeldres grav og tenner lys. Deretter reiser vi og henter svigermor og drar til min sambos bror ( er der vi skal være i år, varierer litt hvor vi er fra år til år). Så blir det tv titting før det ca kl 17-18 blir middag med ribbe, julepølse, innmatpølse og kjøttkaker. Så til dessert pleier det å være riskrem. Så rydder vi av bordet og setter oss i stua og begynner å åpne pakker. Pleier å ta noen timer å få åpna alle gavene og i år er det 2 små der så blir nok enda mer pakker enn før. Til slutt er det kaker og kaffe, ser på tv og snakker.[:)]

[;)]Stå opp når vi våkner,fyre opp i peisen.. Se ut på fuglene i neket og nyte stillheten..
Spise sylte og lefse til frokost,se på tv ,gå ut å leke i snøen litt mens grøten står å koker ,og ribba i ovnen. Komme inn etter en frisk aketur ,spise grøt ,se på tv,lese juleblader.Skifte til penklær. Vente på skumringen,for da tenner vi masse fakkelbokser ute. Spise middag ,med ribbe, julepølser ,sosisser, medisterkaker, rødkål,surkål,mandelpoteter og lefse[:D] Spise mens man høre sølvguttene synge julen inn på tv.
Når vi har spist,og ryddet opp litt.. Setter vi på kaffe og spiser riskrem og kaker[:D]. Minsten får starte med en gave eller to.
Vi feirer jo jul på hytta,og har garantert snø[:D],så ofte tar vi en kveldstur ut med bikkja før gavene. Minsten på rattkjelke,som julenisse,med storebror som reinsdyr[8D]. Godt med en tur ut før pakker og avslapping[;)]
Er så fantastisk på hytta i julen, tømmervegger og stillhet.. Se på at det lyser fra vinduene til noen av de andre hyttene ,men alikevel føle seg priviligert og alene.
I romjulen får vi masse besøk ,og det er hyggelig ,men juleaften er det bare oss. Gubben og meg ,to sønner og en hund - DEILIG. Ingen forventninger og krav fra noen!
Å du milde som jeg gleder meg til JUL!![:D]

ORIGINAL: Bitzyh

ORIGINAL: Gæmmis

Bor ikke i danmark nå, men har bodd der de 15 første årene i livet mitt..![:D] Har familie i Århusområdet (Rosenholm kommune), en onkel i Kolding og en sør på Fyn, pappas tante i Nord Jylland og så en litt større familie i Kallundborg på Sjælland (søskenbarn, tremeninger osv).

Så jeg har nok blitt veldig vant med dansk julefrokost og juleaften... kanskje litt for mye? Fant hvertfall ut at jeg liker den småfete danske julematen litt bedre enn den norske[&o]... synes ofte den kan være litt utvannet og med mindre smak, hvis du skjønner? *hihi*

Jeg jobber i Kalundborg[:D]

Ja, her lages alt fra bunnen av, som f.eks rødkålen, og så er svigermor i det hele tatt bare ram på denne type mat... Savner sånne hvite julepølser da, det tror jeg ikke de bruker her?

Her står alle vi tre "barna" opp (pluss min sønn:P), har med oss dyne i sofaen og ser på julemorgen mens mamma og pappa løper litt frem og tilbake.. Så er det tre nøtter til askepott (sitter fortsatt i pysjen i sofaen), og etter det går vi på grava til bestemor og bestefar, og onkelen. Så er det hjem, og vi gjør på litt forskjellig mens mamma lager grøt. Etter grøten sover vi (ja fordi det pleide vi å gjøre når vi var små siden vi skulle være lenge oppe, så da må vi SELVFØLGELIG gjøre det nå også..[8D])  Så går vi på kaffibesøk og utveksler gaver med tanta og søskebarn, og deretter pynter vi oss og spiser rippe, medisterkake, svinesteik m/tilbehør. Etterpå skal mamma og pappa drikke kaffi, røyke, og bruke laaaaang tid før vi skal åpne gaver.. Så er det dessert på bordet mens vi begynner pakkeåpninga![:D]

Står opp åpner julesokken,ser på tv,spiser en bedre frokost bare koser oss og slapper av
Begynner å ordne oss til besøk,så går vi å tenner lys på graven til min morfar og tante,
så er det oppe til min søster og de å spise god mat og åpne gaver...

Herregud sååååå jeg gleder meg ELSKER julen[:D][:D][:D][:D]

Hmm, tenke tenke.
Julaften hos oss blir bra tenker jeg. Vi har fri fra jobben jeg og mannen, så det er kjekt. Det blir julesokk til ungene på morgenen, jeg skal se på Askepott. Mannen styrer med middagen, hehe. Regner med potetene skrelles kvelden før. Så kommer min manns foreldre morfar og en tante av moren. Så det blir en rolig og fin kveld

Back
Topp