Hvordan er din 5-åring?

Bkno0804482

Betatt av forumet
Min femåring er variert på mange måter.
Han er skravlete og morsom. Er også i en fase hvor han lett tar til tårene, selv om han ikke har pleid å være sånn før. Er lagt helt av seg småbarnsfaktene, og der han før kunne rope ut i glede på teater etc, sitter han nå stille og observerer.

Flere som har merket en slik endring fra 4 til 5 år?

Han kan også lese og skrive! Har kunnet det over et halvt år, utrolig synes jeg. Lurer litt på hvordan første året på skolen blir, siden det er hele 1 år igjen. Kan teller til over 100, og plusse og trekke fra med tall under 10.

Er veldig flink motorisk; kan gå på ski, svømme , løpe og være med på fotball. Står fint på skøyter.

Merker empatien veldig nå. Har ikke vært så opptatt av å ta vare på andre før, men etter at hsn bikket 5, ser jeg veldig forskjell. Han viser stor empati for særlig små barn, og oppriktig bekymring for folk når de slår seg etc.
Hvordan er deres?

Jeg har også en 5-åring. Han er snart 6 år da.

Her merker jeg at han er mye mer selvstendig og opptatt av å gjøre ting selv enn det han var for ett år siden. Han styrer seg selv litt om morningen hvis han er tidlig oppe og vi vil ligge litt til. Smører på maten sin selv, øver på å tørke seg bak selv når han har vært på do. Han er opptatt av lego og flink til å bygge på egenhånd. En kløpper med nettbrett er han også blitt. Det er vel kanskje favorittleken hans.

Ellers har han alltid vært litt konfliktsky, og misliker krangling og drama i barnehagen. Han er en positiv lekekamerat og opptatt av de minste på småbarnsavdelingen. Kan skrive navnet sitt, men er desverre ikke så opptatt av lesing og skriving utover det enda. Flink med tall, både telling og symboler. Forstår også engelsk (nesten tospråklig, faren snakker engelsk, men de har ikke kontakt så jeg har snakket mye engelsk med han opp gjennom). Liker seg godt ute, og klarer seg godt motorisk.

Så gøy å lese de skjer noe ifra fire til fem år, har en fireåring nå;)

Det høyrest ut som 5åringen din utvikler seg fint! :)
Fleire som har erfaringar?

Har ei på 5.5 år. Hu har medfødt empati. Verdens beste til å se andre mennesker og hjelpe. Kan telle til 100 og litt videre. Kan enkelte regnestykker, skrive navnet sitt, flere engelske ord, noen spanske ord og noe fransk. Hu er en ekspert på å plukke opp språk og det er veldig spennende å høre på. Også litt morsomt hvor forskjellige barn er i forhold til alder. Merker at 3 åringen er på ett helt annet sted enn det 5.5 åringen var på samme alder.

Back
Topp