Hvordan er din 4-5åring?

Sinderella

Glad i forumet
Min gutt er rimelig krevende om dagen nemlig... Han blir 5 år til sommeren. Han skal bestemme ALT og han blir aldri fornøyd føler jegemoticon Også vet han jo SÅ INNMARI godt hvordan han skal gjøre for at jeg skal få dårlig samvittighet osv.. Han er utspekulert til de grader. Og akkurat det har han alltid vært. Han er jo snill, men rimelig bestemt kan man siemoticon

Min ble 4 for ett par mnd siden og er til tider krevende men stort sett blid og fornøyd :)
Han er en sjenert liten tass som ikke er så glad i for mye oppmerksomhet og folk han ikke kjenner.
Han trasser litt men det er helt levbart :P Det er ofte om godteri på butikken, gå hjem selv osv. Bare småtteri. Heldigvis ingen raserianfall jeg ser mange unger får. Går over på 1 minutt :P

Ellers er han sykt treig å kle på seg, drøyer leggetid hveeer kveld med jeg er tørst, vondt i håret, vondt i viljen, fikse dyna mi, sokken er skeiv osv. SYKT treig på å gå når vi skal noen steder, hater å snakke i telefonen, kommer med verdens søteste setninger til meg hver dag, kosete og ja.. Han virker no som en lykkelig gutt :)

Storesøster her i huset blir 4 til sommeren, og hun er bestemt og utspekulert. Hun vet akkurat hva hun vil og hvordan hun skal få det. Kjenner hun kan være litt slitsom til tider selv om hun også er verdens søteste.
Når hun er litt bølle og jeg blir litt streng kommer hun og koser og sier "mamma, du er verdens beste, og jeg elsker deg!"
Da er det ikke alltid like lett å være streng :)

Min er helt lik! Truer, tirrer, utfordrer, argumenterer osv. Gjør ting han VET ikke er ok, hører ikke når han blir irettesatt, hylgriner når grensen er nådd og mamma blir sint. Typisk sitat: hvis jeg ikke får skifte shorts (for 5 gang på en dag..), skal jeg aldri gjøre som du vil mer. (ja, SÆRLIG...) får ikke jeg sjokoladepålegg vil jeg ikke bo her mer! Skikkelig deilig. Hvor den søte, gode elskelige go' gutten min er, veit ikke jeg :-( Eller han dukker opp i ny og ne. På kvelden, når han vet leggetiden er passert. På morgenen når han vil ligge i senga til mor og far osv. Så jeg vet jo han er der inne et sted, håper han får overtaket og driver ut den lille frekkasen permanent...

Min fireåring er et lam. Hun er pliktoppfyllende, omsorgsfull, empatisk og fantastisk! Nesten så jeg glemmer hun er et barn av og til. Jeg blir rørt når jeg tenekr på hvor mange gode ting hun gjør i løpet av en dag. Virkelig fantastisk er hun! Stoltheten min! Hun var veldig bestemt og sutrete til hun var rundt tre år. Etter det, er hun bare blitt mer og mer rolig, harmonisk og grei.

Mi er ei bestemt og trassig lita ei. Når hun er snill og søt er hun bare verdens snilleste og søteste, men når hun slår seg vrang er hun et monster, og helt fullstendig umulig å håndtere..

Hun er veldig teatralsk og kan være ekstremt sutrete i lengre perioder, noe som går oss på nervene. Men hun er også veldig omsorgsfull, snill og utrolig morsom- så man kan jo trygt si at ingen dager er like og hun er iallefall ikke kjedelig :)

Jeg glemte at hun prater i ett sett, det står aldri stilt! :) Og hun kan mase hull i hodet på den mest tålmodige, og tålmodig kan jeg vel ikke beskrive meg selv med nå 4 dager på overtid... (knisesmiley)

Anntin skrev:
Min er helt lik! Truer, tirrer, utfordrer, argumenterer osv. Gjør ting han VET ikke er ok, hører ikke når han blir irettesatt, hylgriner når grensen er nådd og mamma blir sint. Typisk sitat: hvis jeg ikke får skifte shorts (for 5 gang på en dag..), skal jeg aldri gjøre som du vil mer. (ja, SÆRLIG...) får ikke jeg sjokoladepålegg vil jeg ikke bo her mer! Skikkelig deilig. Hvor den søte, gode elskelige go' gutten min er, veit ikke jeg :-( Eller han dukker opp i ny og ne. På kvelden, når han vet leggetiden er passert. På morgenen når han vil ligge i senga til mor og far osv. Så jeg vet jo han er der inne et sted, håper han får overtaket og driver ut den lille frekkasen permanent...

haha, skremmende lik gutten min!! sorry for at jeg ler, men jeg synes de er såå morsomme når de prøver å være så seriøse..
Min vil til og med flytte ut allerede han emoticon

Hun blir 5 år 31. mai. Hun er treg til påkledning og drøyer litt når hun skal legge seg. Men ellers er hun en kjempe jente. Snill, forståelsesfull, empatisk og veldig veldig snill med lillesøster. Lite med trassutbrudd, men kan ha sånne utbrudd som hvis ikke jeg får sånn å sånn så flytter jeg osv osv. Men det går fort over heldigvis.

En frøken her oxo som tester grenser no fryktelig om dagen.... hun blir 5 i desember.. tror hun bestemmer alt her i huset, oxo er det en del sutring, å det er det mest slitsomme.....

Min blir 5 om 5 dager, hehe:) Han har gått fra å være en snill og søt liten kosegutt til å bli en litt større og kjefte ikke-så-veldig-kosegutt:( Han er veldig veslevoksen og ber meg stadig om å skjerpe meg hvis han får tilsnakk,haha! Han er mye mer trassete nå enn han var for et år siden. Jeg syntes det er litt kjipt for han har vært sympatisk og snill og enkel å ha med å gjøre helt fram til nå..håper det er en fase:D

helene_29 skrev:
Min blir 5 om 5 dager, hehe:) Han har gått fra å være en snill og søt liten kosegutt til å bli en litt større og kjefte ikke-så-veldig-kosegutt:( Han er veldig veslevoksen og ber meg stadig om å skjerpe meg hvis han får tilsnakk,haha! Han er mye mer trassete nå enn han var for et år siden. Jeg syntes det er litt kjipt for han har vært sympatisk og snill og enkel å ha med å gjøre helt fram til nå..håper det er en fase:D

Dette er AKKURAT slik som min (snart) 5 åring altså!! Han har alltid vært såå utrolig snill og kosete, men har nå plutselig blitt så kjeftete og "busete" på en måteemoticon Han er også veslevoksen, og kan si til meg at "du mamma, nå er det du som er barnslig her" HAHA.... Og han skal ALLTID tromfe igjennom med viljen sin, og får han ikke det, så blir det jo nesten krig heremoticon

Men det skal også sies at han fortsatt har sine perioder hvor han er veldig snill altså, som han sier masse fine ting til meg osv :)

Og han er MYE mer trassig nå enn for et år siden ja. Håper også det bare er en fase.

Min er 4,5 år nå og tror han kan få alt han peker på og blir veldig sint/lei seg om han ikkje får det.. Han pleide å lage ganske mykje oppstyr for alt! Men eg og sambo har vore ganske konsekvente på akkurat det området, og nå virker det som om han skjønner at han ikkje kan få alt han vil og være med på alt som skjer!

Tara ble 4 i januar og har allerede trasset i 1 år og jeg ser ikke enden ennå :(
Når ho får et skikkelig raseri anfall kan jeg gjøre ALT uten at ho gir seg, det er helt jævlig slitsomt..sier jeg nei klikker ho totalt, ikke snakk om å høre på meg overhode..jeg håper inderlig dette gir seg snart og at ho blir en drøm i tenårene..

Magnus var aldri sånn, men Tara har vært utrolig sta og bestemt siden ho var bitte liten..men har bestemt meg for å ikke gi meg så ho slipper ikke unna med oppførselen selv om det er slitsom :o(

Fru Riskorn skrev:
Min fireåring er et lam. Hun er pliktoppfyllende, omsorgsfull, empatisk og fantastisk! Nesten så jeg glemmer hun er et barn av og til. Jeg blir rørt når jeg tenekr på hvor mange gode ting hun gjør i løpet av en dag. Virkelig fantastisk er hun! Stoltheten min! Hun var veldig bestemt og sutrete til hun var rundt tre år. Etter det, er hun bare blitt mer og mer rolig, harmonisk og grei.

Sånn er min 4-åring også. Eneste "problemet" vi har med henne, er at hun er veldig treig til å gjøre ting.. Feks skal hun på do, så må vi liksom beregne 30 min... Og at hun prater og spør ustoppelig. Noe som kan få hver og en til å få fnatt. Men er utrolig omtenksom, og lydig. Gjør a-l-d-r-i noe galt. (bank i bordet) Og tar masse ansvar

Fru Riskorn skrev:

slik e min gutt og ;D

Snill,selvstendig,kosete,rolig, harmonisk og empatisk,veslevoksen og fornuftig - det er vel det som beskriver min nesten 5 åring best. (Han blir 5 den 4 mai.) Han har ennå ikke vært i noen trassalder, men siden storebroren heller ikke har hatt noen trassperioder enda,så slipper jeg forhåpentligvis unna.denne runden også.

Han er for det meste snill og grei, men vil ikke bestandig gjøre det vi ber han om.
Er litt lei svarene "man må ikke om man ikke har lyst" og "mamma, jeg er litt opptatt nå"

Back
Topp