Hvordan er det mulig?

• Trådstarter Trådstarter M*
  • Opprettet Opprettet

M*

Forumet er livet
VIP
Dette er kanskje et dumt spm, men hvordan er det mulig å få mage før livmoren har kommet opp fra bekkenet? Det burde jo egentlig ikke være mulig.... Jeg fikk tidlig mage sist, og fått en liten kul nå også, men forstår ikke hvordan det egentlig kan skje så tidlig...? I hvilken uke (ca) kommer livmoren over symfysen igjen? Visste det en gang i tiden, men har visst glemt det meste :P

Jeg kan jo lure på det samme..... husker ikke når livmoren kommer opp fra bekkenet men jeg føler at jeg må gjemme bort magen min hele dagen nå. Det må vel sies at jeg har litt mage fra før, men den har blitt stivere og mer kule formet.... og jeg som ikke er 8 uker engang..... Med første mann hadde jeg fått litt kulemage i uke 8 (og da var jeg tynn som et strek) så i forhold til det er det kanskje ikke rart at magen synes nå dersom jeg går med tredje man.... 

Men vil gjerne vite når livmoren skal komme opp..... 

Assa! Selv om ikke livmoren har kommet opp enda så har den jo dyttet andre ting oppover :) så plutselig er det litt ner tarm osv der oppe! Haha!

Tarmene blir vel litt presset opp, og fordøyelsen tar dobbelt så lang tid. I tillegg er man gjerne litt oppblåst i magen, så da ser man jo gravid ut ;)

Ah selvfølgelig! Flere som føler hjernen ligger i koma nå om dagen..? Det gjør nemlig min ;)

Dette var et spørsmål jeg lurte veldig på, men som jeg ikke har kommet på å tenke over! :p Hadde aldri i livet greid å tenke såpass logisk at det er tarmene som flyttes ;p Tenkte at det bare var luft jeg. Men andre ting blir vel dytta oppover etterhvert som livmoren vokser ja. 
Men når er det den skal være over skambeinet hvertfall? :-) Det lurer jeg på, siden jeg tror kanskje muligens at jeg kjenner den bittelitt ;p

Livmoren min stoppet ca 5 cm under navlen nå!!! Har kommet mye fortere opp denne gang men det har gjerne noe å gjøre med at det er under 1 år siden jeg fødte :P sist kunne jeg så vidt kjenne den på denne tiden :)

Her er et greit svar fra lommelegen:
http://www.lommelegen.no/legesvar/n%C3%A5r-kan-en-kjenne-livmoren-over-symfysen

Så er det jo sånn at en del ting vil kunne påvirke.. tidligere svangerskap og hvor lenge det er siden, kort tid siden, hvor lang/kort du er i kroppen.. Blant annet.. Og så kan man også ta feil og kjenne blæra, som blir pressa oppover av livmora, som legen svarer over her.

Nå er jeg veldig kort i kroppen og har et lite bekken, jeg er bare 152 høy, kort i kroppen og "lang i lemmene, så her kom den raskt opp med førstemann og jeg fikk tydelig gravidmage tidlig. Denne gangen kjenner jeg ingenting enda, og magen så langt forklarer jeg glatt med at tarmene og blæra skubbes rundt, og tarmene blir slappere ergo tar de litt mere plass, pluss oppblåsthet.. Men regner med at om noen uker vil jeg selv kunne se forskjellen på dette og på en liten kul :)

Jada det er mulig:) Ved mitt 2. Svangerskap ble livmoren målt til uke 21 da jeg var i uke 12. Denne gangen er det kun 9 mnd siden fødsel og jeg sliter med å skjule magen i uke 9. Første gangen så jevnet det seg ut etterhvert. Skal bli godt å snart slippe ut magen:)

http://www.babyverden.no/Verktoy/Se-barnet-og-magen-vokse/

Se på denne, så får dere et bilde av hvordan tarmer og andre organer forflytter seg oppover utover i svangerskapet :)

Sist jeg var 12 uker på vei så hadde jeg hatt mage i flere uker allerede. Så fortalte jeg det til en jordmor, og hun mente bestemt at det ikke var fysisk mulig at magen kunne vises før etter uke 12. Så der satt jeg da, med den voksende magen.... begynte å lure på om jeg var innbilsk! Så det er kjekt å lese at det er flere som får tidlig mage :)

Back
Topp