Hvordan er det med lekser

bondekone

Forumet er livet
Ja hvordan er det med lekser for unga
Her har de lekser til tirsdag,til onsdag og fredag. De 2 første dagene i uka er det kun 1sideMen leksene til fredagen synnes jeg blir vel mye,merker det godt på gutten her da. Forje torsdag satt vi i 2 timer før han ble ferdig. Han hadde en historie som vi skulle lese for ham 5 ganger så skulle han sette ring rundt ukas bokstav i teskten,så skulle de tegne 3 ting som enten begynte på den bokstaven eller hadde det i seg.Så skulle de skrive 1 A4 side med litten og stor bokstav.
Kan ikke helt skjønne hvorfor de ikke kunne fordelt dette over 2 dager en å ha alt på en dag.
 
Her har de også lekser mandag til torsdag, for de skal jo ha fri i helgene. Jeg syns ikke de får mye lekser. Det er 1-2 sider i enten matteboka eller bokstavboka. Dette bruker han max 10 min på. De får også litt løse ark utenom. Det er mye fokus på blyantgrepet så de skal gjerne fargelegge en del også. Neste uke begynner de på den fjerde bokstaven (har l, o, e) fra før og så blir det s. Etter dette skal de begynne å lese hver dag hjemme. Minst tre ganger eller til det flyter har de sagt. Da regner jeg med at vi må bruke litt mer tid på lekser her også. For det blir fort mange bokstaver.
 
Her har de ukeplan der leksene skal leveres inn senest fredagen. Synes ikke de har så mye, men gutten min syntes det var helt uovrkommelig bare han hørte ordet lekse i starten. Har heldigvis bedret seg betraktelig nå.
 
Her har de lekser til tirsdag, onsdag, torsdag og som regel fredag. Synes ikke de har mye lekser, som regel 1 side i norsk eller matte, eller leseboka.
Går helt suverent med leksene, er som regel ferdig på max 5 min. Men det blir vel mer etterhvert
 
test
 
Her har dei lekser til tirsdag, torsdag og fredag. Litt lesing kvar dag og så enten ei skrive- eller mattelekse i tillegg. Heilt grei mengde som guten kjem seg ok fort gjennom.
 
Her har barna ukeplan som de får med på mandag og leksene skal leveres på fredag. Som regel er det to sider i Zeppelin- boken (en bokstav i uka), tre sider i matteboken, også skal hun skrive noen "jeg ser" setninger i skriveboken. Hun er også på nivå fem i lesing så hun skal lese en hel bok(samme boken) helst hver dag (de har sånne spesielle bøker hvor barna får utfordringer på sitt nivå) . Hun er nok en av de som er lengst kommet med lesing i klassen. Stolt mamma!
 
Her har de leselekse til tirsdag, torsdag og fredag. Til torsdag skal de i tillegg gjøre 2 sider med matte og 2 ark med bokstavøving o.l.Vi får lekseplan så leksa blir fordelt utover dagene. er stort sett ferdig med leksa på tirsdagen for onsdag er det fotball trening.

Gutten min suser igjennom matteleksa og bokstavøvinga. Lesinga har vært litt opp og ned, men nå har det endelig løsna helt for han :D
 
Her er det lekser mandag - torsdag og i starten syns jeg det var mye, men tror det har noe med at han har lært å jobbe raskere. Lesinga går som en drøm. Leser ganske flytende nå, men i starten da han måtte dra ordene sammen mye så kunne vi sitte lenge.

Ellers var det på samme måte med skriving. Jeg pirker nok veldig mye på hvordan bokstavene skal skrives for hvis han får lov å slurve nå får vi jo aldri rettet opp det... så han måtte skrive mye omigjen, men nå går det greiere.

Den matteboka de har er også ganske lett. De har jobbet med tiervennene og det har bare vært en lek.

Jeg vet det var noen i klassen som kunne både regne og lese når de begynte å de har kjedet seg en del, men vi har nok hatt litt utfordringer hele tiden selv om det har gått greit å det er nok derfor han ikke kjeder seg også.
I dag klaget han på at han fikk for lite lekser for vi hadde vel bare sittet i tre kvarter...

Men det er jo en utfordring for lærerne dette med leksene. Vi har også ukeplan, men det er jo alltid noen dette er for mye for og andre som ikke får utfordringer og kjeder seg. Skolen skal jo tilpasse dette, men det er vel ikke alltid like lett. Er litt glad jeg har en gutt som er godt plassert i midten der.
 


EKE 76 skrev:
Her har de ukeplan der leksene skal leveres inn senest fredagen. Synes ikke de har så mye, men gutten min syntes det var helt uovrkommelig bare han hørte ordet lekse i starten. Har heldigvis bedret seg betraktelig nå.


Her er det akkurat samme.
Synes det er kjekt med ukeplan hvor leksene skal være gjort til fredag.
Da kan vi selv porsjonere hva vi vil gjøre hver enkelt dag.
Vi må bare lese en side i leseboka hver dag
 


Peppa gris skrev:


EKE 76 skrev:
Her har de ukeplan der leksene skal leveres inn senest fredagen. Synes ikke de har så mye, men gutten min syntes det var helt uovrkommelig bare han hørte ordet lekse i starten. Har heldigvis bedret seg betraktelig nå.


Her er det akkurat samme.
Synes det er kjekt med ukeplan hvor leksene skal være gjort til fredag.
Da kan vi selv porsjonere hva vi vil gjøre hver enkelt dag.
Vi må bare lese en side i leseboka hver dag

Her har barna ukeplan som de får med på mandag og leksene skal leveres på fredag. Som regel er det to sider i ElleMelle boka (en bokstav i uka) matematikk er 1-2 sida-samt at de har lesekort som skal leses hver dag...egentlig ikke så veldig mye lekser,men mer enn nok for min :)) 
 
Back
Topp