Hvordan er det å være 2barnsmor?

Nå er bare lillegutt 1uke men venter fortsatt på den der 2 er som 10. For her er det så å si ingen forskjell og jeg tenker bare hvorfor har vi ikke fått en til før ;p 3 1/2år mellom mine:)
Blir nok travlere når han blir mer aktiv og sikkert når hverdagen og jobb begynner igjen, men det er jo lenge til....
 
Vet ikke om det er som 10 - men det er fryktelig krevende og hektisk synes jeg. Har 3 år imellom. Det verste er den dårlige samvittigheten - føler liksom aldri jeg får gitt nok oppmerksomhet til begge to. Også føler jeg det blir mye negativt på storebror, mens lillebror på snart 6 mnd får utelukkende positivt. Har fokus på dette, vet jo alt om hvordan vi burde gjøre ting iom. jeg er pedagog. Men en på 3,5 år som tester ut grenser trenger ofte irettesettelse, mens en baby er det jo bare dulling og kos med.
Synes det er mye mer krevende å få 2 barn ut døra. Krever veldig mye timing, og det skjærer seg ofte. Heldigvis har jeg en mann som bidrar, ellers tror jeg ikke jeg hadde taklet dette.
Man har liksom aldri "fri" med 2. Svært liten egentid og kjærestetid. Men jeg vet jo at det er tøffest i småbarnsperioden, det blir bedre. Og jeg er veldig glad vi tok valget om å få 2. Vi var usikre på om vi ville, men bestemte oss for at søsken er såpass viktig. Og det angrer jeg ikke på. Ville jo aldri kunnet bytte ut noen av de.
Folk takler jo ting ulikt, noen har jo 4 barn og er fullstendig avslappa. Jeg blir lett stressa, så 2 barn for meg er veldig krevende. Om jeg kunne valgt igjen ville jeg nok venta enda et år med å få nr. 2, sånn at eldste ville vært 4 og enda mer selvstendig.
 
Last edited:
Jeg har 3 barn
5 år, 3 år og snart 5 mnd.

Det er ikke som 10 barn, men krever ekstra planlegging. Syns det har gått veldig fint, og jeg var mer avslappet med de andre barna.

Logistikk er jo en annen ting. Så jeg og mannen avtale hvem som skal på foreldremøter, bli med på treninger osv.
 
Det er 2,5 år mellom mine jenter. De er nå fem måneder og straks tre år. Jeg synes omstillingen fra ingen til ett barn var mye mer krevende enn fra ett til to. Da storesøster kom ble livet totalt forandret. Da lillesøster kom ble det bare mer av det vi driver mer fra før Småbarnslivet med å legge seg tidlig, alt for lite søvn, hektiske dager og masse kos og masse frustrasjon. Mer jobb, men samtidig er jeg mer rutinert og takler alt litt bedre synes jeg. Nå skal det sies at storesøster var en krevende baby med mye skriketokter og masse nattevåk. Lillesøster er en mye roligere type som sover mye mer om natten, så det har nok en del å si. Hos oss pleier vi å si at en er som åtte, og to er som ti :). Den største forskjellen for meg er at det er MYE vanskeligere å være alene med dem, når mannen jobber eller er borte. Når lillesøster skriker og skal ammes og storesøster er kjempesliten etter barnehagen og får sjalusianfall og går bananas på alt og alle, DA lurer jeg på hva jeg tenkte på. Men jeg er ikke så mye alene med begge to heldigvis.
 
Jeg synes ikke 2 er som 10 enda.

3 år mellom jentene. Samboer har jobbet og vært på en del kurs på ettermiddagene, da har jeg vært alene med jentene. Det er slitsomt, men jeg får så utrolig mye hjelp fra støresøster! Om jeg lager middag og minstesnupp klager på lekematta kommer storesøster løpende bort og sier "storesøster kommer", og begynner å leke med minstesnupp. Minstesnuppa elsker det og begynner å le med en gang [emoji3] Jeg får fullført middagen og oppvask med god hjelp fra 3 åringen [emoji4] Så her er det ingen sjalusi enda. Hadde nok vært enda tøffere å være alene med de om det var mye sjalusi.

Men jeg får også mye dårlig samvittighet I forhold til like mye oppmerksomhet til de begge.
Det som funker godt her er å la storesøster være med å stelle lillesøster. Hun står på krakken ved stellebordet og får egen klut til å vaske bena til lillesøster feks. Det synes hun er så gøy.

Det var tøffere å få nummer 1, det var kolikk med låsninger I nakke og rygg I 10 mnd. Så vi er godt forberedt.

Det er vel mer av det man allerede gjør fra før. Så liten kjærstetid om dagen. Men det blir jo lettere når minstesnupp blir større.
 
Jeg har 3 nå. Tvillingene er 6 år og minsten på snart 5 mnd. De 2 eldste går klarer jo mye selv så helt kaotisk er det ikke. Litt hektisk når det det skal lages middag, hjelpes med lekser og baby som hyler, men det går rundt [emoji14]
Og ha flere barn i bleie/barnehage alder derimot er nok mye mer hektisk!
 
Back
Topp