Hei, jeg fikk en nydelig gutt i 2018. Jeg var kjempe redd for fødselen og det som innebar i dette.
Vannet gikk på morgenen (kl5) og jeg hadde litt vondt før vannet gikk, men jeg sov på en måte helt til vannet bare gikk og da forsvant den litt vondt i magen følelsen.
Riene kom fort. Kjente det vibrerte liksom litt sånn smått. Ikke vondt men rar følelse.
Reiste kort tid på sjukehuset for jeg var livredd så klart. Dette var min første fødsel og hvem er ikke redd for dette. Man er usikker når ting starter og hvordan det ender.
Kom på sykehuset og der ble det satt på noe rundt magen for å registrere bevegelser osv.
Plutselig gjorde det mer vondt etter 15 minutter. Var så beina skalv osv. Men jeg klarte å holde meg oppe. Men jeg hadde et ønske om at ikke det skulle bli værre da. Så var jo vondt nok til at jeg ikke ville oppleve mer av den følelsen. Jeg hadde dobbelt rier. Men dette visste ikke jormor da jeg satt der helt svett.
Jeg fikk komme meg inn på et rom der hvor jeg skulle vente til jormor fikk info om hva ho skulle gjøre for ho mente at det var for tidlig å sjekke nedentil.
Men etter kort tid kom ho inn for å sjekke , siden ho ikke kunne forstå hvorfor jeg skrek litt osv eller hadde så vondt at jeg grein.
Jeg var altså da i aktiv fødsel med 4-5 cm åpning. Og dermed var det rett inn på fødestuen og fikk lystgass. Funket jo for å få tiden til å fly. Blir jo veldig "dopa" nesten som å bli drit full ❤
Jormor kontaktet legen som skulle sette epidural, (TAKK OG LOV FOR AT DENNE FINNES) var den deiligste følelsen av de alle der og da. Alle smertene forsvant. Jeg lo og prata som en foss da jormor kom inn hver time for å sjekke åpninga. Ingenting var vondt. Nesten så jeg kunne reist hjem
Men epiduralen funket veldig bra på meg, jeg kjente ikke beina mine eller noe. Gradvis ble det numment helt opp til brøstet så jeg spurte om di kunne slå av litt på doseringa. Begynte å bli ubehagelig. Epiduralen holdt hele fødselen.
Plutselig sier jormor etter noen timer at nå var jeg 10cm. Nå kunne jeg presse. "Presse"? Spurte jeg. Ja, sa jormor. Jeg mistet litt pressefølelse, men jormor la handa på magen og sa nå kan du presse. Jeg var jo redd for å presse pga frykten for "høna" mi. Var redd for å kunne kjenne til noe av det som skjedde der nede. Jeg kjente ingenting som var vondt.
Gutten kom ut etter 25minutter pressetid.
Alt gikk så greit, og jeg måtte sy litt men ikke mye.
Jeg sa plutselig til jormor at dette kan jeg gjøre igjen!!! Der og da tror jeg at lykkerusen kom på fullt. Og alt var greit etter jeg fikk epidural osv.
Gravid og venter nr 2 i mai. Gruer meg litt men vet jo at ikke det er så vondt som jeg trodde det skulle være. Men jeg er jo redd for at hva om ikke det blir det samme som nr 1.
Men tiden etter fødsel var det vondt å gå på do. Var vondt å gå, men gikk fort over. Amminga gikk sånn opp og ned. Men fikk mye hjelp på sykehuset. Så gikk seg til
Jeg ble veldig overbeskyttene for den lille. Var så redd for å miste han hele tiden. Sjekket han hele tiden om han pustet osv.
Natt 2 på sjukehuset var heeelt jævli for å si det mildt. Dy og dæven og den guttungen skrek. Han skrek hele natta. Trodde jeg skulle gi opp. Men gikk seg til etter man ble tryggere på den lille. Syns det var skummelt og holde han siden han var så "hengslete" eller hva jeg skal si xD hehe. Er som å holde i en slapp pute ❤ men ble tryggere på dette også.
Så ble jeg forbanna når folk sa "NYT BARSELTIDEN" men nå skjønner jeg hvorfor. Tiden går fort. Og dy og dæven for en energi de små har når de blir i en alder hvor de krabber og løper osv. Må jo følge med hele tia. Man blir sliten av det. Hehe så ja.
Men dette finner man ut av etter en stund. Kansje du er mer avslappa enn oss som stresser og blir helt utslitt. Men å være mamma tar på kropp og sjel. Bedre trening får man ikke i hverdagen. Man løper hele tiden ❤❤❤