Hvordan er deres leggerutiner til barn mellom 2-3 år?

User_131995

Elsker forumet
Snøkrystallene2021❄️
Marsboerne 2023
Er litt nysgjerrig på hva andre gjør i de få timene før legging, ca nårtid barna blir lagt og hvilke rutiner som følges. Hva gjør dere fast hver eneste dag? Bruker dere lang tid på legginga?

Vår datter på 2,5 er inni en spesielt vanskelig periode nå, der hun gjerne vil bestemme alt selv og blir rasende når det ikke går som hun vil. Hun vil ikke pusse tenner, vaske hender, legge seg, spise middag, osv…
Vi har alltid slitt litt med legging fra før av, men nå bruker vi to timer eller mer før hun sovner. Hun sover hele natta uten oppvåking da, men selve legginga er så vanskelig. Hun får så utrolig mye energi i senga og begynner å rase, leke osv. Hun vil ikke lese bok, høre eventyr eller kose. Det er vanskelig å roe henne ned..
Vi tenker kanskje vi må få endre rutinene vårs eller tidspunkt for legging. Så det greit å se hvordan andre har det! :)
 
Er litt nysgjerrig på hva andre gjør i de få timene før legging, ca nårtid barna blir lagt og hvilke rutiner som følges. Hva gjør dere fast hver eneste dag? Bruker dere lang tid på legginga?

Vår datter på 2,5 er inni en spesielt vanskelig periode nå, der hun gjerne vil bestemme alt selv og blir rasende når det ikke går som hun vil. Hun vil ikke pusse tenner, vaske hender, legge seg, spise middag, osv…
Vi har alltid slitt litt med legging fra før av, men nå bruker vi to timer eller mer før hun sovner. Hun sover hele natta uten oppvåking da, men selve legginga er så vanskelig. Hun får så utrolig mye energi i senga og begynner å rase, leke osv. Hun vil ikke lese bok, høre eventyr eller kose. Det er vanskelig å roe henne ned..
Vi tenker kanskje vi må få endre rutinene vårs eller tidspunkt for legging. Så det greit å se hvordan andre har det! :)
Leser bok etter å ha stelt henne. Hun er 3 år snart, får pupp til hun sovner.
 
Leggerutinge for 2 åringen.
Vår får lett-melk på flaske på sofaen (det syns hun er skikkelig kos, så har ikke sett det nødvendig å slutte med det). Ser på «barne-TV» i 30 minutter ca.
Går opp og tar stellet (pusser tenner, vaske ansiktet, sitte litt på potte og ta på ny bleie og ta på pysj). I det siste skal hun også ta vann i vannflaska si.
Vi legger annenhver dag, den som ikke legger får «kos og skyss».
Vi leser en bok på senga og synger noen nattasanger. Hun velger hvilken bok, og får slukke lyset selv.
Så ligger hun inntil oss eller oppå noen ganger til hun sovner.

Hun har alltid ett eller annet hun henger seg opp i som hun skal gjøre. Feks ta på sokker, ta på fuktighetskrem (skal være en liten klump på hver finger), putte alle bøkene i fanget og «bygge tårn» osv osv.
Vi lar henne gå lov til å gjøre én av disse tingene, og forklarer når det snart er slutt med det eller det og at lyset skal slukkes, og et valg om hun vil slukke lyset selv eller at mamma eller pappa skal gjøre det.

Barne-TV og melk starter kl 18.00. Hun er ferdig med stellet ca 18:50 og sovner en gang mellom 19:15-20:00.
 
Legger seg 19/19.30 , pusser tenner, tar medisin så leser vi eller synger 3 faste sanger , masse klemmer og natta
 
Hos oss var så lang legging signal om at det ble for mye søvn på dagen. Eldste var født i januar og slutta med soving på dag i juni det året han ble 2. Han gikk fra å sove 1,5-2,5 timer på dagen til ikke å sove noe, men flytta søvnen over til natta siden han sovna fortere på kvelden.

Men ser av bannerne dine at din 2åring har blitt storesøster? Tenker det er god forklaring på ekstra trass hvertfall.

Vi bestemte oss likevel for å gjøre noe annerledes med barn nummer 2 for å få andre leggerutiner, og det var å ikke tvinge henne til å være i sprinkelseng (alltid hatt ene siden av så hun kunne krabbe ut å ligge å sove siden av oss) og byttet tidlig til stor seng. Det fikk hun nå rett etter 2-årsdagen. I den er det plass til oss oppi, så vi ligger i den sammen med henne pg hun skravler og holder på - men får ikke lov til å gå ut av senga. Vi snakker litt med henne i starten og går etterhvert over til å «sove» eller ignorere alle spørsmål, evt svare ca det samme så det ikke blir så gøy. På denne måten opplever jeg at hun får den nærheten og kroppskontakten som hun trenger etter en aktiv dag i barnehagen, og at hun derfor roer seg MYE fortere enn broren i samme alder. Han la vi da i helt lukket sprinkelseng mens vi satt ved siden av og det ble evig surr med kasting i smokker, legge seg/reise seg, hoppe og styre og etterhvert klatre ut. Og det tok 1,5-2,5 time.
Med vesla som ble 2 år nå i mars, så er 1 time lang legging. I helgene dropper vi ofte lur og da sovner hun på 3 minutter. Men hun trenger lur i barnehagen enn så lenge, så da stresser jeg ikek så mye med at legging tar lng tid i ukedagene, for det er bare snakk om en kort stund til før hun ee ferdig med dagsoving og det ordner seg helt. :) Sover aldri natta gjennom da, det har typ aldri skjedd. Men kommer etterhvert det også. Vi skal ikke ha flere barn, så det gjør der litt lettere å holde ut en viss mengde styr nå for det er liksom «for siste gang». Og legging tar jo bare maks 1 time som er greit - 2-3 timer skjønner jeg GODT at dere ikke vil få endret på.

Angående egne meninger og sånn, så kan det hjelpe å si her er 2 pysjer. Hvilken vil du ha i dag? I stedet for nå skal vi ta på pysj. Og samme i andre situasjoner, gi to ting å velge mellom der det er mulig.

Ellers leser vi èn bok på rommet, det kan aldri diskuteres og det er samme bok hver kveld - haha. Men da blir ikke det noen slags kamp, for hun vet akkurat hva som er mulig og vi gir ikke etter der. Og hun får drikke av vannflaske èn gang, etter det tar vi den ut av rommet. Om hun bare tuller og ikke ligger rolig, går jeg ut av rommet og lukker døra og sier at jeg kommer tilbake når hun er klar for å sove. Da skriker hun som regel etter oss rett etterpå og ligger rolig i senga igjen.
 
Hos oss var så lang legging signal om at det ble for mye søvn på dagen. Eldste var født i januar og slutta med soving på dag i juni det året han ble 2. Han gikk fra å sove 1,5-2,5 timer på dagen til ikke å sove noe, men flytta søvnen over til natta siden han sovna fortere på kvelden.

Men ser av bannerne dine at din 2åring har blitt storesøster? Tenker det er god forklaring på ekstra trass hvertfall.

Vi bestemte oss likevel for å gjøre noe annerledes med barn nummer 2 for å få andre leggerutiner, og det var å ikke tvinge henne til å være i sprinkelseng (alltid hatt ene siden av så hun kunne krabbe ut å ligge å sove siden av oss) og byttet tidlig til stor seng. Det fikk hun nå rett etter 2-årsdagen. I den er det plass til oss oppi, så vi ligger i den sammen med henne pg hun skravler og holder på - men får ikke lov til å gå ut av senga. Vi snakker litt med henne i starten og går etterhvert over til å «sove» eller ignorere alle spørsmål, evt svare ca det samme så det ikke blir så gøy. På denne måten opplever jeg at hun får den nærheten og kroppskontakten som hun trenger etter en aktiv dag i barnehagen, og at hun derfor roer seg MYE fortere enn broren i samme alder. Han la vi da i helt lukket sprinkelseng mens vi satt ved siden av og det ble evig surr med kasting i smokker, legge seg/reise seg, hoppe og styre og etterhvert klatre ut. Og det tok 1,5-2,5 time.
Med vesla som ble 2 år nå i mars, så er 1 time lang legging. I helgene dropper vi ofte lur og da sovner hun på 3 minutter. Men hun trenger lur i barnehagen enn så lenge, så da stresser jeg ikek så mye med at legging tar lng tid i ukedagene, for det er bare snakk om en kort stund til før hun ee ferdig med dagsoving og det ordner seg helt. :) Sover aldri natta gjennom da, det har typ aldri skjedd. Men kommer etterhvert det også. Vi skal ikke ha flere barn, så det gjør der litt lettere å holde ut en viss mengde styr nå for det er liksom «for siste gang». Og legging tar jo bare maks 1 time som er greit - 2-3 timer skjønner jeg GODT at dere ikke vil få endret på.

Angående egne meninger og sånn, så kan det hjelpe å si her er 2 pysjer. Hvilken vil du ha i dag? I stedet for nå skal vi ta på pysj. Og samme i andre situasjoner, gi to ting å velge mellom der det er mulig.

Ellers leser vi èn bok på rommet, det kan aldri diskuteres og det er samme bok hver kveld - haha. Men da blir ikke det noen slags kamp, for hun vet akkurat hva som er mulig og vi gir ikke etter der. Og hun får drikke av vannflaske èn gang, etter det tar vi den ut av rommet. Om hun bare tuller og ikke ligger rolig, går jeg ut av rommet og lukker døra og sier at jeg kommer tilbake når hun er klar for å sove. Da skriker hun som regel etter oss rett etterpå og ligger rolig i senga igjen.
Nesten som å lese om vår leggerutine på 2-åringen! Vi gjør veldig mye likt, men leser ikke på senga. Har ikke på lyset på soverommet i det hele tatt tror jeg :hilarious: Men ellers helt likt med å ligge inntil i storjenteseng, bli mindre interessant/sove, ikke gå ut av senga.. hun roer seg rimelig fort, synger litt, og så blir det nå stille etterhvert.. ofte dupper jeg av 5 min og våkner (heldigvis) igjen, da sover hun godt;) Tar fra 20 min til 1 time.
 
Vi gjorde det enkelt. kveldsmat, stell på badet før vi gikk inn på soverommet til barnet. La barnet i sengen, gav en kos, sa natta, slo av lyset og lukket døra. Fra 3 år begynte de å se 10-15 min barne-TV etter kveldsmat.
 
Nå har vi bikket 3.5 år, men har hatt samme rutiner veldig lenge. Middag, barne-tv, en times lek sammen, kveldsmat og god natt til de som ikke legger, stell på badet, lese bok og så slukkes lysene. Vi ligger inntil, snakker litt og så er det natta - da snur vi f.eks. ryggen til. Da kan hun ofte pludre litt med bamser eller styre litt med nattlyset (projektor) men roer seg fort, kanskje 20 minutter. Sover fra 20 til 7.30.

Vi fikk nylig barn nr. 2 så nå legger pappaen som regel eldste. Han har begynt med å forlate rommet, det gikk bra i starten men nå tar det plutselig laang tid før hun roer seg på rommet. Mye ut og inn døra med spørsmål om kos, vil ikke sove osv.
 
Vår ble nettopp 2 - han er hyper så til de grader, men kan bli veldig treig på kvelden. Han har behov for en hvil midt på dagen enda (går ikke i barnehage men er veldig aktiv hele dagen likevel, vi er veldig mye utendørs og leker, løper, herjer, klatrer, går tur, på oppdagelsesferd osv osv..). Han legges til å hvile ca kl 12 og vekkes fra hvil ca kl 1330, en sjelden gang kl 14 hvis vi ser han er helt kake. Kveldsmat er ca 18-1830, han spiser grøt til kvelds. Får samtidig se litt barne-tv og roer seg fint fra dagen med det. Så er det litt lek eller lese bok nede i sofaen så maten får synke litt (han sover helt elendig med helt full mage), så er det opp og stelle seg for kvelden ca kl 19. Vaske ansikt, hender og føtter, får vaske seg og få på ren bleie og pysjamas, og tannpuss. Han har en bamse med nattasang som spiller under kveldsstellet, som han liker å holde inntil seg. Så er det rett på soverommet hans, bruke noen få minutter på å snakke om dagen, både kjekke og mindre kjekke ting, og så er det én fast nattasang. Så sier jeg at nå skal du sove, mamma skal gå ut, sov godt og mamma elsker deg. Så kyss og klem, breie over dynen og så går jeg ut. Som regel finner han roen etter en halvtime og sovner selv, andre ganger er det større behov for en hånd å holde i når han skal sove - han er enda så liten så hvis han trenger at jeg sitter ved sengekanten så gjør jeg det, men som oftest sovner han nå veldig fint helt selv :)
 
Har det som oftest lungt og rolig før legging . Ikke herje for det for ofte motsatt effekt .

Sier ifra 10-15 min før at vi skal snart gå opp. Hender det kommer en: jeg vil ikke sove . Så sier jeg at vi ikke skal sove , men vi må opp å vakse oss, pusse tenner, bade/dusje .

Så rydder jeg litt og styrer så sier jeg : si natta til de som er rundt . Så er det ingen sak å bli med opp.

Vi har hatt en sånn greie med ungene at de sitter på ryggen opp på bade , så kommer andre søsken eller far å skal ta oss . Så her sier minste ofte : jeg vil sitte på ryggen . Eller jeg sier sett deg på ryggen .

Aldri hvert noe tull og fjas med noen av de tre . Har hendt om de skal sove sammen , da får de en advarsel først og går ikke det må de skilles på sine rom.

Fra de var babyer badet de hver kveld så har brukt en halv time + på bade og brukt tid , så nærmer kl seg 18.30-19 så går vi på rommet å synger og eller leser .

Er det litt sutring på at jeg er ikke trøtt eller jeg vil ikke sove , så sier jeg bare at mamma er trøtt og skal også pusse tenner å sove . Eller så finner jeg på en hvit løgn for å snike meg av gårde :laughing002 Nå må jeg gå ut med søpla , skifte i kattedoen , slippe inn hunden osv

Lystette gardiner er et must , viktig at det blir mørkt . Kan ha en dempet lampe som jeg skrur av når jeg legger meg .
 
Back
Topp