Hvordan er deres kveldsrutine?

strikkemy

Forelsket i forumet
Maiblomstene 2020
Marsboerne 2023
Hvordan er deres kveldsrutine nå?

Mini er 3 mnd om en uke. Klokkeslett for legging varierer veldig ut fra når han har siste hvilen sin, men i mellom 20-22 som regel. Starter med å bade han, pludrer og steller etterpå, tar med flaske og sutt opp og går i senga og legger oss sammen. Der spiser han (noen ganger hele flaska, andre ganger bare en skvett). Jeg stryker på han og hviskesynger rolig og han sovner. Blir sittende en stund før jeg går ned. Som regel sover han da frem til 04/05 da han vil ha mat. Prøvde i natt å gi han mat når jeg la han mens han sov (leste om dette at det kunne gjøre at de sov lengre) men da våknet han kl 03 hehe..
 
Her er det stort sett legging kl 22.
Går på badet ca 20 min før. Har dempet belysning, prater med rolig stemme. Kler av baby, gir tran, vasker baby, skifter bleie og på med pysj. Så er det inn på soverommet hvor det er svakt lys, gir flaske i sengen og flytter baby over i egen seng. Baby tar smokk og har kosen med seg. Snakker ikke med baby med mindre hun blir veldig urolig, kan også legge en hånd på brystet til baby for og roe ned. Sovner som regel av seg selv innen 20 min. Jeg ligger våken vedsidenav til baby er sovnet før jeg sovner selv. Noen kvelder bader baby før legging, da starter jeg samme prosessen 30 min før legging.

Har veldig lyst til og flytte leggetiden frem. Baby her sover natten gjennom, får første flaske ca 08 og siste ca 22 som nevnt. Vet bare ikke helt hvordan jeg skal gå frem. Vekke baby tidligere på morgenen for og gi flaske også fremskynde flaskene ila dagen? Eller legge baby når hun får flaske 18-19 og gå inn igjen og gi siste flaske kl 22? Vanskelig dette her :laughing002
 
Legging her skjer ved at når jeg ser hun er trøtt på kvelden, så skifter jeg bleie og så tar vi liggende amming i senga. Når hun har sovnet, står jeg opp og pusser tenner og slikt og legger meg jeg også og leser litt før jeg sover:) Vi skifter ikke til pysj, bader, synger eller noe «ekstra».
 
Hei :) Jeg begynte å legge henne «alene» ganske nøyaktig da hun var 2 mnd gammel.
Det varierte litt etter når siste måltid endte med å bli, mellom 19.30 og 21.00. (Kun mme.)
Vi går på badet, vask med klut, tar på pysj, tran, og så siste flaske i stua før jeg går inn og legger henne..
Da legger jeg henne ned, gir smokk, og går ut med en gang ;) Helt mørkt i rommet, med døra på gløtt.. Har fungert veldig fint i snart 1mnd nå :)
(Jeg pleier forresten å lage kveldsflasken litt varmere enn de andre..)
Hun blir døsig av det, og jeg innbiller meg at hun harskjønt at etter den varme flaska er det natta liksom :joyful:
-Hun sover omtrent alltid til 06-07, får flaske i senga (si) og sover et par timer til ;)
 
Her er det ikke så fast rutine enda.
Han pleier og sovne en gang mellom kl 21 og 23.
Så det eneste jeg gjør, er at når det er behov for ny bleie på kvelden innen den tid, så vasker jeg han og tar på pysjen. Så blir kvelden til av seg selv.
Han er ofte kosete/vil ha nærhet når han blir trøtt på kvelden.
Liker å ligge på puppen etter amming. Så da lar jeg han sovne der så bærer jeg han inn i sengen sin, så sover han videre der.
Så legger jeg meg etter hvert.
Pleier å våkne 3-5 timer senere for mer pupp, og sover videre.
Vi delvis samsover, ofte blir han liggende i sengen med meg resten av natten hvis jeg sovner når han ammes. Jeg synes det er koselig, og han sover lenger om gangen når han ligger inntil meg enn når han ligger i sengesidekrybben. Så mer søvn på oss begge :)

Men jeg er bevist på noen ting på kvelden, som å dempe lyset litt. Ikke for mye lyd. Leker ikke for å gire han opp, med mindre han er lys våken og kontaktsøkenede. Men da blir han ofte bare sulten og trøtt etterpå.
En sjelden gang er han urolig på kvelden, da hjelper bæresjalet. Går tur ute eller frem og tilbake inne til han roer seg og etter hvert sovner.
Da er min teori at han er overtrøtt, med mindre det er opplagt at han har mageknip. Men han oppfører seg ulikt ved mageknip enn når han bare er overtrøtt. Han vil ikke alltid sove så mye på dagen, og da blir han overtrøtt på kvelden.
Men jeg har funnet ut at da må jeg hjelpe han til å sovne på dagen, ved trilletur, tur i sjalet, vugge i søvn.. da slipper vi uroen på kvelden.

Tanken min er å skape et mer fast mønster etter hvert, men jeg tror det går gradvis av seg selv. Han har liksom en selvskapt døgnrytme, med litt hjelp fra oss.
Så jeg stresser ikke med klokken. Tar det litt etter litt.
Han er 3 mnd nå.
 
Hei :) Jeg begynte å legge henne «alene» ganske nøyaktig da hun var 2 mnd gammel.
Det varierte litt etter når siste måltid endte med å bli, mellom 19.30 og 21.00. (Kun mme.)
Vi går på badet, vask med klut, tar på pysj, tran, og så siste flaske i stua før jeg går inn og legger henne..
Da legger jeg henne ned, gir smokk, og går ut med en gang ;) Helt mørkt i rommet, med døra på gløtt.. Har fungert veldig fint i snart 1mnd nå :)
(Jeg pleier forresten å lage kveldsflasken litt varmere enn de andre..)
Hun blir døsig av det, og jeg innbiller meg at hun harskjønt at etter den varme flaska er det natta liksom :joyful:
-Hun sover omtrent alltid til 06-07, får flaske i senga (si) og sover et par timer til ;)

Kan jeg spørre hvor mye mme hun får om gangen og når kl du gir flaske gjennom døgnet?
Min er 3 mnd og får siste flaske kl 22. Skulle gjerne ha lagt henne tidligere men får det liksom ikke helt til og gå opp med mating. Tidligste jeg har gitt henne flaske på kvelden er 2130.
 
Hun spiser som regel 120-150ml pr måltid.. Stort sett ca hver 3.time.. Derfor siste flaske ender med å bli mellom 19.30 og 21.
Når jeg tenker meg om så har hele siste uka endt med siste flaske 20.00.
(08.00,11.00,14.00,17.00,20.00)
(+ flasken hun får tidlig om morgenen i senga, men da får hun bare 60ml som regel..)

Jeg justerte ved å drøye måltidene litt og litt.. Og etter kort tid klaffet det med siste måltid etter sju.
Om siste måltid blir kl 19 en dag så legger jeg henne da ;)
 
Steller han samtidig som de to andre barna våre i, 19 tiden
Vi tar han med opp i stuen hvor han får pupp. Det varierer når tid han tar kvelden, alt fra kl 20 til vi selv legger oss i 22. 30 tiden. I går sovnet han kl 19. 30, skiftet bleie for natten og gav han pupp kl 22.30 og da sov han helt til kl 06.45 i morges :joyful:
Han var 2 mnd 6 august, tenker å begynne med å legge han på rommet for kvelden når han er nærmere 3 mnd.
 
Vi har prøvd å innføre litt mer rutiner nå som Marie har bikket 3 mnd. Starter kveldsstellet ca kl 19, hvor vi skifter bleie, gir tran og tar på pysj. Så går vi inn på soverommet uten å skru på lyset, og ammer i sengen. Her sovner hun som regel på puppen. Jeg tar henne på skulderen for å rape, og legger henne deretter i bedside crib. Gir henne smokken, og synger nattasanger til hun sovner igjen.
Av og til sovner hun med en gang, og av og til går det laaang tid, hvor jeg dytter smokken tilbake og tilbake igjen i munnen mens jeg synger de samme par nattasangene på repeat :rolleyes:
 
Jeg sporer helt av på hva denne tråden handler om, men har et lite spm om hvordan jeg kommer inn i den skjulte gruppen? Har prøvd å sende meld til brukeren drømmeren utifra hva som står på selve innlegget, men nå har det gått snart 3 uker uten respons og jeg vet ikke helt hvor/ hvem jeg skal kontakte for å komme noen vei..

Skriver her siden dette er det nyeste innlegget på Mai 2020. (Jeg turde ikke å poste i innlegget som handlet om informasjon om skjulte gruppe for jeg tenker at ingen vil få med seg posten min)
 
Her varierer det veldig, da vi ikke har noen faste rutiner enda. Han kan sove i alt fra 30 min til 4 timer når han har dupp på dagtid, og har som regel 2 stk for dagen. Han har ikke pleid å sovne før 00-01, men de siste dagene har jeg prøvd å legge rundt 20. Han sover da 3-4 timer før han våkner for mat, ca 2 ganger om natten. Så kan han sove helt til 11, om jeg er heldig
Glemte å nevne at det varierer mellom byssing og amming til søvn, og på natten sovner han ved amming i min seng. Har heller ikke noe rutiner før legging, utenom å skifte bleie og ta på pysj. Han får et bad om han trenger det.
 
Sniker fra juni. Her har vi overraskende nok allerede kommet inn i en god kveldsrutine til tross for at jenta er 9 uker. For 1 mnd siden, merket jeg at hun begynte å bli velsig trøtt rundt kl 19. Dermed tar vi på pysj rundt kl 1830. Bader ca 2-3 ganger i uken. Når klokken er 1845, går vi på soverommet og ammer. Etter ammingen legger jeg jenta i babynestet som ligger i sprinkelsengen, der hun stort sett sovner ila 5 min.
Noen ganger må jeg inn ila kvelden og putte smokk. Hun bruker da å sove fra 19 til rundt kl 01-02 før hun skal ammes. Deretter sover hun ofte til rundt kl 05, og da blir nattens siste måltid inntatt. Etter dette måltidet sover hun videre til rundt kl 07-08 :) Ganske hærlig at de fleste kvelder/netter er like for tiden!
 
Jeg sporer helt av på hva denne tråden handler om, men har et lite spm om hvordan jeg kommer inn i den skjulte gruppen? Har prøvd å sende meld til brukeren drømmeren utifra hva som står på selve innlegget, men nå har det gått snart 3 uker uten respons og jeg vet ikke helt hvor/ hvem jeg skal kontakte for å komme noen vei..

Skriver her siden dette er det nyeste innlegget på Mai 2020. (Jeg turde ikke å poste i innlegget som handlet om informasjon om skjulte gruppe for jeg tenker at ingen vil få med seg posten min)
Jeg tipper drømmeren er på ferie. Kanskje ta kontakt med en administrator?
 
Vi ligger i sengen og synger/hører på musikk fra ca. 18.00 -18.30. dette pleier å roe han ned. Så bader vi han, tar vitaminer og på med pysj. Her har vi dempet belysning.
Til sist er det inn på soverommet for amming og to nattasanger før jeg legger han i sengen sin. Her pleier vi å ha på hvit støy i tillegg.
Dette pleier å funke ganske fint. Han våkner ca. 3/4 ganger i løpet av natten for pupp før vi står opp ca. 07.30.
 
Legger meg sammen med han ca kl 23. Før det er han i stua med oss. Demper lyset så det blir «kveld».

bader ca 2 ganger i uka.


Han våkner som regel for pupp i 3-4 tiden, 7 tiden, så er han klar for å stå opp i 9 tiden.


4. Barnet nå, jeg stresser ikke med rutiner , de forandres stadig vekk det første året.
 
Last edited:
Takk for alle svarene deres! Fint og lærerikt å lese hvordan andre har og gjør det da dette er mitt første barn :) Mye nytt og man prøver og feiler stadig.
 
Jeg legger henne når hun begynner å bli trøtt. Mellom 21:00-22:00. Da får hun ny bleie og pysj. Siste flaska får hun kl 20:30-21:30 ca.

men ser mange gir tran på kvelden, kanskje jeg skal starte med det. Fungerer det bedre? Gir dere bare i sprøyte eller med melk også? For dere den vanlige møllers?
 
Jeg synes tran om kvelden funker bra for oss. Det er mindre gulp da. Og hvis det gulpes, er det på pysjen som vaskes på 60 grader.
Så slipper vi tranlukt på de fine klærene hans om dagen.
Jeg plages ikke av lukten, men er helt ok å slippe å dunste tran hele dagen pga gulp.
 
Back
Topp