Hvordan er deres budsjett?

Familielykke

Betatt av forumet
2023!

Hvordan er det for deg og din familie?

Jeg lurer på:
Hvilke bosituasjon (enebolig, rekkehus, leilighet)?
Hva betaler dere i måneder i husleie/ fellesutgifter, boliglån?
Hva regner dere av mat, strøm og barnehage/SFO?

Hvor mye sparer dere og hvilke økonomisk fleksibilitet er dere i ?

Vi er på utkikk etter noe nytt og regner på det ene og det andre og kommer frem til at vi maks kan ha 21-22 000 i lån i mnd, men strever med å finne boliger i området som gir nok areal og som da ikke må renoveres/moderniseres i større grad. Så er nysgjerrig på hvilke økonomi andre har og hvordan en løsning kan se ut!

:happy:

Last edited:
Vi tjener til sammen ca 1,4 millioner (brutto).
Bor i enebolig med utleiedel.
Leier ut deler av sokkelen for 9000,-/mnd. Denne inntekten er skattefri.

Huslånet er på ca 4,4 mill nå. Betaler med nåværende rente 23600,-/mnd.
Har i tillegg flottet oss med ny bil og betaler 6500,- på billånet.

Begge har studielån på hhv 1500,- og 2000,- (dekkes fra personlige konti)

Full plass SFO (men betaler bare for 50%, førsteklassing) er ca 2000,-/mnd

Barnehageplass: 3400,-

Vi har felleskontoer for mat, regninger.

Sparer 1000,-/mnd pr barn, 75% i fond og 25% på høyrente.

Fritidsaktiviteter for eldstemann: 1000,-/mnd (to aktiviteteter).

Setter av 40000,- fast til regninger, men billånet tar jeg fra min konto.
Strøm er alt fra 500-5000,-/mnd
TV-intenett-streaming: 1800,-

Setter av 14000,- til mat/klær til barna og hunden/div husholdningprodukt.
Bruker også denne kontoen om vi spiser ute hele fam.

Min inntekt varierer noe mer enn samboers og jeg tjener pr nå litt mer, så jeg dytter inn litt ekstra på regningskontoen innimellom når det trenge eller jeg får ekstra mye utbetalt. Regningskontoen er litt underdimensjonert, typisk når kommunale avgifter kommer (som er blitt dyyyrt).

De 9000,- fra utleie går til egen konto. Denne tas det litt fra om f eks vaskemaskinen ryker osv, ellers er den sparing/buffer og til vedlikehold av egen bolig og utleiedel.
Har tatt fra denne f eks til innskudd på nybil.

Opplever at vi har en ganske “vanlig” inntekt i vår krets. Får til det vi vil/trenger, men reiser sjelden på utanlandsferier og slikt.
Er ganske prisbevisst i mathandlingen og prøver å unngå halvfabrikata (både fordi jeg liker å lage mat og pga pris).
Er sjelden ute og spiser/drikker med venner, men tenker ikke veldig på økonomi de få gangene det skjer.
Om vi må knipe inn på noe så blir det å spare mindre til barna f eks, kjøpe mindre fancy teknologi, spise mindre ute, ++

Last edited:
2023!

Jeg lurer på:

Vi er på utkikk etter noe nytt og regner på det ene og det andre og kommer frem til at vi maks kan ha 21-22 000 i lån i mnd, men strever med å finne boliger i området som gir nok areal og som da ikke må renoveres/moderniseres i større grad. Så er nysgjerrig på hvilke økonomi andre har og hvordan en løsning kan se ut!

Vi tjener mellom 2-2,4 mill i året (mannen min er styrmann på fiskebåt). Vi har 100% fellesøkonomi.
Boliglånet vårt er på 3,6 mill (takst på huset er 5,6 så vi har betalt ned en del, pluss at vi har pusset opp MYE selv og dermed fått opp taksten/tatt opp mindre lån). Vi har i tillegg 2 utleiedeler i huset, så tar inn 12500 skattefritt hver mnd. Vi betaler 20.000 ish i mnd på lånet.

Vi har ca 50.000 i fast utgifter hver mnd ink mat.

Vi har inn ca 100.000 hver mnd, pluss at mannen får oppgjør 1 gang i året på mellom 4-500.000. Vi sparer ganske mye hver mnd, målet er å være gjeldsfri og pensjonist innen vi er 55 :p
Sparer barnetrygden til barna, pluss 1000,- til hver i fond hver mnd.

Vi er en familie på 4. Med Lån, Studielån, Boliglån, Forbruk, forsikringer, bhg - altså alt vi bruker penger på i måneden ligger vi på rundt 40 000kr ut hver måned. Da er det litt overslag på variable utgifter. Ikke hver måned vi kjøper dyre ting som nye sko eller slik til ungene.
Vi har ikke mulighet til å spare til barna månedlig per nå, barnetrygden brukes til mat og evt utstyr til barna.

Samlet årsinntekt har vært rundt 560 000kr totalt for oss de siste årene. Et par hakk ned fra eksemplene over kan man si, hehe.

Målet vårt er at jeg Ila dette året får mer jobb og inntekt, men tipper vi nok ikke overstiger 900 000kr med det første fordi vi har valgt andre typer jobber enn de som det hives mye penger i :hilarious: vi har 5 års utdannelse begge to, og trives veldig godt med yrkene våre da :)

Vi kjøpte nylig egen bolig, og er endelig ute av det jævlig leiemarkedet hvor du hiver skattefrie penger inn i andres boliglån hver måned. Vi leide heldigvis av et utleiefirma som tok minstepris av markedspris (selv om markedspris etter min mening er for høy), og det genererer arbeidsplasser, vi hadde vaktmestertjenester i husleia så det kom alltid fagfolk raskt og ordna hvis noe ikke var i orden, så sånn sett føltes det bittelitt mer ok å leie. Boliglånet vårt nå er på 2,3 mill. Vi bor på 68kvm med to barn. Vi har 3 soverom og ønsker oss ikke større bolig i fremtida. :) Og den månedlige summen vi betaler i lån er akkurat den samme som vi betalte i husleie :hilarious:

Last edited:
Vi har en inntekt på rundt 1,3 millioner (brutto). De faste utgiftene (huslån, husleie, forsikringer, barnehage, strøm, TV/Internett, sparing og idrettsklubb) ligger mellom 38 000 og 40 000. I tillegg kommer eventuelt busskort samt drivstoff. Kan hende jeg glemmer noe.

Jeg merker at prisene på mat og andre forbruksvarer har gått opp. Det er viktig for meg å handle økologisk og mest mulig miljøvennlig, men det blir jaggu ikke mye igjen på kontoen mot slutten av måneden... I det siste har jeg faktisk gått i minus! Jeg vet at jeg kan spare mye på å kjøpe ikke-økologiske varer, men det sitter langt inne. Når jeg først har begynt å gi barna mine den maten og de produktene, så vil jeg også fortsette med det så lenge jeg klarer.

Vi kjøper generelt lite nye klær (mest arv), og sko anskaffes kun når barna har vokst ut av det. Pusser bare opp det vi , og det tar vi litt etter litt. Driter i at tapeten er stygg, liksom. "Moropengene" går til å spise og drikke ute, så der kan vi spare en del. Har også brukt en del på hage, men den er liten og har snart ikke plass til mer, så der stopper det av seg selv. Ellers gjør vi ikke så mye som koster penger. Prøver å spare mest mulig slik at vi slipper å ta opp lån dersom noe skulle skje med hus eller bil. Gruer meg til å kjøpe ny bil når tredjemann eventuelt kommer...

2023!

Jeg lurer på:

Kan svare helt konkret på spørsmålene dine også :)

Leilighet, eier denne selv. 3 soverom, har 2 barn.

Hva betaler dere i måneder i husleie/
fellesutgifter, boliglån?
Lån: 11 000kr
Felleskostnader/leie: 4500kr
Studielån x2: 5000kr

Barnehage 2 barn: 5500kr
Mat: 8000kr (er målet, har ikke helt kontroll over den posten så tror vi fort havner over)
Strøm: Har akkurat flyttet, så vi har ikke full oversikt for hele året, men siste regning var på 500kr

Vi har ikke mulighet til å spare så veldig mye, ganske middels fleksibilitet per nå, men vet at det vil endre seg i løpet av noen år :)
Vi ønsker bevisst ikke å kjøpe oss oppover i fremtiden, men heller holde forbruket nede, minimere antall ting vi kjøper og få en mer mini minimalistisk livsstil enn vi kanskje har hatt. Tanken er da at vi kan bli gjeldsfrie, og ha enda større økonomisk frihet til reiser. Eller jobbe mindre enn 100% hvis vi ønsker det. Tror nok ikke jeg passer til å pensjonere meg tidlig, men det er jo forksjell på hvor utslitt en blir av 50% jobb kontra 100% også.

Back
Topp