Hvordan er dagen med baby?

NasseNøff2014

VenterJente2014
Sniker meg litt inn her, hvor jeg egentlig hadde termin i juni, men fødet i mai :)

Lurte på når dere nybakte mammaer står opp onsdagen med ei baby hjemme, og når dere legger dere?

Har dere starta noe rutiner for den babyen? Og evt når starta dere?

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi har i grunn ikke noe rutine. Hver 2-3 time er det mating, og så prøver vi å få gjort litt innimellom de tidene :p
Legger oss 00-01 ca og har for det meste stått opp rundt 9-ich. Da mater vi i sengen på natten. Men hender jeg og baby sovner på sofaen sammen på dagen og. Eneste "rutinen" må være at vi tar på nattdrakt og steller seg litt før han legger seg :-)

Her begynner dagen mellom 6 og 6.30. Da er hun våken 1-2 timer før hun sover igjen, og vi pleier kjøre brødrene i bhg når snuppa vil sove.

Mating ca hver 2-3 time. Hun bruker å sove mye på dagtid og spiser innimellom soving. Hun legger seg mellom 19 og 20. På natten får hun mat 2-3 ganger!

Ellers så er det vel ganske vanlig å komme inn i en fast rytme når babyene er noen mnd!

Lite rutiner her enda :) Tror også at jeg har litt lite melk for vi har hyppige økedøgn. På kvelden har fast rituale på stellebordet, da er det litt ekstra kos og vasking. Legger oss 00-01-tiden og vi står opp ca 08. En mating eller to i løpet av natten.

Mating ca hver tredje time og hun sover stort sett hele tiden ellers. Men nå har jeg en junibaby som skulle vært maibaby. Kun 6 dager gammel. Hun spiser to ganger ila natten (22-8).

Vi koser masse når de andre er i bhg/skole, viktig for meg med mye kroppskontakt og hun blitt så rolig av det :hjerter:

Nå sover hun ennå og det er over tre timer siden mating.

Advarsel! Telefontasting, kan forekomme skrivefeil.

Godt å lese at jeg ikke er den eneste uten rutine på babyen! :-p
Her er det stelling av baby rundt 19-20.00, er den eneste rutinen. Vi pleier å stå opp rundt kl 10.00 :-) Amming ca 2 ganger i løpet av natten, men vi samsover så er ikke mye jeg legger merke til det :-p eneste er litt mageknip etter hvert måltid pga mye luft.. resten av dagen har jeg henne i armene og ikke får gjort noen ting!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Hun sov mye i begynnelsen, men det er ikke mye av det lenger nå utenom noen små-dupper + lenger om natta. Hun er 8 uker i dag.

Det er ikke all verdens rutiner om dagen ennå, for hun spiser så forskjellig fra dag til dag. Men vanligvis står vi opp i 9 tiden for litt lek og sang og smiling, så er det mat, skift, skriking pga vond nakke og smådupper om hverandre. Så er det utrøstelig hylgrining fra kl 16.30 som vi bare må holde ut til hun roer seg og sovner litt, så når hun våkner igjen kan vi begynne med kveldsrutinene som fungerer:

Mating fra begge bryst, så skifting og stell, evt et lite bad om hun ikke er for trøtt og grinete, på med pysj, et lite måltid til, så er det soving i vugga med smokken i fra 18-19 tiden. Da sover hun i 4 timer i strekk. Så er det nytt måltid til hun sovner, 3-4 timer etter er det ny mating, så våkner hun i 5-6 tiden for å spise og vil ikke sove igjen før etter 2 timer...

På en måte går dagene saaakte, det er det samme om og om igjen; amming, bleie, sove, repeter.
På en måte går tia himla fort. Du innser at du har gjort det samme om og om igjen, og plutselig er det gått fire uker, og babyen har vokst ut av de minste klærne :(

Vi har en semi-rutine. Amming og mme 23-2400, amming 03-0400, 07-0800, og deretter ca hver andre time. Hvis han sover tre-fire timer på dagen blir det lett forskjøvet.

Her prøver vi har kveldsstall og natt for snuppa mellom 19 og 21, litt avhengig av når gubben er hjemme fra jobb og vi får spist middag, og om vi er på besøk hos noen. Hvis det drøyer i tid og hun ikke vil sove så blir jeg værende på soverommet og bare er der, det er nok for at hun sovner etterhvert, og det plager ikke meg, har en alt for spennende bok :D
Ellers er det mat i ca 1 tiden, mellom 4 og 5 en gang, og så igjen mellom 7 og 8. Da er som oftest jeg så våken at jeg ikke får sove igjen, så da er det morgen. Men jeg pleier å legge meg og sovne mellom 22 og 23.30, hvis ikke er jeg så trøtt at jeg sovner omtrent stående.

Her er lille prinsen 2 uker gammel, har noenlunde rutine på kveld og natt. Tror han er en som er glad i rutiner, for det er vel mer han som har laget de, enn at jeg har gjort det. Etter kveldsstell og siste måltid i 20-20.30 tiden legger jeg han i sengen ca kl 21, da sover han til ca 03.00 +/- og sover videre etter amming til ca 7 eller 8. Første uken var det 23/24 -> 05.00 -> 09.30.. På dagen er det også så å si rutiner, men det spørs litt hva vi tar oss til. Han sover som regel fra 11-15, og formiddag og ettermiddag henger han som regel i puppen..

Her står vi opp rundy halv 11 etter korte mating økter hver time siden 6 tiden. spiser frokost og steller oss for dagen. triller en tur og prøver å få in en lur til når vi kommer hjem. rundt middags tid så lekes det med pappa mens jeg slapper av litt. så stelles han for kvelden rundt 21 og sovner mellom 22-01.

Her er det ikke så mye rutine enda :P Men det går som regel alt fra 2.5 timer te 4 timer mellom måltidene :) Legging er null niks rutine på dessverre :( Men på natten (alt fra kl 12) så sovner han like fort igjen når vi legger han i sengen sin når vi også legger oss :) Og vi står opp når han skal ha våkentid etter stell på morningen :) Er som regel bare 1 stell på natten, så står egentlig opp alt mellon 6 og 9 på morningen :)

♥Lille prinsen 17/4-14♥

Eneste "rutinen" vi har her, er mat ca hver 3 time og kveldsstell i 7-8 tiden, gjerne med bad.. Lille er så varm av seg og i denne varmen så blir hun så svett og trenger en real runde i badebalja :) hun elsker å bade! Så er det flaske og gjerne en del byssing før hun roer seg og sovner.. Men når hun først har sovnet, så er det natta.. Så er det mat i 3-4 tiden, og igjen 7-9 tiden.. På dagen føler jeg alt er litt kaos, siden hun har blitt mer urolig og sover dårligere... Blir mange korte lurer og gjerne en litt lenger på ettermiddagen...

Her innførte vi rutiner da baby var 3 uker. Mest for vår egen del, da vi er rutine mennesker begge to.

Mat får hun når hun spørr, så henger meg ikke opp i hver 3time osv. Hun sier ifra når hun vil ha mat , og styrer dette helt fint selv.

Vi bader og tar på pysj ved 19 tiden, og etter dette er det våkentid med trening på matte, sitte i vippestolen og masse kos før hun får mat kl 21:30 ca. Kl 22-22:30 legger vi henne og da sover hun til 04 ca.
Vi står opp ved 08-09 tiden og da er det mating før hun sitter en halv time i vippestol på badet med meg, mens jeg dusjet og ordner meg for dagen.
Så er det ut på trilletur med hundene.
Hun blir liggende i vognen å sove når vi kommer hjem og så går det slag i slag til vi igjen steller henne for kvelden.

Her våkner hun i 6-7 tiden og vil stå opp. Dagen avhenger litt av hvordan hun er, gråtete eller søvnig. På kvelden så legger vi oss mellom 10-12, jeg har meg en lur et par timer før. Hun liker å amme hver andre time om natten, men sover nå godt i mellom, heldigvis! Var veldig slitsomt før den tiden!

Snuppa er i dag ti dager gammel.

Vi våkner alt fra 7 (hvis mannen er borte og jeg skal få barn på skole/bhg) til 8.30. Noen ganger står jeg opp litt før henne og tar min dusj og mitt stell da. Hvis ikke skjer det etter hennes stell og hun ligger på stellematten på gulvet.

Et kort morgenstell hvor jeg gjerne spyler henne fra navlen og ned etter nattens leveringer og kler på henne.

Morgenpupp gis som regel etter stellet, noen ganger før.

Ellers går dagen stort sett i å sove for hennes del. Har flere laaaange dupper på mellom 2 og 4 timer. Hun våkner da veldig sulten, dog er hun fæl til å sovne ved brystet. Deler opp ammingen med et bleieskift og raping. Hun mates ca hver tredje time. Noen ganger sjeldnere og noen ganger oftere.

Hun sovner på brystet mitt eller mannens etter at de to andre er lagt rundt kl 20. Der sover hun mer eller mindre til jeg legger meg kl 22.30-23. Da får hun mat nede, deretter bærer det opp for kveldsstell og siste amming i sengen. Vi samsover, så vi sovner kjapt begge to.

Om natten spiser hun 1-2 ganger frem til morgenen starter igjen.

Vi hat som dere ser ikke veldig til rutiner, det tar vi igjen over sommeren eller om hun presser det frem selv før. Hun er er bedagelig lite vesen og vi nyter hennes enkelhet.

Vi bader ikke daglig, tipper det blir 1-2 ganger pr uke. Hun er ingen gulpebaby.

Back
Topp