Hvordan er 3 (snart 4) åringen???

*Gullungene*

Forumet er livet
Hvordan er deres små, sånn til daglig...???
Snuppa er flink til å leke (men skal ofte være den som bestemmer leken)
Ellers er hun meget aktiv og mototisk av seg [:)]
Hun er og hjelpsom og medlidnede (stort sett)
...men det er en ting som til tider "bekymrer" meg litt.
Hun har et ENORMT temperament [:@]
Nå skal ikke jeg si at det er på grunn av det ene eller det andre,
men jeg ser at hun skjelden snakker til noen, dersom hun er uening,
hun blir bare SINT på tverten. (Jeg lurer selvfølgelig på om dette kan ha
en sammenheng med sent utviket språk, om det kan være hennes
måte å si i fra på??) Og så er det dette med søvn. Jeg er OVERBEVIST
om at hun får for lite søvn. Og det handler ikke om at vi legger henne
for sent, for vi legger henne mellom 19 og 20 (før det er det null sjans
for at hun sovner). Anyway, hun våkner ofte opp om natten (kommer inn til oss),
og dersom lillebror (som sover godt) våkner tidlig om morgenen, så får ikke
hun sove igjen. Lillebror legger seg 18.30/19.00, og sover fortsatt på dagen.
Prøver å få lillesnuppa til å hvile på dagtid, men det har hun ikke ro til.

Hvordan er det hjemme hos dere???

IKKE QOUTE!!!!!!!!

Gustav har en tendens til å "lukke" når ting går ham imot. Han legger armene i kors over brystet og ser ned og er ikke tilgjengelig for konversasjon. Ellers han han hyle frustrert over et eller annet han vil. Så vi jobber målrettet mot at han skal kommunisere sin vilje og sine følelser med ord.

Ellers er han en glad gutt med masse energi. Han leker veldig fint med andre barn. Men prøver å ta styring hvis det er jevnaldrende eller yngre han leker med.

Han snakker med alle ting. Dyr, leker osv. Litt artig det.

Han er glad i sin lillebror men er drilsk og tøyer grenser.

Og så er han konservativ i klessmaken. Har veldig betemte meninger om at han IKKE vil prøve noe nytt!

ORIGINAL: Olive76

Gustav har en tendens til å "lukke" når ting går ham imot. Han legger armene i kors over brystet og ser ned og er ikke tilgjengelig for konversasjon. Ellers han han hyle frustrert over et eller annet han vil. Så vi jobber målrettet mot at han skal kommunisere sin vilje og sine følelser med ord.

Ellers er han en glad gutt med masse energi. Han leker veldig fint med andre barn. Men prøver å ta styring hvis det er jevnaldrende eller yngre han leker med.

Han snakker med alle ting. Dyr, leker osv. Litt artig det.

Han er glad i sin lillebror men er drilsk og tøyer grenser.

Og så er han konservativ i klessmaken. Har veldig betemte meninger om at han IKKE vil prøve noe nytt!

Hehe, mye likt her.
Nora snakker og med alt, og har gjerne små
"skusespill".
Men så har hun det med at hun gjerne skal
prøve å dirigere oss voksne.
"Gjør sånn, eller sånn" osv...
Og så hermer hun VEEELDIG etter meg!
(..jeg er nok den av foreldrene som er mest bestemt)

"Mamma, 1-2-3"!!!!!

Solveig snakker mye og bra! Hun har et godt ordforåd og kommer med egne uttrykk! Det siste er "skjevegrill"= brødrister![8D] Hun er veldig sårbar og kan fort bli et usynlig barn. Hun sier ikke alltid i fra dersom hun er lei seg! Stoler ikke på alle voksne, bare de nærmeste. Solveig liker å være sjef i leken. Så noen konfliker kommer nok av den grunn. Hun elsker Aslak! Og vil gjerne leke med han! Blir frustrert når han ikke skjønner lekesignalene og regler.

Når det gjelder klær så liker hun å pynte seg! Hun kan fort skifte klær flere ganger om dagen dersom vi ikke følger med. Det er nytteløst å legge frem klær kvelden før da dette ikke stemmer med humøret dagen etter! [:D] Solveig er en morgenfugl og liker at ting skjer i faste rutiner! Hun imiterer andre voksne. Vi kan fort se hvem hun etterligner! Gjerne voksne i barnehagen. Det kjekkeste er å få en kulepenn og skriveblokk. Da noterer hun viktige ting og teller om alle er tilstede!

I det siste har hun begynt å snakke med babystemme! Det tror vi skyldes Aslak sine plager og den oppmerksomheten han får for det! Hun tar fort etter negativ adferd hos andre barn! Utrolig irriterende da hun er veldig høflig og snill! Empatien er enorm hos henne! Noen ganger på grensen til det negative!

ORIGINAL: Actrine

Solveig snakker mye og bra! Hun har et godt ordforåd og kommer med egne uttrykk! Det siste er "skjevegrill"= brødrister![8D] Hun er veldig sårbar og kan fort bli et usynlig barn. Hun sier ikke alltid i fra dersom hun er lei seg! Stoler ikke på alle voksne, bare de nærmeste. Solveig liker å være sjef i leken. Så noen konfliker kommer nok av den grunn. Hun elsker Aslak! Og vil gjerne leke med han! Blir frustrert når han ikke skjønner lekesignalene og regler.

Når det gjelder klær så liker hun å pynte seg! Hun kan fort skifte klær flere ganger om dagen dersom vi ikke følger med. Det er nytteløst å legge frem klær kvelden før da dette ikke stemmer med humøret dagen etter! [:D] Solveig er en morgenfugl og liker at ting skjer i faste rutiner! Hun imiterer andre voksne. Vi kan fort se hvem hun etterligner! Gjerne voksne i barnehagen. Det kjekkeste er å få en kulepenn og skriveblokk. Da noterer hun viktige ting og teller om alle er tilstede!

I det siste har hun begynt å snakke med babystemme! Det tror vi skyldes Aslak sine plager og den oppmerksomheten han får for det! Hun tar fort etter negativ adferd hos andre barn! Utrolig irriterende da hun er veldig høflig og snill! Empatien er enorm hos henne! Noen ganger på grensen til det negative!

Nora har og begynt å snakke med babystemme i det siste.
Og blyant + skrivebok er THE BEST!!! Da leker hun at hun jobber i restaurant,
spør hva skal bestille osv :) hehe.. moro!!
Hun og Fillip leker og massse sammen (men ikke alltid lillebror gjør som hun har tenkt, og da
blir det gjerne litt [:@][8D].
Pynte seg ja, you name it!!!
"Mamma, jeg være prinsesse"
Og da er det på med prinsessekjolen, og helst skal vi sitte i sofaen for å se henne danse.

hehe så herlig!!

Solveig har fått seg "glokk glokk"-sko!! Høyhælte prinsessesko!! Så populært at rampete lillebror stikker av med dem! [:D]

ORIGINAL: Actrine

hehe så herlig!!

Solveig har fått seg "glokk glokk"-sko!! Høyhælte prinsessesko!! Så populært at rampete lillebror stikker av med dem! [:D]

Haha...Nora fikk sånne sammen med en prinsessekjole til jul.
Nå har hun gått så mye i de at de har blitt ødelagte [8D]

Solveig sine er også ødelagte.. flaks at hun har to par! Et rosa og et rødt par hihi

Johanna er en skravlebøtte som kan snakke uavbrutt fra hun våkner til hun sovner igjen... noe hun gjør alt for sent for tiden, hun legges til vanlig tid, men styrer med diverse på rommet sitt (og ute på badet og i gangen) til nærmere ni om kveldene (altså halvannen time etter legging). Hun er stormforelsket i lillebroren, men klarer ikke å lese signalene hans og blir fort for nærgående og hardhendt for han. Hun har meget selektiv hørsel for tiden, og lukker ørene for hva vi voksne sier til tider - spesielt meg. Hun er en forhandler - ingenting er ja eller nei, her skal alt diskuteres, og hun argumenterer godt. Hun driver stadig med rollespill og jeg og pappaen (og lillebror og kattene) tildeles roller og scenarier som vi skal leve i - ikke uvanlig at hun sier "god natt Boots" til meg. Favorittsysler ved siden av rollespill er tegning - og så elsker hun tv og film. 

Kjenner i grunn jeg blir litt mer beroliget av å lese det dere skriver :)

Back
Topp