Hvordan deler dere permisjonen?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Kristine
  • Opprettet Opprettet
M

Moderator Kristine

Guest
Har dere pratet om hvordan dere skal dele permisjonen?

Her skal jeg ha mine uker + hele fellesperioden, mens far skal ha kun sine uker. Far skal ha sine uker "midt i" fellesperioden, slik at jeg skal ha ulønnet permisjon de 10 ukene far har pappapermisjon før min permisjon fortsetter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Jeg tar all permisjon, mannen er selvstendig næringsdrivende, han kan ta fri sammen med meg eller uten meg slik det passer oss :)

Sent from my iPhone using BV Forum

Her skal dag kun ha sine uker, ikke noe av fellesukene!

Jeg skal ha mine + fellesukene. Det er vedtatt at far sine uker går fra 12 til 10 ikke sant?
Og jeg vurderer å jobbe en lørdag i mnd etter 3-4 mnd. Man må ikke søke gradert da? Man kan bare si fra når jeg skal jobbe til nav? Eller? Noen som vet?

Pappan tar kun sine uker pga jobben. Vanskelig for han å ta lang tid sammenhengende.

Her har mannen ytret ønske om en del av fellesperioden, men pga hektisk jobb er det usikkert hvor mye det blir. Må nok begynne å se på den kabalen snart :)

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Jeg skal ha mine + fellesukene. Det er vedtatt at far sine uker går fra 12 til 10 ikke sant?
Og jeg vurderer å jobbe en lørdag i mnd etter 3-4 mnd. Man må ikke søke gradert da? Man kan bare si fra når jeg skal jobbe til nav? Eller? Noen som vet?

Går vel faktisk fra 14 uker til 10 uker i dag! En må søke om å jobbe gradert, tror ikke du trenger å søke om det når du søker foreldrepenger men at du kan gjøre det i ettertid, men ikke heilt sikker...

Her skal pappaen ha 10 uker, men kommer til å ta de gradert slik at han jobber 50 %. Jeg jobber de dagene han er hjemme. :) det er mest økonomisk for oss å gjøre det sånn.

Sent from my HTC One using BV Forum mobile app

Jeg skal være hjemme til september tror vi, jeg er student og har ikke noe opparbeidet foreldrepenger, så derfor får far 40uker. Han skal ta de ut sammen med ferie slik at han blir hjemme nesten 1 år, fra september til vi har barnehageplass i august :)

To gutteklumper født 08&13 og lillelillebror termin 01.12.14 ❤️

Ser det står på NAV.no at saksbehandlingstiden i forhold til foreldrepenger er ca seks uker.

Men er det noen frist for når tid en må søke i forhold til termindato??

Pappaen får ikke permisjon fordi jeg er student ;/

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Pappaen får ikke permisjon fordi jeg er student ;/

Jo hvis han har tjent opp retten til foreldrepenger så har dere jo fellesperioden, akkurat fedrekvoten faller gjerne bort, men han kan jo ha permisjon :)

Min mann skal ta 40 uker, jeg er hjemme frem til september, og da utsetter han sin periode til etter det!

Jo hvis han har tjent opp retten til foreldrepenger så har dere jo fellesperioden, akkurat fedrekvoten faller gjerne bort, men han kan jo ha permisjon :)

Men han får ingen rett på det når jeg aldri har jobbet og skal være i permisjon lenge. Var slik med storebror også. Nav som fortalte oss dette.

Sambo skal ha 12 uker, jeg skal ha 37 uker med 100% lønn og deretter 10 uker uten lønn.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

Men han får ingen rett på det når jeg aldri har jobbet og skal være i permisjon lenge. Var slik med storebror også. Nav som fortalte oss dette.

Jeg jobber heller ikke. Slik vi gjør det, er at jeg får foreldrestipendet, da er man ikke nødt til å stå på eksamen. Det får man i 44uker. Jeg velger da å ikke ta permisjon fra utdanningen, pga NAV stiller krav til at jeg skal være i "aktivitet" for at far skal få utsette sin periode. Men jeg stiller ikke til forelesninger eller eksamen, så har jo permisjon !

Gjorde det nettopp med nummer 2 og det lønnet seg jo helt klart økonomisk, noe det kommer til å gjøre med nr 3 også, når samboer tar ut sin permisjon når foreldrestipendet går ut! :) han må forresten ta ut 6 uker etter mine obligatoriske 9uker.. Men de tar han gradert(1dag i uken), så det har ikke noe å si på foreldrestipendet.

Slik vi gjør det, er at jeg får foreldrestipendet, da er man ikke nødt til å stå på eksamen. Det får man i 44uker. Jeg velger da å ikke ta permisjon fra utdanningen, pga NAV stiller krav til at jeg skal være i "aktivitet" for at far skal få utsette sin periode. Men jeg stiller ikke til forelesninger eller eksamen, så har jo permisjon !

Gjorde det nettopp med nummer 2 og det lønnet seg jo helt klart økonomisk, noe det også kommer til å gjøre med nr 3 også, når samboer tar ut sin permisjon når foreldrestipendet går ut!

En slik permisjonsløsning har aldri blitt nevnt her ;/

En slik permisjonsløsning har aldri blitt nevnt her ;/

Vi leste mye for å forstå, de gjør det veldig vanskelig. Hadde mange lange telefonsamtaler og mailer frem og tilbake med NAV.. Men alt vi har gjort er jo helt lovlig :)

Jeg tar all permisjon, mannen er selvstendig næringsdrivende, han kan ta fri sammen med meg eller uten meg slik det passer oss :)

Søker du da om å få overført hans uker til deg?

Mannen min er også selvstendig næringsdrivende (bonde), og har ikke mulighet til å ta 10 uker fri. Det vi gjorde sist var at jeg tok hele fellesperioden, + hadde ulønnet permisjon mens han hadde sine uker. Dvs han fikk penger fra nav, men hadde jo ikke mulighet til å ha fri, så jeg var hjemme med mini.
Søkte om å få overført fedrekvoten til meg, men fikk avslag.

Her blir mannen å ta sine 10 uker og ikke noe mer :)

Back
Topp