Hvordan bruke brystpumpen?

Plutti89

Plutti89
Jeg sliter med å pumpe meg.. Får bare ut noen dråper med pumpen.. Har en håndholdt pumpe.. Men virker ikke som om den suger godt nok til at det skal komme ut noe melk.. Eller må jeg være melksprengt for å få ut noe?
Hjelp?
Jeg ønsker å gå,over på mme, da lille sliter med mage ondt og knip utta melken min, men jeg er så redd for brystbettennelse hvis jeg ikke får pumpet ut melken...

Det viktigste er å slappe av i skuldrene. Ikke stresse, evt ha baby i fanget for å få utdrivningsrefleksene i gang.

Prøv varme omslag eller dusj først. Du kan evt. kjøpe Syntocinon nesespray som hjelper utdrivningen. Elektrisk pumpe er lettere :) Brystbetennelse anbefales ikke, så unngå sprengt bryst!!

Om det er bare for å lette på trykket kan kanskje håndmelking være en ide? Jeg ble ikke venn med pumpa med forrige til tross for elektrisk pumpe og nesespray. Jeg syntes det var veldig ubehagelig og det kom lite melk. Nå nektet han å ta flaska også da, så da var det jo ikke så mye vits i å styre med det heller. Denne gangen har jeg kun prøvd en gang da sprengen var som verst, men kom knapt noen dråper. Med håndmelking sto imidlertid spruten.... Så har rett og slett konkludert med at pumping ikke er for meg.... :-p

Kan du ha for stort/for lite brystskjold? Til min manuelle (Medela) kan du få flere størrelser avhengig av hvor stor brystknoppen er..
Anbefaler å kontakte helsestasjonen og snakke med ammeveileder dersom du sliter, vi fikk kjempegod hjelp her iallefall :) evt finnes det kanskje noen veiledende video på nett/hos produsenten?

Tar pumpen skikkelig tak da?

Dersom du skal over på mme er det bare å slutte pumping, og binde opp puppene med et stramt sjal i noen dager. Du vil nok få litt spreng første og andre døgnet, så går det over.

Tar pumpen skikkelig tak da?

Dersom du skal over på mme er det bare å slutte pumping, og binde opp puppene med et stramt sjal i noen dager. Du vil nok få litt spreng første og andre døgnet, så går det over.

Man bør pumpe vekk akkurat den verste sprengen...ellers kan man fort få betennelse. Jeg kutta ut for nesten ei uke siden, men sjøl med stram sportsbh og stramt sjal får jeg fortsatt spreng og klumper...men...blitt mye bedre siste to dagene :)

her elektrisk pumpe. Den pumper på en måte de første 2 minuttene for å starte utdrivingen, og så roligere men hardere etterpå. Viktig at brystknoppen er midt i åpning for å ikke bli sår lærte jeg på sykehuset

Takk for gode svar alle sammen :)
Håndmelking fungerer ikke på meg da jeg kun får ut noen dråper melk da også..
Men skal på helsestasjon imorgen, så får snakke med helsesøster da :)

Man bør pumpe vekk akkurat den verste sprengen...ellers kan man fort få betennelse. Jeg kutta ut for nesten ei uke siden, men sjøl med stram sportsbh og stramt sjal får jeg fortsatt spreng og klumper...men...blitt mye bedre siste to dagene :)

Måtte slutte selv, etter en uke med amming og tette melkekjertler. Dette var det jeg fikk beskjed om på ammepoliklinikken og var det jeg gjorde :)

Måtte slutte selv, etter en uke med amming og tette melkekjertler. Dette var det jeg fikk beskjed om på ammepoliklinikken og var det jeg gjorde :)

Okei...jeg fikk beskjed om å pumpe akkurat det verste ovetskuddet for å redusere faren for betennelse..kommer vel ann på hvem man prater med..som med alt annet ;)

Okei...jeg fikk beskjed om å pumpe akkurat det verste ovetskuddet for å redusere faren for betennelse..kommer vel ann på hvem man prater med..som med alt annet ;)

Ja, det er nok sant ;)

Fikk beskjed om at dersom det satt stramt rundt puppene, så skapte det et mottrykk som gjorde at puppene ble tolket som "fulle" og dermed produserte de ikke melk da.
Så hadde spreng første døgnet og det minket andre døgnet. Etter tre dager var spreng og smerter for det meste borte, og etter en uke produserte jeg ikke melk lengre :)

Ja, det er nok sant ;)

Fikk beskjed om at dersom det satt stramt rundt puppene, så skapte det et mottrykk som gjorde at puppene ble tolket som "fulle" og dermed produserte de ikke melk da.
Så hadde spreng første døgnet og det minket andre døgnet. Etter tre dager var spreng og smerter for det meste borte, og etter en uke produserte jeg ikke melk lengre :)

Var samme beskjeden jeg fikk, men har ikke funka like bra her...puppa mine er tydeligvis litt treige i oppfattelsen ;)

Jeg fikk samme råd som deg, men hadde alvorlig bryst betennelse, så måtte pumpe ut gørra for å bli kvitt det, og fikk ikke bruke amme BH en gang fordi det ikke skulle stramme.. Så avhenger vel av situasjonen ;)

Back
Topp