Hvordan blir man ivaretatt etter fødsel?

Smily

Elsker forumet
Dine erfaringer og opplevelser hadde vært fint å lese om. Hvordan blir mor sett til etter fødsel? Evt, er det behov for det?
Hilsen Newb ;)
 
Etter fødselen med mini fikk jeg frokost og dusj på føden før jeg ble flyttet til barselhotellet. Der fikk jeg jordmorsamtale ellers spurte jeg om hjelp ved behov. Mini lå på nyfødt intensiven så ikke så mye jeg så til pleierne på hotellet utenom jordmorsamtale og når jeg spurte etter smertestillende for etter riene
 
Dusj og frokost på føden før eg ble overført til barselhotellet. På barselhotellet med første var de innom titt og ofte og sjekket kordan det gikk med oss og ammingen og så kunne eg ringe til de ved behov, syns det var veldig greit å få være i fred og ro egentlig :) så var det diverse kontroller på baby iløpet av de dagene vi var der og jordmorsamtale..:) så var det tilbud om å se ammevideo, første bad av baby, fysioterapauter som kunne vise fine øvelser for bekkenet osv :) Med nr 2 var de inne hver 3 time for å passe på at eg ammet mini siden han var så stor når han ble født, de var redd han skulle få føling, og ene natten tok de han ut til seg så eg kunne få sovet litt for eg var så sliten.. Hehe
 
Litt sånn klar deg selv. Du vet hvor dusj,kantine og do er. Når jeg kom på lokalsykehuset var det som å komme hjem :p Veldig varierende i forhold til hvem som er på jobb tror jeg. Vi sleit litt med amminga ,og det var ikke så mye hjelp å få. Litt innimellom. Glad jeg vet mer hva det går i denne gangen :)
 
Jeg dro fra føden og
rett hjem. Fødte ambulant.
 
Litt sånn klar deg selv. Du vet hvor dusj,kantine og do er. Når jeg kom på lokalsykehuset var det som å komme hjem :p Veldig varierende i forhold til hvem som er på jobb tror jeg. Vi sleit litt med amminga ,og det var ikke så mye hjelp å få. Litt innimellom. Glad jeg vet mer hva det går i denne gangen :)
Vi hadde samme erfaring der vi var. Sjelden de kom innom oss for å sjekke. Sleit også med ammingen og var lite hjelp. Dattern vår kom 1615 på en lørdag og jeg dro hjem på søndag ved 14 tiden. Da fant jeg ut at jeg klarte det bedre hjemme enn å bli på sykehuset :)
Nå vet vi mere hva våt går til, så blir spennende å se hvordan det er på nytt sykehus ;)
 
Har mange søsken søm har fått barn, de beste jeg her hørt var kongsberg, det så jeg selv også mens jeg var der. Så at hun og besøkende ble godt ivaretatt. Kom innom ofte for å sjekke at ting var bra, fikk hjelp med å amme . Lærte hvirdan hun skulle holde osv. Gikk ihvertfall gjennom mye nyttig greier selv om hun kunne det fra før.
 
Tror det kommer an på hvilke behov man har. :) hvis det skjer noe spesielt under fødsel som man trenger oppfølging for så får man forhåpentligvis det:)

jeg hadde stort blodtap pga atoni og vanskelig for å tømme blæren i flere dager etterpå. Så de målte hb og ga meg jerntabletter og sjekket blæren med ul og tømte den et par ganger.

Siden tuppa lå på nyfødt og det er ganske adskilt, hadde de på barsel lite å gjøre med oss sammen. Ble vist håndmelking av en bsrseljm og var på infokurs om amming og fysiogjennomg. av trening/kniping før hjemreise.
 
Med første ble jeg kjempe godt i varetatt! Fikk bli på avdelingen og de kom inn stadig vekk. Fikk hjelp til alt!

Med andre mann var ting annerledes. Lillegutt lå på nyfødt intensiv og jeg ble glemt.
Spurte gang på gang om jeg kunne få komme på pasient hotellet, men alle som gråt og klaget kom før meg.
Måtte bli på barsel, på flermannsrom, der en del av de andre mødrene var super irritert for at jeg pumpet meg hver andre time....
Utrolig trist opphold, der alle koste seg med babyene sine og jeg ikke hadde min med meg.....

Denne gangen er planen å føde, for deretter å dra rett hjem!
 
Fødte på SUS.
Jeg fikk brødmat og dusj på føden før jeg ble overført til barsel (det var stappfullt over alt, så fikk ikke barselhotell som ønsket), der var pleiere og jordmødre innom til faste tider og sjekka at alt var bra i tillegg til at vi kunne ringe på de når som helst. Jeg var fast bestemt på å få til amminga så jeg ringte på hver gang jeg skulle legge baby til brystet for å få hjelp til å se om han hadde rett grep. Fikk smertestillende og ørepropper på forespørsel (hun jeg lå på rom med snorka veldig). Fikk hjelp med første bleieskift (var helt grønn), ble vist bad og stell og div. Eneste jeg skulle ønske jeg fikk mer av var avlastning på natta når lillegutt var urolig. Jeg var så SYKT trøtt. Så det var godt å komme hjem så far kunne hjelpe til. Ellers var jeg superfornøyd. Med tanke på at det var så fylt på barsel at de tok i bruk fødestuer som barselrom, så synes jeg oppfølginga var bra. Før vi dro tok jordmor en titt på understellet for å sjekket at alt grodde som det skulle (jeg ba om det selv), og så jordmorsamtale.
 
Her var det mye interessant info! Takk damer :)
 
Back
Topp