Hvordan bli kvitt melbiller?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Fant noen melbiller  i to kjøkkenskuffer nå. En i en melpose, en utenpå en annen melpose, og to "løse" i hver sin skuff. Flere fant jeg ikke.

Jeg har kastet alt fra disse to skuffene. Jeg har kun ett skap til med matvarer, på motsatt vegg, men ett overskap, må jeg kaste her også?

Må jeg vaske ned HELE kjøkkenet, eller kun der jeg fant de eller der jeg har hatt matvarer?

Det største problemet er at under den ene skuffen, går det ett rør langs veggen, og vi kommer ikke skikkelig til og få vasket der! Kan vi bruke noe innsektsspray?

Slik blir du kvitt melbillene:

• Kast selektivt, du trenger ikke kaste alt du har i skapet selv om du har funnet melbiller i frokostblandingen.
  • Erter og bønner er eksmepler på trygge matvarer som skadedyrene ikke lever på.
  • Kast gamle matvarer.
  • Pakk det du ikke finner tegn til skadedyr i, i poser eller tette bokser, og følg med utviklingen med jevne mellomrom.
  • Bruk gjerne støvsuger i sprekker og åpninger, hvor larver kan gjemme seg. Vask skapet/skuffen.
  • Skadedyrene kan bekjempes uten gift: Sett frem en skål med rosiner, mandler, nøtter og havregryn der skadedyrene ble funnet. Dyrene vil tiltrekkes "godteriskålen" og legge egg der. Sett så skålen i fryseren etter to-tre dager, og sett en ny skål inn i matskapet. Etterhvert blir du slik kvitt uttøyene, og det er rensligere enn å spraye gift i matskapet.
  •  

breioverbaken skrev:

Slik blir du kvitt melbillene:

• Kast selektivt, du trenger ikke kaste alt du har i skapet selv om du har funnet melbiller i frokostblandingen.
  • Erter og bønner er eksmepler på trygge matvarer som skadedyrene ikke lever på.
  • Kast gamle matvarer.
  • Pakk det du ikke finner tegn til skadedyr i, i poser eller tette bokser, og følg med utviklingen med jevne mellomrom.
  • Bruk gjerne støvsuger i sprekker og åpninger, hvor larver kan gjemme seg. Vask skapet/skuffen.
  • Skadedyrene kan bekjempes uten gift: Sett frem en skål med rosiner, mandler, nøtter og havregryn der skadedyrene ble funnet. Dyrene vil tiltrekkes "godteriskålen" og legge egg der. Sett så skålen i fryseren etter to-tre dager, og sett en ny skål inn i matskapet. Etterhvert blir du slik kvitt uttøyene, og det er rensligere enn å spraye gift i matskapet.

• Takk for svar!

Ja, jeg fant denne oppskriften selv også, men jeg vil bli kvitt de NÅ, ikke når de har spist seg frem til lokkematen alle sammen! :p

Jeg får helt fnatt av og vite at jeg har slike ulumskheter i hus! *grøsse*

Back
    Topp