Hvordan bli kvitt fuglelopper?

shewolf

Gift med forumet
Sambo har fått en del røde prikker på kroppen sin, mest nedover beina, som klør. De kan med det samme se ut som kviser, men de klør og blir hovne. Det klør alltid mest på morgenen til ham. Vi har to katter, som pleier å ligge i fotenden av senga på natta. Har også opp vinduer på soverommet om natta. Og vi har et fuglereir i ventilen på soverommet. Har fått steng ute fuglen som bygget reir der nå da, men reiret er der enda. Dette gjør at jeg mistenker at vi har fuglelopper i senga.

Tenkte jeg skulle lukke ventilen, og vinduet ved siden av den, og stenge kattene ute fra soverommet, for å se om det blir bedre. Skal selvsagt også skifte ofte på senga oftere enn vanlig i nærmeste framtid.

Er det mere jeg kan gjøre for å bli kvitt fugleloppene?

Er det mulig å bli kvitt disse loppene på kattene ved å dusje dem i noe f.eks?

Lurer også på om det er mulig å se disse loppene med det blotte øyet?

Håper på mange svar :)

Tiltak for å bli kvitt fuglelopper

Det er mange situasjoner som kan føre til at en person får fuglelopper på seg, men en ting er alltid sikkert: loppene kommer fra et fuglereir. For å bli kvitt loppene, eller forhindre at de besøker huset, må fjorårets fuglereir oppspores og fjernes.

* Sprøyt med insektmiddel i sprayboks på reirstedet før og etter fjerningen, og på gulvet eller bakken under reiret.
* Sprøyting av værelser i hytte og hus har ingen hensikt. Fugleloppa tåler ikke oppvarmet innendørsklima i mer enn 1-2 uker. Den tørker inn og dør uten å kunne formere seg i bolighus. I uoppvarmede hytter derimot overlever den lengre.
* På hytteturer i påska tar folk ofte ikke av seg undertøyet når de legger seg. Loppene blir derfor med i senga og finnes ofte i soveposen. Det er tilstrekkelig å riste sengetøy og sovepose for fjerning av lopper i senga.
* Årets nye fuglereir fjernes helst 2-3 uker etter at ungene er fløyet. Da er det minst lopper. Bruk regntøy slik at loppene preller av og ikke kryper inn i genseren, og ta reiret direkte i en plastpose

Er nok kattene som drar med seg loppene inn ja, dere bør fjerne reiret og holde kattene utestengt fra soverommet.
Loppene i seg selv kan ses godt, sorte små kryp som spretter (har katt selv så jeg har dessverre sett noen..)
Skift sengetøy, rist dynene godt og støvsug madrassene, da blir du nok kvitt svineriet.
Ellers tar det opptil et par uker før de kreperer av seg selv.

Katten kan få resept på Feline, det dryppes i nakkeskinnet og skal hjelpe mot lopper o.l.

Husk på å ikke klø i stykker bittene, det kan gi stygge arr..

Lykke til[:)]

Back
Topp