Hvordan ble du oppdratt?

Ikke i bruk

Forumet er livet
Hvordan ble du selv oppdratt som barn? Hvilke positive ting tar du med deg når du selv oppdrar ditt barn? Og hva skal du iallefall ikke gjøre mot egne barn?

Jeg tar med meg veldig mye bra.

• Vi ble fulgt opp godt på skolen. Vi pratet mye om skoledagen og vi fikk god hjelp til lekser til og med videregående.

• God oppfølging på fritidsaktiviter.

• Ikke strenge, men rettferdig. Vi måtte alle hjelpe til hjemme for å få feriepenger eller ukepenger. Aldri noe mas da det sto på kjøleskapet hva som måtte gjøres ila. uka.

• Masse lek og kjærlighet.

• Mins ett måltid sammen som familie om dagen. Det var mammas gyldne regel :-P

Ble oppdratt av foreldre som hadde problemer med å kommunisere seg imellom, ga husarrest i hytt og pine uten en gang å snakke om situasjonen.
Det var mye alkohol involvert og de var mer opptatt av å koste under teppe det som var ubehagelig istedenfor å ta tak i det.
Ja, vi fikk kjærlighet, ly og mat på bordet, men jeg kan ikke si at oppveksten har føltes trygg og stabil.

Jeg velger bevisst å ikke ta med mye fra min egen oppvekst og har mye større respekt for hvordan mine svigerforeldre har vært som foreldre for kjæresten og hans brødre.

Måtte stort sett klare oss selv fra vi var i barneskolealder, så det jeg har av oppdragelse, er det eldste søstra som har gitt meg. Klart meg overraskende godt for det.

Ble oppdratt av foreldre som var så travle at jeg ofte ble sittende alene hjemme foran tv. De hadde dyr som skulle trenes og taes av. Ikke bodde det så mange barn i nærheten hvor det itillegg ikke fantes fortau på den tiden.

Men jeg fikk hjelp med skolearbeid og ble som regel hentet på skolen. Jeg fikk gått på fritidsaktiviteter, ha kaniner og katter.

Jeg syntes det er fint å kunne gi barnet kjæledyr og fritidsaktiviteter. Men jeg syntes det er viktig å gi barna oppmerksomhet også. Man bør og jobbe med å skape sosiale relasjoner for barnet..

Back
Topp