Hvordan ble babyens første jul?

Julilykke-17

Forumet er livet
Julibaluba 2017
Februarbarna 2020
Marsboere 2020
Ble det rolig og som en vanlig dag, eller ble det mye jag fra fang til fang og overtrøtt baby? Skjønte deres lille noe av pakkene?

Her ble det nesten som vanligfor henne. Vi trillet på besøk på formiddagen så hun fikk sove. Ettermiddagshvilen tok hun mens vi lagde mat, og hun klinte til med et middagsglass for anledningen. Mens oppvasken ble tatt fikk hun åpne et par gaver, papiret og gavebåndet var utvilsomt gøyest. Det ble kveldsgrøt og legging til vanlig tid.
 
Ble det rolig og som en vanlig dag, eller ble det mye jag fra fang til fang og overtrøtt baby? Skjønte deres lille noe av pakkene?

Her ble det nesten som vanligfor henne. Vi trillet på besøk på formiddagen så hun fikk sove. Ettermiddagshvilen tok hun mens vi lagde mat, og hun klinte til med et middagsglass for anledningen. Mens oppvasken ble tatt fikk hun åpne et par gaver, papiret og gavebåndet var utvilsomt gøyest. Det ble kveldsgrøt og legging til vanlig tid.

Ble en helt vanlig dag for oss :) vi feiret alene her hjemme. Jeg reiste alene til bestemor på aldershjemmet (der er det omtrent tjue demente mennesker som løper etter babyer sol en gjeng med zombier) så jeg ville ikke ta med lillegutt dit. Etter det reiste jeg hjem og lagde middag, lillegutt lekte med pappaen sin og koste seg :) han ville ikke sove akkurat når vi skulle spise middag (kl 19 da han vanligvis legger seg) så han var oppe en halvtime lenger omtrent :)
 
Vi slo til med magevirus og sprengdiaré hele natt til julaften, småungen form hele dagen og er nå i natt så tett i nesa at ingenting er OK. Har skylt hele ansiktet i mm i er forsøk på å treffe nesa og brukt nesesug uten at det har fungert helt, så nå er han tilbake i bæresele :p håper neste julaften blir litt bedre :)
 
De sov som noen små engler natt til julaften, og var våkne og opplagte til askepott. Så hadde de en liten dupp før vi så Disney og koste i sofaen. Midt-på-dagen-duppen ville de ikke ha, var akkurat som de skjønte noe skulle skje [emoji23] sov heldigvis i bilen den halvtimen det tar til svigers. Når vi kom frem fikk de mat, fikk hilst på alle og kost litt. Begge to sovna litt før de pleier (18) og lillemann våkna for en time siden [emoji23][emoji23][emoji23] frøkna våkna i 20 tida og fikk åpna et par gaver før hun sovna igjen og våkna nå nettopp [emoji23]
 
Vi var på besøk fra 16.00 - 21.00 Under besøket sov hun 2 dupper på 30 minutter hver .
Jeg så det på henne at det var litt for mange ansikter , inntrykk , lys og alt det der, hun ble overstimulert. Hun sovnet for natten kl. 22.00 mens vanligvis sovner hun ca 20.00
Gaveåpningen forstod hun ikke mye av :)
 
Vi hadde en relativt rolig feiring med min familie:)

Hun var mest på vårt fang, men litt hos de andre voksene, men det gjorde ikke henne noe.

Hun syntes det var stas med gavebånd, men lekene hun fikk virket å falle i smak og, selvom det var 2-åringen som likte det best :p

Ble litt etter leggetid for henne, men hun var ikke urolig, smilte og koste seg, og sov små dupper innimellom:)

I dag blir det nok litt værre, skal være med svigers, og der er det familie som ikke ser henne så ofte så de er i hundre og alle skal holde henne (snakk om 18 mennesker) , så da tenker vi å komme oss hjem tidligere, hun pleier å bli redd rett og slett for det blir så voldsomt
 
Gikk veldig fint! Vi har vært hos mine foreldre sørpå i en mnd så hun har blitt godt vant til å være her. Hun satt i vippestol under første del av middagen deretter en lang ammestund der hun fikk seg en dupp. Under gaveåpning satt hun på mormors fang og koste seg med gavepapir :p hun legger seg sent til vanlig så var ikke noe forandring der, sluknet kl 23 og sov tungt ;)
 
Vi slo til med magevirus og sprengdiaré hele natt til julaften, småungen form hele dagen og er nå i natt så tett i nesa at ingenting er OK. Har skylt hele ansiktet i mm i er forsøk på å treffe nesa og brukt nesesug uten at det har fungert helt, så nå er han tilbake i bæresele :p håper neste julaften blir litt bedre :)
Uff stakkars liten!
 
Sovingen gikk som normalt på dagtid,men mye mennesker å inntrykk fra morgen til kveld så han var overstimuler å helt vill når det var kveld.. ville så gjerne sove men brukte en hel time på å komme seg ordentlig i sovemodus å roe seg... en fin dag ellers :)
 
Overstimulert og nattesøvnen har gått fra himmel til helvete. Helt utslitt selv. Føler jeg har feila totalt og ikke skjermet nok fra for mye inntrykk. [emoji20]
 
Vi hadde en sprudlende gutt som ikke var interessert i å sove kl 20 [emoji23] hvorfor skulle han sove når det skjedde såååå mye ellers da? Og senga hos svigers lukter jo annerledes enn den hjemme, og d var jo så mye fin pakketråd og mange fine gaver! Så kl 23 dro vi hjem, kl 23.15 var han o seng og sov [emoji28]
Han har sovet fint i dag, og sovnet for kvelden kl 21.30. Satser på at i morgen er kl 20.30, og resten av jula som normalt kl 20 :)
Er heldig med en gutt som lett hanker seg inn i rutiner som sklir ut :) vi kommer til å la d skli, er faktisk bare jul en gang i året!
 
Hun har kost seg veldig ! Klart seg så fint. Rutinene sklei litt ut, hun var ikke klar for senga. Gavepapir, masse julepynt og glade folk var stor stas. Tror det hjelper at vi lar henne styre kontakten med andre selv, familien var ikke for pågående og fulgte hennes signaler og lot henne være om hun ble redd/usikker.

Ene hvilen ble lenger en vanlig så leggingen ble litt utsatt. Hun sov som vanlig på natta og har sovet like godt i dag. Sier som mærrylou, vi er heldig med at hun takler litt rutine-utskeielser :)
 
Overstimulert og nattesøvnen har gått fra himmel til helvete. Helt utslitt selv. Føler jeg har feila totalt og ikke skjermet nok fra for mye inntrykk. [emoji20]

Det er ikke sikkert det er noe du kunne påvirket. Vi hadde en grusom soveperiode nettopp og leser at det er mange som har det i en periode rundt 5 mnd alder. Det var helt normale kjedelige dager hos oss når det inntraff så kanskje dere bare har uflaks med at det skjer akkurat nå. Ikke vær så streng med deg selv. Det går helt sikkert over snart! Seigt som f når det står på da.. :)
 
Det er ikke sikkert det er noe du kunne påvirket. Vi hadde en grusom soveperiode nettopp og leser at det er mange som har det i en periode rundt 5 mnd alder. Det var helt normale kjedelige dager hos oss når det inntraff så kanskje dere bare har uflaks med at det skjer akkurat nå. Ikke vær så streng med deg selv. Det går helt sikkert over snart! Seigt som f når det står på da.. :)

Jo, den hadde vi for noen uker siden. Det som er nå er pga overstimulering. Bedre i natt etter mindre stimuli. Må bare begrense veldig på oppmerksomhet fra alle rundt.
 
Jo, den hadde vi for noen uker siden. Det som er nå er pga overstimulering. Bedre i natt etter mindre stimuli. Må bare begrense veldig på oppmerksomhet fra alle rundt.
Vi merker også at frøkna er mer sensitiv på stimuli enn vi har hatt inntrykk av. Selv om hun blir skjermet etter beste evne, og vi legger til rette for soving, så sliter hun med å finne roen i fremmede omgivelser. Har med skinnet og kosekluten + vogna, men hun har sovestreik så det holder. Første duppen går bra, men derfra er det bare styr. Skal sies at vi er bortreist hele jula og nyttår da, så hun er konstant i ukjente omgivelser.
 
Her har det gått i ett siden lillejulaften.
Lillejulaften var vi hos svoger (mannens bror) og der var det fullt hus - der ble det litt for mye. Lillegutt var trøtt, men det var så mye lyd at hver gang han lukte øynene var det et hyl eller brøl fra fetter eller kusine at han slo opp øynene igjen. Utslitt mamma og gutt når vi dro hjem
Julaften var vi hos mine foreldre og det ble litt roligere, han sov en liten halvtime tidlig på kvelden (som vanlig) og la seg til vanlig tid. Var ikke mange gaver han var med å åpne, det tok jeg og mannen oss av
I går, første juledag, hadde vi en rolig formiddag og lillegutt hadde to gode lurer. Var en tur innom svoger igjen siden svigermor og svigerfar skulle reise i dag.
I dag har vi vært i familieselskap på min side, og det ble kanskje litt for mange folk. Var like før vi kjørte hjem tidlig, da lillegutt ikke klarte å finne roen, men han sovna til slutt og fikk seg en liten lur.

Nå satser vi på litt roligere dager
 
Vi merker også at frøkna er mer sensitiv på stimuli enn vi har hatt inntrykk av. Selv om hun blir skjermet etter beste evne, og vi legger til rette for soving, så sliter hun med å finne roen i fremmede omgivelser. Har med skinnet og kosekluten + vogna, men hun har sovestreik så det holder. Første duppen går bra, men derfra er det bare styr. Skal sies at vi er bortreist hele jula og nyttår da, så hun er konstant i ukjente omgivelser.

Vi har med vogna og yndlingslekene. Fremmed seng merka vi sist vi reiste at ikke var populært. Nå er det i tillegg alt for mye som skjer rundt. Og så er det alt for kaldt for trilleturer. Hun sover i vogna på dagtid, og det går vanligvis greit, men det er litt styr med det at vi ikke er hjemme. Hun vil nesten ikke sovne av seg selv. Og på kvelden har hun sovna av seg selv siden hun var ca 3 mnd. Nå er både daghvil og kveldslegging blitt et mareritt. Gleder meg til å komme hjem. Hun slapper også mye mer av hjemme og leker mer heftig med lekene hjemme. Nå i jula er det mer sutring, og det har vi ikke hatt særlig av før.
 
Vi har med vogna og yndlingslekene. Fremmed seng merka vi sist vi reiste at ikke var populært. Nå er det i tillegg alt for mye som skjer rundt. Og så er det alt for kaldt for trilleturer. Hun sover i vogna på dagtid, og det går vanligvis greit, men det er litt styr med det at vi ikke er hjemme. Hun vil nesten ikke sovne av seg selv. Og på kvelden har hun sovna av seg selv siden hun var ca 3 mnd. Nå er både daghvil og kveldslegging blitt et mareritt. Gleder meg til å komme hjem. Hun slapper også mye mer av hjemme og leker mer heftig med lekene hjemme. Nå i jula er det mer sutring, og det har vi ikke hatt særlig av før.
Akkurat som her hos oss. Håper det roer seg litt nå som ikke det blir så mye besøk og selskap, at hun kan klare å finne roen i større grad.
 
Åh Gud... jeg er glad det (nesten) er over! Vi har for liten plass til å invitere alle hjem til oss nå, så derfor har vi reist rundt. Og reist rundt....og reist.

Først til mine foreldre på lille julaften. Overnattet til første juledag. Så reiste vi nesten direkte til svigermor på første juledag, kun en svipptur hjemom for å lempe av gaver og bytte om litt i bagene. Overnattet der til andredag. Andredag feiret vi med svigerfar.

Jeg. er. så. sliten.

Frøkna hater å kjøre bil, men for første gang opplevde vi skrikefri biltur, takket være en ny bilstolleke.

Legging lille julaften gikk bra. På julaften var hun helt andpusten da hun skulle legges - såå oppspilt, men det gikk greit til slutt. Første juledag var helt katastrofe. Det var 16 stk rundt middagsbordet hos svigermor og ingen av de ville levere henne fra seg da jeg skulle legge henne. Jeg måtte mase, kjefte og bli sint for å få henne. Hun ble sendt fra fang til fang hele dagen og jeg fikk ikke hilse på henne selv utenom ved mating. Brukte FEM timer på å få henne til å sovne den kvelden og normalt har hun en våkentid på 2-3 timer. Fy faen.

Andre juledag (i dag) var jeg så sliten og lei etter gårsdagen, men vi «måtte jo» være litt med svigerfar også, som hadde reist sørover for å se oss i julen. I kveld har jeg også brukt tre timer på å få henne til å sovne. Men nå sover hun godt i egen seng, takk Gud.

I morgen skal vi være med svigerfar. igjen.

På toppen av det hele har jeg stresset med laber produksjon som følge av heftig sykdom. Det har ikke akkurat hjulpet på.

Men vesla har vært veeldig blid hele tiden, da.

For et evig mas og jag. Neste år blir det andre boller.
 
Back
Topp