Hvordan bestille time til jordmor?

sofiebrvik

Gift med forumet
Julibarna2014
Augustmødrene 2014
Kanskje dumt spørsmål, men jeg spør likevel ;) tenke jeg skulle bestille time til jeg er sånn 11uker eller noe. Men kan jo liksom bare bestille til lege, så vidt jeg vet. Har ikke sånn veeeldig lyst til legen. Heller til jordmor, men vet ikke hvordan dette her fungerer. Ei venninne av meg hadde vært hos jordmor nå når hun var på sv.skaps.kntrl, men vet ikke hvordan hun fikk time :) kan ikke spørre heller, for vil ikke fortelle henne at jeg er gravid

Det er nok ikke stort mer komplisert enn å ringe nærmeste helsestasjon og si at du er gravid og ønsker å gå til sv.kntr hos jordmor :-)

Hvor ofte du skal gå der snakker du med jordmor om...

Hvis det er press på jordmor i din kommune må du nok vente en stund med time. Her i Bergen tar visst ikke jordmor i mot før uke 24, pga kapasitetsproblemer (leste det i avisen tidligere i høst)

Her ringer man til helsestasjonen:) der har de to jm som tar svangerskapskontroller.

Ja, men det legekontoret i kommunen min er virkelg så vanskelige og kompliserte.. ALT er et ork, og man føler seg skikkelig kjerring når man ber om noe. Hater det! Alle kjenner alle, og jeg har ikke lyst å skrike ut til dama i resepsjonen at jeg er gravid..

Er det mulig å ta hos lege første gangen, så heller få ta resten hos jordmor..? Evt når man bestiller time på nett (slik jeg aller helst liker å gjøre ;) ), så kan man da skrive at man vil til jordmor..?

Har telefonskrekk fra en annen verden, og det blir bare verre av at hun som sitter i andre enden av tråden kjenner meg fra før :(

Jeg har det litt slik som deg, vil ikke ringe legekontor/helsestasjon... Tenkte jeg skulle prøve ringe fødeavdelingen på sykehuset, står på nettsidene deres at de utfører kontroller i svangerskapet, men vet ikke om jeg har rett på det når jeg hører til en annen kommune. Får ringe etter jul, ellers "bite i det sure eplet".... ;)

Ja, men vet inne hva som er best og verst. Han legen... nei, han har jeg ikke helt sansen for. Jordmora er litt sær hun også, husker henne fra seksualundervisningen på ungdomsskolen ;) pluss at ei venninne av meg hadde mye med henne p gjøre da hun fikk sønnen min.. Spesiell dame, kan man si. Men heller henne enn legen, tror jeg.

Skriver bare feil!! Venninna mi fikk selvsagt ikke min sønn, men sin ;)

Såvidt jeg har forstått, er det fullt mulig å gå til lege først, og så jordmor. Det kan man bestemme helt selv :)

Det er mange som går annenhver ktr til lege og jordmor, så du styrer det helt selv. Regner med at det bare er å ringe til helsestasjonen :)

Eg ringte til jm eg og sa at eg ikkje husket når det er vanlig å komme første gang på time, Hun sa med en gang, så fikk time neste uke. Du får tenke på det at de har taushetsplikt selv om det er et lite sted. Men er fra et lite sted selv og kan tenke meg at det er ikkje så lett å ta kontakt der...

Sent from my LT25i using BV Forum mobile app

Her får man ikje komme til jm før i uke 20, så jeg må ta kontrollene hos legen før det. Ikke tenk på at du kjenner sen som sitter i andre enden. De har taushetsplikt!

Var hos legen igår og hun sa at de hadde mye å gjøre så kom ikke til å få time før etter uke 20, hvis det ikke var noe helt spesielt da selvfølgelig. Så blir en gang til legen før jordmor. Men jeg burde være ute i godt tid med å bestille time.

går ant og sjekke på kommunesidene hvor du skal ringe vis du vil ha jordmor.. :)
gå på kommune siden og på tjenester og så på helse der står det svangerskap.

Jeg var annahver sist, men når skal man til første time? husker ikke. Kan jeg ringe nå, eller bør jeg helst vente? er 4 + 2 idag.

Det er bare å ringe når du vil:-) Første time er mellom 8-12 uker. Har allerede ringt jordmora mi, den samme som jeg hadde sist og ska på første kontroll 10.jan:-)

Back
Topp